|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderingar på att få in lite mer krut i bilen och därav en chippning! Finns en hel del att välja på men jag kan inte utläsa vilka som skulle vara bäst. Har googlat en hel del men kommer iaf inte fram till något vettigt! Så vilken firma skulle du välja och vilken sorts trimning? Min krav är max 7000kr (dock helst 5000kr) möjlighet att kunna återställa bilen enkelt vid behov. Samt naturligtvis en så säker och skonsam trimning som möjligt! BMW's egen trimning är utesluten Så ni som har koll på detta. Kan ni hjälpa mig lite på traven så skulle jag bli glad! | |
|
Jag skulle främst satsa på en motoroptimering. Kör själv en från Svensk motoroptimering i min 530d f10 (www.smoab.se) Är nöjd, verkar kunniga, bilen går bra. Dom skall ha 4500:- om det är 177hk dieseln du har. Till min bil kostade det 6900 ord pris, jad fick "junirabatt" -20%. Så det blev drygt 5500:-, måste säga att det gav mycket effekt per krona :) Andra aktörer är t.ex V-Tech. Annars kan man alltid slänga in en Sk "dieselbox" Går att köpa på ebay eller blocket. Ganska lätt att sätta i själv samt går att montera ut snabbt. MEN. Detta är ett system som lurar original styrbox så att den matar på med mer soppa och högre ladd, ger effekt men föredrar en riktig optimering i styrboxen som inte märks av. Känns bättre på något sätt. Men vill ändå säga att jag aldrig kört med "dieselbox" har dock en liggandes hemma från V-Tech. Nästan säker på att den är till 6-cyl E60/E61. |
|
|
SMO eller v-tech hade jag valt. x25d är rätt trimvänliga :) Körde v-tech på min E90 325d aut-11 (300hk/600nm med begr på 1:an och 2:an för att spara lådan) |
|
|
Tack för utförliga svar, uppskattas! Jag har nog konstaterat också att bara ställa upp laddtrycket som med en dieselbox inte heller är den väg jag vill gå! Slippy, vad fick du betala? Någon här inne som vet vad min låda pallar? |
|
|
Din låda tål inte lika mycket som -11 tror den är specad för ca 450nm (gissar att du har automat). Jag hade kört på denna och bett dom begr på 1&2:an:Länk |
|
|
Rekommederar SMO i Gävle (de gör även på plats i Sthlm, Sundsvall och bågra mer ställen). Sök på Facebook på Svensk Motoroptimering så kan du se vilka bilar de gör och resultat. Perfekt resultat på min 320d och de har gjort en mängd x25d också. Rekommenderas verkligen. |
|
| Kör själv med Länk på min 330 d. | |
|
Hej! Jag är också inne på att Optimera min 535D, och undrar ungefär samma som Megachefen..."Vart ska man vända sig och varför just dit - för att det är billigt? - för att det ligger nära? - eller för att någon rekommenderar trimaktören för att man själv valt aktören? Vad jag kan läsa både i denna tråden, men också andra trådar så finns det väldigt få motiveringar till varför man ska välja just en aktör. Bara för att man valt en själv av någon anledning och det fungerar hjälper ju inte en sådan som mig eller Megachefen i vårat val. Jag vill ha reda på fakta; vad skiljer aktörerna åt? och vad är bättre eller sämre? Motivera gärna, och var lite utförligare i svaren... Tack på förhand... |
|
|
@mr silver! Jag håller med dig! Jag vill också veta just varför man skall välja just en aktör! |
|
|
Mr.Silver: vilken årsmodell på din GT ? Megachef; Jag körde Vtech på min E61, 535d. 2008 med mycket gott resultat. Till EXX-modellerna har Vtech sin RTS-enhet som gör att du kan återställa till orginal och även ha olika trimfiler. Jag hade det och det var smidigt. Jag tycker ni ska välja en aktör som finns på hemmaplan, för mig passade Vtech då de ligger i Södertälje, inte så långt från Solna.... Och de var tidiga med optimering av E6X-modellerna via ODB, d.v.s riktig omprogrammering. /Janne |
|
| Tackar för input janne! Får man fråga vad du betalade för kalaset till din E61? | |
|
Årsmodell - 11, tillverkad -10 Finns inga handenheter till F-modellerna vad jag vet. Vtech är helt klart intressanta, finns nu i Kinna. Men på samma avstånd från Varberg där jag bor, finns också Schmiedmann i Kungsbacka, T.M i Kinna och med något längre avstånd ett betydligt billigare alternativ GDM. Så frågan kvarstår; vem, och varför? |
|
|
Jag gjorde optimeringen i april 2009 och det kostade då 7.400:-- ink. moms och var RTS-enhet, programvara och effektmätning på deras dyno i Trosa. Efter det så fick jag uppdateringar av programvaran några gånger för att de förfinat den. När jag sålde bilden i november 2010 gick den riktigt bra. Mr.Silver, det är riktigt att det till F-serien inte finns handenheter ännu, kanske aldrig.... T.M. har ju inga priser på sin site och GDM har priser. Låter billigt....är det det ? Var får de sin programvara från ? Dålig information på hemsidan......lite tveksamt känns det för mig i allafall, /Janne |
|
|
Du har rätt Janne, T.M har inga priser på sin sida. För min bil tar T.M-Tuning 5900. GDM är mycket billigare, och de använder Engelska Celtic Tuning, och kostar 3000kr. Så om man nu förutsätter att alla genomför det med samma tillvägagångssätt (?) - vad finns det då för anledning att välja den ena eller den andra? Kanske priset då.. Steg 1. Vtech; 7900kr, T.M; 5900kr och GDM 3000kr. Då blir ju valet inte svårt eller? Dock är det så att jag hade inte haft några problem med att betala det dubbla priset mot vad GDM kostar, om det bara fanns en bra motiverad, och avgörande anledning? |
|
| Givetvis är det ju olika programvaror som är olika bra optimerade. Gäller bara att hitta den ÅF som har best programvara... | |
|
"Bäst programvara" - vad innebär bäst? Mest prestanda eller? |
|
| Det är en bra fråga. För mig är det en blandning av körbarhet och prestanda, med bibehållen säkerhet(för vxl-låda m.m). | |
|
Yes, ok. Jag tror att samtliga ovannämnda har tagit med "bibehållen säkerhet" i utvecklingen av programvaran, det är jag inte orolig för. Vad det gäller körbarhet, och och hur bilen uppför sig - tänker jag så här; De flesta av aktörerna har en månads "nöjd-kund-garanti" Detta innebär att du har möjlighet att få bilen återställd till original-programmet om du inte är nöjd. Så ett sätt som är omständigt, och kanske inte ens genomförbart, är att låta de olika aktörerna läsa-in sin programvara, använda den i ett par veckor för att sedan återställa, och testa nästa. Då kanske man själv skulle kunna svara på frågan om, Vem ska man vända sig till, och varför? ;) |
|
|
Finns det några referensinstallationer här i Sverige med Celtic tuning ?? /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.