AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.879

Vilka däck hade du valt?

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Behöver en ny uppsättning med däck. Fram 235/35-19 bak 265/30-19. Har räknat på priser fram och tillbaka och gjort en lista. De mesta är från dackleader.se och priserna är med alla fyra inkl frakt.

- Kumho Ecsta LE Sport KU39 Pris: 4820kr
- Falken Azenis FK453 Pris: 6418kr
- Hankook Ventus S1 EVO2 K117 Pris: 6454kr
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 Pris: 6576kr
- Michelin ps2 fram/pss bak Pris: 6468kr

Spontant så känns det som att det står och väger mellan Goodyear och Michelin. Men hur är det egentligen med att ha Pilot Sport PS2 fram och Pilot Super Sport bak?

Kom gärna med kommentarer och invändningar om hur ni hade gjort

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle generellt avråda bestämt från att blanda olika däck fram och bak - det brukar oftast sluta med att bilen blir orolig och allmänt nervös i väghållningen!

Vad blir priset för PS2 bak och fram då?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Om jag inte har helt fel har michelindäcken grundare däckmönster som nya. 5mm mot 7mm som är det vanligaste. Det är värt att tänka på vid prisjämförelse.

Av dom däcken du nämner här hade jag valt Goodyear. Jag har själv kört på dom och dom är väldigt bra. Falken går bort direkt till det priset och Kumho väljer man väl egentligen bara för prisets skull.
Titta även på Vredestein ultra vorti och säg till om du hittar en däckhandlare som har något dåligt att säga om dom däcken, jag har inte lyckats. :)
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Har svårt att hitta PS2or i storlek 265/30-19 någon som vet vart de kan finnas?

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Tack! 7840kr är det bästa jag hittar för Michelin Pilot Super Sport totalt inkl frakt.
För Vredestein Ulta Vorti så ligger de på 6690kr

Kör en uppdaterad lista:

- Kumho Ecsta LE Sport KU39 Pris: 4820kr
- Falken Azenis FK453 Pris: 6418kr
- Hankook Ventus S1 EVO2 K117 Pris: 6454kr
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 Pris: 6576kr
- Vredestein Ultra Vorti Pris: 6690kr
- Michelin Pilot Super Sport Pris: 7840kr

Kom fortsätta gärna med rekommendationer. Känns som det lutar mest åt Goodyear

Gillar Michelin själv, men det är många som klagar på våtgreppet på PSS.
Så jag hade nog valt Goodyear med Hankook som nr två, då det finns många som säger sig vara nöjda med dom däcken.

sx
172
sx3
335i E92 -11
Jag har hört tvärtom att våtgreppet på PSS är riktigt bra.
Jag kör själv PSS 235/265 på min E92 och är riktigt nöjd.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kör med Micheln Pilot Super Sport på min F30 och för sportig körning är de förstahandsvalet. Grepp, feedback och balans är det bästa jag varit med om förutom däck avsedda främst för bankörning.
Däremot har inte ljudnivå, komfort och bränsleekonomi varit de mest prioriterade egenskaperna när ingenjörerna utvecklade däcket, så det beror på vilka egenskaper du värdesätter mest. Ser du varje kurva som en utmaning, ja då är Michelin PSS däcket för dig. Vill du främst ha ett komfortabelt däck kan andra alternativ vara värda att titta på.
Jag har för övrigt inte upplevt några problem med våtgreppet hos Michelin PSS, men det är sällan det verkligen sätts på prov, så jag har inte riktigt utforskat den delen.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Är ju en kombi där det ofta är en hund i bagaget så det är ju inte jätteofta man trycker på i kurvor osv.

Mer ute efter ett komfortabelt däck som också ger en trygghet vid lite högre farter.
Då borde väl PS3 funka alldeles utmärkt? Låter inte som att du behöver PS2 eller PSS. Men PS3 kanske inte finns i rätt dimensioner?
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Ne hittar tyvärr inte ps3or i rätt dimensioner
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har haft Michelin PS2 på många bilar och är mera allsidigt samt mera följsamt och när det släpper så sker det mera progressivt än PSS i mitt tycke.

PSS har hårdare däckstommar än PS2 och upplevs därför som lite halare än PS2 på vått underlag då när dom släpper så släpper dom snabbare än PS2 gör.

Sen har jag kört PSC och dessa har renommé att vara livsfarliga på vått underlag vilket är bara skitsnack, de har otroligt grepp på vått underlag då tread-wear ligger på 80 vs 220 för PS2, PS3 samt PSS.

Dock kör man i vattenmassor så kan däcket inte forcera bort vattnet på samma sätt som ett normalt gatdäck, men oftast är vädret inte så i Sverige, men själva våtgreppet är outstanding likt ett bra regndäck för räserbanan.

Sedan är också tänkvärt att PSC har endast 4 mm i mönsterdjup som nytt och slits snabbt, så det är inget däck som håller mer än 1-2 säsonger som max tyvärr, men man har jävligt roligt under denna tid, sen gråter man över kommande utgiften när dom är slut =)

PS3 skulle jag avråda från på en 1M det är ett mindre sportorienterat gatdäck med fokus på våtegenskaper och tilltänkta mindre sportorienterade bilar och har en annan sammansättning av gummiblandningen än PS2 samt PSS.

Så kör PSS om du har tänkt att köra när det är mestadels sol alt PS2 som är lite mildare.

/ Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.