AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.418

Bmw 530d -05 tappar laddtryck.

Hej

Har en strulig bil som jag aldrig hittar felet på.

Bilen har vtech steg 2 dpf off, rakt tretum från turbo. Bilen blir likadan när den är original.

Bilen tappar laddtryck. Tex. när man kör på trean, gör en kickdown till tvåan så bryter turbon och kommer sakta tillbaka igen. Gör man kickdown från femman till fyran så bryter inte turbon. Det syns på inpa att den bryter. Får ingen felkod. Railtryck ser bra ut, går över 1500 bar när man mosar på. Spridare är testade på två firmor, nytt dieselfilter, ny turbo, ny map sensor, ny maf sensor, avaktiverad egr och pluggad, swirl flaps är borttagna. Har bla stått inne på felsökning på akt bmw verkstad utan att dom hittat något. Blir tokig! Kan detta ha något med automatlådan att göra med? Knäpp DDE? Eller någon annan halvdålig sensor?

Med vänlig hälsning, Andreas
he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
testa att koppla bort kabeln till LMM. luft masse mätaren och provkör utan LMM
jag hade samma problem på min 530d 00
där LMM var trasig utan att den gav felkod.
när man tar bort kabeln till LMM går styboxen i ett förinställd värde utan att känna av luftflödet, och om fenomenet försvinner så har du en god fingervisning på felaktig LMM.
Det är inte fel på den, testat tre olika. Blir samma även om man kopplar ur.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag hade börjat med att byta alla vacumslangar.
Hjälper inte det hade jag gått på laddtrycksstyrning.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har du testat med standardprogram?
Grenröret :)

Vanligt fel på dessa bilar, bytte min själv nyligen då det även börjat lukta diesel i kupén när man stod stilla. Min turbo dog även nån gång men då bytte jag direkt.

Finns hela kitt på tradera för 1750 tror jag att jag betalade med frakt och packningar, en annan bmw modell passar också men minns ej vilken (sök så hittar du) den kostar bara 900 typ.

Tog c:a 8 timmar att byta och då gjorde jag det på en småstensuppfart utan lyft.
Blir samma fel med standardmappningen. Grenröret tror jag inte på då det varken låter som det läcker eller känner någon lukt av avgaser.
Sv
91
Sveamannen
530Da -01
Mustang Ht -69
Den kanske läcker turbotryck vid insug eller vid swirlflapsen,de var ju borttagna,hur har du tätat där?

Hål på intercooler?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.