|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag har lite ändrade arbetsförhållanden så jag kör inte lika mycket längre. Har hört att dieselmotorer kan ta lite skada om man inte varmkör dom varje gång. Vad kan hända? Har ca 12km till jobbet. Är det tillräckligt att varmköra? Nån som vet något om det här? //Per 320da E91 | |
|
För dieslar gäller att partikelfiltret kan sättas igen betydligt snabbare vid korta körsträckor än vid längre. För alla bilar gäller att motoroljan behöver bli ordentligt genomvarm för att bränslerester och fukt skall avdunsta och inte späda ut oljan. Då dieslar är effektivare än bensinare tar det längre tid för dieslar att komma upp i värme. |
|
|
Ja, det låter ju rimligt. Frågan är bara när oljan är genomvarm. Finns ju ingen oljetempmätare :) |
|
| På de F31/F34 jag kört med 1.8d eller 2.0d så har det tagit uppemot 3 mil innan tempnålen för motoroljan nått normalläge... På sommaren... | |
| Diskuterade detta med BMW meck, jag tvekade till diesel av samma orsak. Men fick till svar att sålänge du sticker ut och gasar ur lite på motorvägen 1ggn i månaden behöver man inte vara orolig. | |
|
Ajfan. Ja då är det väl bara att byta bil då! :) |
|
| Det stämmer som jsn skriver. Jag hörde Bosse bildoktor säga samma sak. Man måste köra ca 3 mil för att motorn ska bli genomvarm. | |
|
Runt 12km är ju inte jättekort. Värre är de med dom som bor här i stan som pendlar och kör 3-4km ut till tåget varje dag. Då hinner ju knappt någonting bli varmt. Jag skulle inte bytt bil om jag vore dig. Skulle tagit en liten omväg hem nån eller några gånger i veckan i stället. Gärna någon sträcka så man kan belasta motorn lite mer. Bara ligga och puttra så tar det lång tid att få upp värmen. |
|
|
Ja Haas. Jag har också hört att man kan "blåsa på "lite extra några gånger. Man har ju en Bimmer så det gör man ju ganska ofta. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.