|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min M5 tappar kräm på högre varv, upp till 4500-5000rpm går den fint, men efter det tappar den sugen, den går ungefär som en frisk 6vxl 540 E39. "Current state": Nya Bosch LMM, gjorde ingen skillnad. Står bilen på tomgång och jag duttar till snabbt på gaspedalen, hörs det att motorn misständer på någon cylinder. Kopplar jag ur LMM:erna och ger fullgas så bluddrar bilen på samtliga varvtal, det går inte att få den gå fullgas utan LMM inkopplade. Vad kan detta vara? CPS? Tändstift? Klena spolar? Tack på förhand/ Matte | |
| Läs ut felkoderna, annars kommer du få byta mycket i blindo | |
| Hej! Jag hade likande problem med min förra året. Bytte LMM, ingen skillnad. Felsökte och bytte sedan en kamaxelgivare. Problemet försvann och felkoderna likaså. Men börja med en ordentlig felsökning. Hoppas att det löser sig! | |
| troligtvis kamaxelgivarna, kolla med diagnosverktyg så slipper du gissa. | |
| Visar felkoderna exakt vilken? | |
|
Ja, med ett bra diagnosprogram/interface, skall du få fram exakt vilken givare som är knas (om det är någon som är kass). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, svårt att veta vilken verkstad som har rätt grejer, men det löser sig säkert till slut :) | |
|
Får du inte fram någon felkod, skulle man logiskt sett kunna misstänka att bränslefiltret är igensatt och/eller att bensinpumpen inte orkar ge tillräckligt med soppa. Men börja med en felkodsavläsning! En någorlunda seriös verkstad skall ha rätt utrustning för felkodsläsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Alla verkstäder har sånt nuförtiden, Bosch KTS tex | |
|
Happ, har varit hos 4-5 verkstäder nu, Mekonomen och Meca, ingen har kunnat läsa ut felkodern eller ens kunnat ansluta. BMW har en sommarjobbare i kassan som prompt påstår att det tar en halvdag att lösa ut felkoder (han vet inte ens vilken bil det gäller) och att jag ska behöva boka en tid till nästa vecka för det. Jävla skrothögar, ibland känner jag för att släppa iväg detta jävla bilmärket. |
|
|
Låter helt otroligt, det ska inte vara några konstigheter på en M5 e39? Det finns kanske någon här på forumet som har inpa eller bmw-scanner som kan hjälpa dig och som bor nära? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hur lång har bilen gått? Kollat stiften, när vad dom bytta senast? |
|
| Tar 10 Sekunder att läsa av koderna med inpa. Mkt konstigt ingen verkstad kan hjälpa dig. Var bor du? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om du skulle befinna dig i mina trakter from i morgon så kan jag kolla. Har inpa och carly. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Hej! Bilen har gått ~25k. Tändstiften byttes för 9 månader/500mil sen. Bor strax utanför Borås, vartåt håller du hus, Kävlingepågen? Jag känner för att ge upp, försökte ringa dem idag igen men nä, vi kan boka in dig på torsdag nästa vecka. Herregud... |
|
| Tändspolar hade jag börjat med, men koppla in i dator först. Måste finnas andra verkstäder som kan läsa koder i trakterna.. Du kan köpa felkodsläsare på ebay etc också för någon hundring. | |
| När byttes lambdasonderna (endast reglersonderna före katten)? Om de aldrig är bytta så är det god ide att byta de för de lär inte reglera lika snabbt som de borde (sonderna bör bytas efter ca 16000 mil enligt Bosch...). Sonderna är inte dyra, kostar runt 800 kr/styck (Denso sonder med OEM-anslutningar, inget skarvande av kablar). CPS (finns väl 4 st?) kan det ju även vara så klart, men då blir det ju lite dyrare att "byta i förebyggande syfte" | |
|
Polarens m5 så gav den felkod på höga varv och gick ner i limp mode. Det visade sig att innehållet i katalysatorn var löst och därmed begränsat flöde. Gav felkod på knack sensorer. |
|
| Har du vägarna förbi Skövde kan ja läsa felkoder och checka livedata med Inpa åt dig.Vi kan även jämföra gången med min M5. | |
|
Hej. Inte varit inne på ett tag då jag väntat på mina kamlägesgivare. Bytte båda idag (avgas), BMW ville ha 2500kr för jobbet som tog mig 40min totalt. Som jänkarna säger, de kallas för "stealers" (Stealership, org. dealership). Bilen går som en kanonkula, jäklar vad den går,helt underbart! Det enda som inte är riktigt är att den går lite ryckigt under 1800rpm och mycket gas. I övrigt går den otroligt mjukt och bra. Alpinaturbo: Tack för erbjudandet, skickar PM. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.