|
|
|
|---|---|
|
Min BMW 325i E91 -05 Vägrar starta och tänger massa olika varningslampro, som Punkteringsvarning, ABS, Bromsar, Klocka. Hade den stod still i 2 månader i våras, och det drog ur det mesta av batteriet, men fick med flyt igång den så jag kunde köra in i ett garage å ladda det. Det var 1,5 månad sen, och sen dess har den funkat fint. Åkt några hundra mil sen dess allafall. Så i måndags förra veckan, när jag varit ute och åkt en del, stannade jag hos en kompis en stund. Och när jag skulle åka vara den stendöd. Ville inte alls, utan istället tändes ABS-Varningen, punkteringsvarning, bromsvarning. Vid ett tillfälle öppnades även bakluckan(???) Även klockan har nollställts på den. På onsdagen provade vi hjälpstarta den med extra batteri och med bil. Gick inte. Men så när vi rullade upp den i en backe för att rulla igång den så startade när jag skulle se till att tändningen var på. (koppling å bromsen var nedtryckta naturligtvis vid alla försök) Lyckades ta hem den till min far, men sen var det färdigt. Vill inte starta mer. Fick rådet från BMW att kolla batteriet och det är okej i den mån att vi mätte ut att det hade över 12v. skulle även kolla B+kabeln att den är okej där den går igenom skärmen vid batteriet. Såg jättefint ut. Kollade sen med en felkodsläsare och fick ut följande koder: P0122 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "A" Circuit Low P0222 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "B" Circuit Low P1417 - ??? P1624 - Pedal Position Sensor Potentiometer Supply Channel 1 Electrical(fanns inget mer info om detta) Kollade genom Länk Är det någon som har en aning? Kortis någonstans? Nån mjukvara som ballat ur? Behövs nytt batteri? Något en annan eller en prisvärd bilmek kan fixa? Eller bör jag lämna den till BMW? Skulle jag behöva byta B+ledningen hela vägen, vilket jag inte tro är felet, så skulle det gå på 15000kr... | |
|
Sätter en slant på att det är batteriet som är kass! Om batteriet ger 12V är det i princip urladdat! Står batteriet länge med spänning under 12,4V blir det förstört då det börjar sulfatera vid den spänningen och får det ske tillräckligt länge kommer blyplattorna att få en beläggning som inte går att få bort = batteriet är förstört. Så börja med att byta batteriet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan det bli så märkliga fel alltså? Och borde den inte startat när vi hade hjälpbatteri fram då? Förvisso bara ett på 63Ah än mitt 75 men... | |
|
Nej, det är inte säkert! För om batteriet är kass och/eller urladdat, suger det i sig all kräm från det friska/laddade batteriet. Jag skulle provat med att montera ett nytt batteri - du kan nog ta det du försökte hjälpstarta bilen med om det är friskt och laddat. Att det är lite färre amperetimmar i det spelar ingen roll när du skall testa. Sedan bör du byta till ett batteri med större kapacitet för att ha reservkapacitet vid lägre temperaturer. Ett friskt och fulladdat batteri skall ligga på minst 12,7V i vilospänning. Liten "lathund" för att kolla batteriets laddning: 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Länk Egentligen skall man mäta syravikten i varje cell för att se laddningsstatusen, men det är omöjligt att göra på slutna batterier... Som jag redan skrivit blir batterierna permanent förstörda om de får stå för länge under 12,4V vilospänning. Ju lägre spänning och längre tid = desto snabbare blir de förstörda. Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för hjälpen....Batteri-byte verkar ha fixat biffen som ni sa. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.