|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en bmw E39 Touring-99 som jag har märkt att ac-fläkten inte startar på. Det är fläkten längst fram på bilen alltså. Det är fläkten med tre sladdar en jord, en 12v och en lite smalare som jag inte vet exakt vad den gör. Hade behövt råd och tips om hur man kan felsöka den. Har kollat de säkringar jag hittat med hjälp av forumet. Men min bil saknar säkring 7 som de flesta pratar om (och det är ingen säkring som ska sitta där). *Läste att man kanske kunde bygla givaren som sitter på den undre kylslangen så att fläkten tror att den ska gå igång. går detta? *Kan man koppla in 12 direkt på fläkten eller är det någon box som styr det i fläkten? * Något annat tips om hur jag kan säkerhetställa att fläkten är trasig? Fläkten startar inte upp när jag startar bilen med ac igång. Har förstått att den ska göra en check vid varje kallstart nämnligen och köra fläkten några varv. Är otroligt tacksam för svar då jag verkligen vill få detta fixat innan hettan kommer så jag inte smäller acn. Mvh T | |
| Ingen som har någon idè? | |
|
Hej, Jag vet inte hur ditt AC-system är uppbyggt. Men av din beskrivning låter det som om du har varianten med konstant 12V över de båda grövre kablarna (brun brukar vara jord) och att den klenare kabeln ger styrspänning. Var denna kommer ifrån, vet jag inte, men tippar på DME (motorstyrningen) som ju bl a får information om motortemperatur och om AC:n är på. Du borde åtminstone kunna kontrollera om du har spänning fram till fläkten. Men av egen erfarenhet skulle jag avråda från byglingsförsök. Det kunde ha fungerat på den andra sortens system, där fläkten styrs i hel- eller halvfart med reläer och förkopplingsmotstånd. Ditt system är ett såtillvida förädlat sådant, där fläkten skall kunna regleras steglöst. Sen är nog det vanligaste felet på hjälpfläktar att de rostar fast. Har du kollat att den rör sig någorlunda lätt, när du drar i fläktbladen? Antar att en fastsittande fläkt kan ge elektriska följdskador. /Lennart |
|
|
Hej, Jag har fixat detta på min tidigare -98a, har dock för mig att fläkten var lite annorlunda -99 -00 och sen ytterligare en förändring till -01. Hur som hellst var mina fläktmotstånd rökta samt att fläkten inte gick att dra runt. Motstånden sitter framme på fläktkåpan/motorhållaren och tycks frätas sönder av vårat fina klimat. fläktmotorn rostar ihop av att inte användas på vinterhalvåret. Fläktmotorn var lätt att fixa, plocka loss fläkten och kör 5-56 och sen olja på motorn kullager så gick den fint sen. Alt. byter man 2 små kullager. Prova först om du kan snurra fläkten för hand, den ska gå ganska lätt. Det är svårt att komma åt utan att skruva bort något men pilla med en skruvmejsel eller liknande. Går den lätt kan du följa kablarna tills du kommer till en kontakt, ryck loss och mät om du har spänning där, prova även att mata med 12 volt (minns ej om det var 2 eller 3 sladdar). Jag köpte fläkt+motstånd på skroten och bytte (smorde upp lagren på den nya fläkten först). Det gick rätt fort och man behövde i princip bara lossa främre stötfångaren. Hittade denna länk Länk där ser man att det står Ohm-tal på själva resistorn, så om fläkten inte går med 12v matning kan man alltid roa sig med att mäta resistansen.. |
|
|
Har du två lika grova kablar med jord och konstant 12v (med tändning på) och en tunn fjutt har du en steglös fläkt som styrs av DME med PWM. För att köra en sådan fläkt manuellt krävs en funktionsgenerator. 5-95% är giltigt intervall. Det räcker alltså inte med 12v. Har du INPA kan du säga åt styrdonet att prova fläkten. Har du oscilloscop eller voltmeter skall du se en varierande spänning på den tunna kabeln när DME vill starta fläkten. Minns ej om det är mot jord eller 12v signalen ligger. Om man kortsluter givaren från kylaren tror jag DME registrerar kortsluten=fel, men du kan använda ett motstånd. Mät resistansen på givaren o ta sen ett mostånd på 5ggr mindre. |
|
|
Kolla också att din viskofläkt fungerar annars har du ingen motorkylning heller! De brukar alltid sluta fungera. |
|
| kolla om du har spänning med multimeter på tunna kabeln som någon före sa så är det nog styrd av datorn med PWM så det kanske inte syns, men har du en multimeter med duty cycle så skall du nog kunna mäta. Mest troligt är det låg spänning på kabeln och man skall kunna ge en kort sekund spänning så fläkten går igång men jag törs inte råda dig till det. Det måste finnas en modul på fläkten som den tunna kabeln går till och den styr basen på en transistor. Termogivaren brukar bara vara som en kontakt som sluts när den kommer upp i temp så dom brukar man kunna bygla men när kablarna går till datorn så måste man vara säker. Tråkigt svar men tyvärr törs jag inte råda dig bygla. | |
|
Enbart 5 till 95% är giltigt som jag skrev, iaf på 01. Detta för att kunna diagnostisera/inte fastna på fullgas |
|
|
Hej! Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen! Kollade en sak idag och märkte att när bilen blir varm (inte kokar alltså utan mätaren på mitten) och jag gasar upp bilen på tomgång så går fläkten igång och snurrar fortare ju mer jag gasar. Antar att den ska fungera så eller? Men den går inte när jag står på tomgång oavsätt hur länge jag står utan den går enbart på varvtalet. Men det kanske beror på att det inte är så varmt ute än? (20 grader). Men oavsätt ska väl fläkten gå igång och göra en check vid kallstart eller är allt som det ska? Med vänlig hälsning, T |
|
|
Den ska snurra till bara lite när man startar. Bara rycka till lite, nåt varv. Om din viskofläkt fungerar så går nog fläkten aldrig igång på tomgång som du skriver, MEN står du med AC på och den kyler (sätt max kyla vet ja) så ska fläkten gå igång även vid 20C ute. Eller har din viskofläkt kanske skurit o kyler så mycket att kondensorfläkten knappt behövs?? |
|
|
Okej, ska pröva att sätta kylan på lägsta och se! Hur vet jag om viskofläkten är kass då? Har prövat att snurra den och den snurrar lätt förhand med ett visst motstånd. Inga missljud eller liknande. Tack så mycket för hjälpen marin849! Med vänlig hälsning, t |
|
|
Oftast tappar viskokopplingen oljan och får då minimalt motstånd. Dvs snurrar inte (för lite) och motorn överhettas. En frisk fläkt snurrar på lite lagom och kan lätt stoppas med en tidning. Lite beroende på hur mycket den behöver kyla. Billiga viskokopplingar har för mycket motstånd och driver fläkten för fort (blåser som f-n med en Volvo 240 känsla). Min 13,5 år gamla viskokoppl fungerar bra efter 32+ kmil |
|
| Okej, så om jag sticker in en tidning i viskofläkten så ska det gå att stanna den? :p | |
|
Inte direkt efter kallstart, annars ja. Förutom en varm dag när returslangen från kylaren är rejält varm. Då ska fläktkopplingen börja låsa annars har fläkten ingen funktion. Min fläktkoppling är alltid helt slapp, men den är kass. Då startar AC fläkten när returen från kylaren är ca 85C även om AC är av. |
|
|
Okej. Lät frugan starta bilen idag medans jag stod framför och kollade ac-fläkten. Den gick inte runt vid kallstart som jag tidigare nämnt. Men när bilen har gått upp i temp så börjar fläkten att jobba när man varvar och ökar i takt med varvtalet Och går då helt problemfritt utan missljud. Tempmätaren håller sig även spikrakt upp precis där den ska vara. Ska kolla i morgon hur viskofläkten mår. Vad kan orsaka att fläkten inte gör sin check vid kallstart samt att den enbart styrs via varvtalet när den blir varm??? (Står dock stilla på tomgång) fläkten fungerar ju men tydligen bara inte när den "ska" fungera... |
|
|
Men hur var det? Går den med AC på? Känn på den om den snurrar lätt (avstängd). Tempmätaren står rakt upp mellan 75-113C så det säger inget tyvärr. Eller jo, går den det minsta förbi rakt upp har man problem! Du bör skaffa INPA och en kabel. Då kan du läsa av motortemp, radiatorreturtemp samt manuellt provköra fläkten. |
|
|
Okej. Lät frugan starta bilen idag medans jag stod framför och kollade ac-fläkten. Den gick inte runt vid kallstart som jag tidigare nämnt. Men när bilen har gått upp i temp så börjar fläkten att jobba när man varvar och ökar i takt med varvtalet Och går då helt problemfritt utan missljud. Tempmätaren håller sig även spikrakt upp precis där den ska vara. Ska kolla i morgon hur viskofläkten mår. Vad kan orsaka att fläkten inte gör sin check vid kallstart samt att den enbart styrs via varvtalet när den blir varm??? (Står dock stilla på tomgång) fläkten fungerar ju men tydligen bara inte när den "ska" fungera... |
|
|
Den går enbart beroende på varvtal oavsett om ac är på eller av (dock inte när bilen står på tomgång) man kan säga att den just nu är varvtalsstyrd men står stilla när bilen gör det. Känner man på fläkten när motorn är avstängd så snurrar den lätt utan missljud men samtidigt med ett visst "motstånd" (den snurrar alltså inte hur länge som helst bara för att jag vrider runt den) Försöker förklara så utförligt som möjligt men det är svårt att formulera sig på ett vettigt sätt :p |
|
|
Givet att din viskofläkt inte har skurit och blåser som fan hela tiden är det ett fel om kondensorfläkten aldrig går när ACn går, OM det är varmt ute (>20) OCH man sätter den på max kyla OCH att ACn faktiskt kyler som den skall. Gör den inte det behövs ju inte fläkten... Jag varvade lite i garaget idag med väl uppvärmd motor och märkte då att fläkten gick igång nästan direkt ganska högt varvla men lugnande ner sig väldigt fort. Det är normalt. |
|
|
Tänkte kolla om du minns om fläkten lät mycket innan felet uppkom? Har själv fått lite symptom på AC'n och min fläkt har varit ovanligt högljudd den senaste tiden men som tystnad mer och mer nu, misstänker viskokopplingen som jag tror kan vara problemet med din bil också. Detta beskriver hur en dålig viskokoppling kan visa sig (om man ska tro forum på nätet): 1. Fläkten följer motorns varvtal vid körning och även vid tomgång (överröstar lätt motorn när den snurrar för fullt). 2. Man kan stanna fläkten med en ihoprullad tidning (se film nedan). 3. Snurrar lätt utan direkt motstånd när motorn är avstängd (tror det var lite olika beroende på om motorn är varm eller kall) Har själv försökt forska lite i detta då min fläkt låter ganska mycket och följer varvtalen även över 2000 varv. Samt att min AC inte kyler vid tomgång, bara under körning. Normalt när man står stilla i kö eller liknande så kan fläkten "varva upp" lite, troligen för att hålla AC'n igång, men det gör inte min längre. Se dessa sidor: Länk Länk Här kan man se hur det går att testa om den är dålig, se även när personen har bytt viskokoppling så märker man skillnaden mellan en dålig viskokoppling och en fungerande: Jag har nu beställt en ny viskokoppling och själva fläkten så allt är fräscht. ;-) Hoppas länkarna hjälper lite. /Hammar |
|
|
Har själv en 523 98', och har noterat samma problem på den. Dock har jag haft "problemet" sen jag skaffade den för typ 7 år sedan. Lyckades aldrig få den att gå trots varmt ute och full AC. Det har fungerat fullt tillräckligt ändå och jag har inte brytt mig om det, fungerat bra även i 36 graders värme. Att tänka på vad gäller denna, är att viskofläkten ger gott nog drag i de flesta situationer då det är varmt ute och motorn är varm, och att AC'n brukar ha något lägre effekt och därmed kylbehov när man står på tomgång. Bilen skall ju klara temperaturer vi inte brukar få i Sverige... Vidare så är väl viskon huvudfläkt och elfläkten är ganska klen i jämförelse, dvs. inte kritisk om viskofläkten fungerar. Angående att den börjar snurra med motorn när denna är varm så är det nog inte så konstigt, du nämner att den snurrar fritt för hand, ja då fick du just ett litet vindkraftverk när viskofläkten börjar jobba! Luften sugs ju genom denna. Blockera viskon och se om elfläkten fortsätter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.