|
|
|
|---|---|
|
Hej. Började med att jag gjorde en kickdown i rullande fart från ca 10 km/h med antispinn på. Efter det har bilen börjat småvibrera och hackat smått till och från. Och så verkar det inte helt som att den förstår när sen ska växla upp eller ner (Automatlåda). Har lagt märke till att när jag ligger på 2000 varv så händer det att varvmätaren hoppar upp och ner tydligt under tiden den hackar/vibrerar. Vid kraftigt gaspådrag så hör jag ett hackande ljud i samband när den växlar ner. Den går inte alls som den har gått förut. Kan det va blivit nåt fel med växellådan? Min flickvän har förresten har lagt märke till när hon kört bakom att den sotar mer än förut vid varje gaspådrag, innan detta hände alltså. Tacksam för svar och råd. 330cd e46 -03 snart gått 18.000 | |
| Fick tips om att kolla så att inte EGR-ventilen var tätt med sot, men kollade den och såg bra ut där. | |
| Testa först att koppla ur lmm.Nästa steg kanske vore kolla så att armen till turboreglaget inte går trögt.Nästa steg blir kolla bränsletryck kanske. | |
|
Du har ingen polare med INPA? Lätt att kika felkoder på låda m.m. så kanske felsökningen blir lite smidigare. |
|
|
Hej! Jag är ingen stor expert, men vi har haft en E46:a som vibrerade pga problem med automatlådan och en Passat TDI som rök svart pga att en slang till intercoolern hoppat av. Att den sotar och går ryckigt kan bero på att den får för lite luft i förhållande till bränsle. Kolla tex slangar och rör från turbon fram till insuget så du inte har läckage någonstans. Börja kolla detta. Skulle du ha riktig otur ligger det i växellådan. GM-lådorna på dessa modeller har inte det bästa ryktet. Kan börja strula i convertorn med vibrationer som följd. Är växellådsoljan bytt någon gång? Om inte skulle jag chansa på olje/filterbyte. Oljan är Dexron lll och inte Dexron Vl som påstås ersätta den förstnämnda. Inte säkert detta hjälper, men kan kanske vara värt ett försök. MVH Lansman45 |
|
| Tack för alla tips! Ska testa det mesta jag får till. Min bror har en felkodsläsare som han kopplar till datorn, men sist så gick det inte att koppla upp min bil på den. Har gått på alla andra förutom just min så ska kolla om det är nån säkring till uttaget. Vet inte om oljan är bytt för har bara ägt den i två år nu, men ska testa att byta den ifall jag inte hittar vart problemet ligger. | |
| En annan sak är också att stötdämpare höger fram är slut, det klunkar för fullt när jag gungar den uppochner, men tycker inte att det ska framställa alla dom symptomen? | |
|
Lämnade in den på verkstan och fick svar om att det var växellådan som krånglade. Dom ville testa att byta olja och filter och när dom gjorde det hittade dom massa järnspån också. Han som jag pratade med tyckte att den gick bättre men sa att jag fick känna efter själv jag som känner bilen bäst. Har inte hunnit åkt så mycket än men jag tyckte den växlade säkrare än vanligt men tyvärr så kände jag att den fortfarande vibrerar till vid ca 2000rpm. Så nu är frågan om jag ska skicka in lådan på renovering eller få tag på en begagnas och byta ut? Vad blir billigast? Tacksam för svar. |
|
|
Sån otur! Om jag kommer ihåg rätt fick vi ett pris på renovering på minst 25 000:- och alternativet att byta till begagnat bedömde vi inte blev billigare. Tror jag såg pris på ca 15 000:- för begagnade lådor från tyskland, men sedan tillkom arbetskostnad eftersom inte vi inte kunde byta själv. Vi valde at sälja bilen på blocket där vi angav att det var vibrationer i lådan. Vi fick 30K. Hade bilen varit utan defekt växellåda bedömer jag den varit värd 45-50K. MVH Lansman45 |
|
| Usch det lät dyrt! Vad för bmw hade ni? Var det mycket vibrationer? Min funkar ju fint annars men stör mig nåt väldigt på att den vibrerar till då och då.. Har sett på blocket när det väl finns nån ute för annons att 330cd e46 står högt i pris så hoppas jag klarar få 50-60 iaf om jag väljer att sälja den med defekt låda. | |
|
Tror den blir mycket svårsåld till rimligt pris om lådan är defekt... Hur långt har bilen gått? Trist situation du befinner dig i, men jag tror nog att det i slutändan blir billigast att fixa lådan innan du säljer bilen. Kika på blocket, där brukar det ibland dyka upp automatlådor. Vilken låda sitter i din bil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vi hade en 330XDA 2002, 26000 mil, fullutrustad, lite rost i falsarna. Om du skall byta låda, se till att få en renoverad med garanti. Det blir billigare i längden. Att sätta i en begagnad som inte är renoverad utan garanti betyder kanske att den går sönder innan 5000 mil. MVH Lansman45 |
|
|
Fick min automatlåda renoverad efter att backen gav upp. Betalade 14000:- med ett års garanti. Den växlade bättre än någonsin efteråt :) Var en 330 bensinare dock. |
|
|
18000 har bilen gått nu. Vad det är för låda har jag inte tagit reda på än, har lagt problemet åt sidan ett tag.. BMW_Filip vem fick du det fina priset hos? Plockade du ner lådan själv och skickade iväg den eller hur gjorde du? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.