|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en e38 740ia -98 Antispin kopplas bort direkt man kommer upp i 30km/h, när man kollar felkoder på datorn ger det utslag på "rattvinkelgivare". Provat smörja, spänna och släppa efter vajern till antispin utan framgång. Någon som sitter på kunskapen vars felet sitter? Alla tips uppskattas!! Stort Hjärta, Hårt Arbete! BMW - Pure driving pleasure! | |
|
Hej, Det där med antispinn och vajer känner jag inte igen. Menar du kanske ASC/DSC? Att den gula symbolen/lampan tänds? Det rimmar lite bättre med felkoden på rattvinkelsensorn. /Lennart |
|
|
Precis lenwib, den symbolen som lyser. Stort Hjärta, Hårt Arbete! BMW - Pure driving pleasure! |
|
|
Då får du nog acceptera felkoden för rattvinkelsensorn. Länk Den sensorn ger felkod, men ingen lampa, på min bil också. Kanske för att jag inte brukar ha systemet påkopplat? Siktar i första hand på att reparera/rengöra sensorn, det finns tips på nätet om det. /Lennart |
|
|
PS Nu har jag tänkt efter lite under hundpromenaden. :-) Jag brukar inte använda DSC-systemet själv, men när jag provar att i farten trycka in knappen, lyser varnings-/kontrollampan i instrumentet. Det får mig att spekulera i om du kanske alltid har knappen intryckt och att systemet inte aktiveras (och tänder lampan) förrän vid ca 30 km/h? Bara en tanke. Jag har f n inte möjlighet att själv testa teorin. DS |
|
|
Jag kan slå på och av symbolen i farter under 30 utan problem. När jag kommer upp i 30 så händer det inget när jag trycker på knappen. Stort Hjärta, Hårt Arbete! BMW - Pure driving pleasure! |
|
|
Jag har varit med om detta på en e39 och en e46. Där behövdes stryrvinkelgivaren kalibreras. Görs med Tool32 som är ett program som ingår i en INPA installation. Vissa modeller går detta att göra också med Delphi/Autocom. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Nej, men har du provat att ha knappen ute, när du startar motorn och kör iväg? Att man inte (av misstag, ett feltryck) skall kunna avaktivera ett säkerhetssystem under färd, verkar logiskt, tycker jag. Men jag får väl återkomma, när jag skaffat egen erfarenhet. |
|
|
Oj, där "kolliderade" vi, Ola. :) Jag får felkod i BMW Scanner på LEW (om förkortningen kan tillåtas nu), ungefär att LEW lämnar inkonsekventa värden. Minns inte just nu exakt formulering. Eftersom koden kom "av sig själv", utan åtminstone min förskyllan, har jag utgått från att LEW behöver rengöras, lagas eller bytas. Menar du, att den i första hand bör omkalibreras? För att se om felkoden kommer tillbaka? Med Tool32 låter ju elegant, annars har jag för mig att jag läst att det görs genom någon variant med fulla rattutslag. /Lennart |
|
|
Jag hade iallafall börjat med det, annars famlar man ju i mörkret. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Nu har jag kollat DSC-knappen på min bil. Lampan tänds och släcks vid knapptryckning, oavsett låg eller hög fart. Mönstret skiljer sig alltså från det i trådskaparens bil. Eftersom styrvinkelsensorn i min bil också ger felkod, verkar åtminstone den omständigheten inte vara orsaken. Men trådskaparens hastighetsberoende erfarenhet skulle ju kunna tyda på något tok med ABS-systemet, kanske? /Lennart |
|
|
Det kan ju vara så enkelt att en ABS sensor inte fungerar. Skulle vara intressant att kolla vad de ger för värden vid körning. Den e46 jag kalibrerade styrvinkelgivaren på hade en trasig ABS-givare. Först innan kalibreringen så var DSC-lampan tänd konstant. Efter kalibreringen tändes lampan först efter lite körning, pga den trasiga ABS-givaren. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.