AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.991

Hur får jag bättre bromsar

Sida 1 av 2
TI
5
TIN
M3 GT -95
Har en M3 Gt men skulle vilja ha tag i lite bättre
Belägg som tål lite påfrestningar , Kanske behöver jag byta skivor oxå ? Kom med lite förslag !
Du kan t.ex köpa blåa Pagid(rättstavat?) belägg och en riktig bromsvätska. Det kommer du långt med.
Orginalbromsarna på BMW är rätt så bra från början, tycker ialla fall jag.
Lycka till/Berbel

Någon av EBC modellerna, Green,red,blue eller black stuff. Allt beroenda på hur du kör, mycket bna körning å så vidare.
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Byt till Mov´it bromsar i stället, dom har Porsche 996 GT3 4-kolvok till BMW
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
www.movit.de
Det beror HELT på vad du ska ha bilen till!

Om du kör bana så kommer inte EBC räcka till. Jag har haft blåa och gamla gula Pagid o de tappar bromsförmågan efter några varv på många svenska banor. Men då har jag r-däck och en 3.2'a vilket båda gör det lite värre. De enda belägg som orkar med bankörning med r-däck verkar f.n. vara Perfomance Friction PF97 (som jag har nu) och de nya gula Pagiderna RS19 (som johann har)

Om du har råd så är ju movit kitten kanon :-D men de är allt annat än gratis...

/Magnus T

-----------------------------------------------
M3 3.2 limo till SALU: Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
MagnusT, var köper man dessa belägg och vad kostar de till din? Räcker det med att byta fram eller bytte du även bak?
Steffe
Den erfarenhet jag har är att blå Pagid är bra. För bra för skivorna (bmw orginal)som lätt slår sig.

För att få bättre bromsar finns det 2 steg kan man säga,
först att byta belägg (tycker Pagid el PFC), bromsvätska (till värmetålig sådan äv kallad racingvätska typ Motul, AP racing el Castrol), stålomspunna slangar. Detta är runt om kring.
Då får du ett prismässigt ett ok förslag som tål lite bankörning.

Att byta skivorna tycker jag inte är försvarbart. Slitsa dina orginal i stället. Att köpa är för dyrt, då är det i stället bättre att:

Satsa på helt nya bromsar fram. Typ Movít, MK el liknande.
förutsatt att du här oxå byter vätska och kanske har harmonerande klossar bak, så får du en helt annan upplevelse när du trycker på pedalen.
Nu s.t.a.n.n.a.r bilen verkligen. Och petar du ur dimljusen o förser bromsarna med mera avkylingsluft så är det bara bra.

PFC köper du hos Per Stacke (PEAN SWEDEN)
TI
5
TIN
M3 GT -95
Tack för alla tips !
vad jag ej påpekade var att jag förtillfället inte har
testat bilen på bana ( än ) och jag behöver ett par belägg som även fungerar även när jag kör till jobbet
då bromsarna inte blir varma !
vore tacksam om ni tipsde mig om var man köper dessa delar till rätt pris ! ?
Istämmer med Magnus och Steffe. Det är den kostnadseffektiva vägen att gå. 3.2ans skivor verkar mindre angelägna att slå sig dock.

Själv ledsnade jag och köpte ett AP-Racingkit. 330mm fram och 310 bak med fyrkolv runt om. Borrade skivor i kitet. Hade problem med framskivorna som sprack, men nu med slitsade med mer godstjocklek funkar det SÅÅÅÅ bra med PFCs 97 belägg.

Det funkar bra på gatan också men det skriker och dammar....

De som kan, kör. De andra putsar....
....och livet är för kort för att inte använda sina grejer.
Kan helt klart rekommendera MOVIT bromsar har haft det på min M5:a finns inget bättre!

Länk
Har marknadens bästa bromskit!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Man kommer oerhört lång genom att byta belägg, vätska och slangar som redan nämnts. På tunga bilar som E39 M5 räcker det dock inte.

Som jag ser det så är största förbättringen med ett Big Brake-kit (Movit, Brembo, AP, etc.) att känslan blir mkt bättre, i vissa fall (läs: tunga bilar) är det de enda som funkar. Hittar man ett sådant kit, gärna för både fram- och bak-axel, till bra pris så är det bara att slå till. Annars skulle jag rekommendera att du provar Pagid Gul, Castrol SRF, Motul, etc. samt stålomspunna bromsslangar. Det kostar en bråkdel av ett Movitkit och funkar förvånansvärt bra.

Movit är DYRT. Men har man massa pengar som ligger o skräpar så är det onekligen _väldigt_ bra bromsar (än så länge Porschegrejer). Men om du inte kör massa på bana med M3'an så är det absolut overkill hursomhelst. Men det är klart att det finns väldigt många putsintresserade som vill ha maffiga saker på bilen utan att de nånsin utnyttjar vad det har satt på ;-)

Jag har Motul bromsvätska o Performance Friction PF97 och det funkar hur bra som heslt på bana o gata. Dammar iof rikigt ordentligt vid bankörning. Men PF97 är kanske lite overkill om du inte kör massa bana, då räcker Pagid's NYA gula RS19 minst lika långt. Blåa Pagiderna är en äldre konstruktion som numera få se sig slaget av den nya gula varianten på alla parametrar vad jag vet.

/Magnus T

-----------------------------------------------
M3 3.2 limo till SALU: Länk
PS:

Mina originalskivor (flytande, dvs 3.2) hade jag inga problem med alls att de slog sig eller så. Och de fick besöka _många_ banor innan de vid drygt 9000 mil var slut. Nu har jag Brembo's ganska billiga skivor på som inte är flytande. De kostar en bråkdel av originalskivorna men verkar hålla riktigt bra (så långt jag testat, dvs Emmaboda + Kinnekulle). En bra ide är att slitsa dem för en spottstyver (kolla på Länk !) Om jag har bilen kvar nästa år så blir det definitivt slitsning :-)

----

Vill tillägga att kör du MYCKET bana med r-däck (r-däck ställer mycket högre krav på bromsarna!) och 100% tempo i långa pass så funkar iof PF97 + Motul men temperaturen blir VÄLDIGT hög. Allt funkar, det bromsar fint o blir inte överhettat MEN beläggen går åt fort pga den höga tempen. Och det blir dyrt i sig. Men nu pratar vi 15-20 mil på varje banträff i FULLT tempo osv.... då blir däck- och soppakostnaden inte helt försumbar heller ;-) Men hursomhelst, i det läget lönar sig helt klart kylsslangar eller biffigare grejer, dvs grövre skivor o ok som kan ta hand om värmen på ett bättre sätt.

Ojoj, nu blev det mycket text...

:-)
Mi
542
Micke R
328i -98
Var i sthlm hittar men en schysst racebutik som säljer bra belägg? EBC, Pagid etc...

Jag har inte tid att beställa och vänta på posten utan behöver dem imorgon.. = )

Mvh / Micke R

Movit bromsar håller för en Autobahnetapp också. Ett par M3 3,2 bromsar (samma som på 850 CSi samt BMW M5 '95) höll endast 1300 mil (skivor och belägg) från att de var sprillans till slut.

En fördel var att det kostade endast 1000 DM inkl. arbete med nya skivor + belägg i Tyskland.
Jag har iof en omgång gula Pagid RS19 som jag inte behöver. Inte banrejs säsong på ett tag nu....

Maila isf: magnusthome@hotmail.com
Gustav>

Mina originalskivor höll drygt 9000 mil varav jag körde 4500. Och du vet att det är många mil bankörning. Och autobahnresan till Ringen. Och 70 mil _på_ Ringen...

Fast det är klart belägg har det gått åt MYCKET! Och däck....

Men KUL är det!!!!!

:-D

/Magnus T
Mi
542
Micke R
328i -98
Mina senaste gröna EBC (Som räcker ganska bra om man åker låg-mos bil utrustad med standard-däck) tog slut på 400 mil. De fyrahundra innehöll i och för sig Ringen och Kullen....

KUL är det!!!

Men jag som tänkt byta pads till helgen, har någon ett tips på en firma i 08-området som inte behöver beställa grejer?

Mvh / Micke R
Micke> Se mitt inlägg ovan om belägg... Jag har en omgång gula som ligger om du vill ha.
Magnus: antar att vi inte hade samma körstil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.