AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.302

Bmw 530, e60-04 Startar inte,

Ap
4
Appo
530 E60- 2004
Hejsan
Jag kanske ska nämna att bilen har varit avställd sedan Januari och skulle nyligen starta igång bilen.
För några dagar sedan så fick jag igång bilen med hjälp av startkablar, jag har sedan dess kört bilen runt kvarteret för att hålla den "igång", för bilen ska nu nästa vecka ställas på igen. Men jag stötte på ett problem för några dagar sedan, att bilen inte gick att starta, radion funkade etc men bilen gick bara inte att starta.
Jag gjorde inget särskilt mer den dagen och provade igen dagen efter, då funkade ingenting, larmet gick fungerade inte, inte lampan för P (automat växlad) med andra ord så är bilen helt död.

Jag provade igen att starta igång bilen med hjälp av startkablar och väntade ungefär 10-15 minuter och se ifall batteriet fick tillräckligt med ström men lyckades inte starta bilen.
Kan det vara så att batteriet behövs laddas i 24 timmar?
Några andra rekommendationer?
Mvh Appo
Hej,

Åtminstone BMW blir med årsmodellerna allt grinigare, vad det gäller batterispänning. Om inte batteriet är på topp, får bilen alla möjliga fel.

I ditt fall får man nog anse batteriet vara slut. Efter lång tid utan stödladdning får det permanent sulfatering av plattorna och kan egentligen aldrig mer komma i form. Har du efter långt stillestånd startat, kört runt kvarteret, startat igen o s v, har batteriet definitivt andats sin sista suck.

Nytt batteri, alltså!

/Lennart
Ap
4
Appo
530 E60- 2004
Hej
Batteriet är bytt för ungefär två år sedan.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej
Testa att ladda med c-tec laddare funkar inte det är det som lenwib skriver
bara byt batteri

Ha deT
Ap
4
Appo
530 E60- 2004
Alright.
Tack för hjälpen
he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
man kan döda även ett nytt batteri om man tömmer det helt på ström
jag hade nåt som drog tjyvström och tömde batteriet på 2-3 dagar
bytte till nytt batteri och även det tömdes på kort tid innan jag fattade att det var nåt fel på bilen och inte batteriet.
sedan när felet var fixad så blev aldrig det nya batteriet helt sig själv igen
det var som att den tappade effekten snabbare än normalt och dippade rätt snabbt ner mot 11 volt med bara lätt belastning som med lyserna på i några minuter. nytt batteri igen så nu fungerar den som det skall.
så sammantaget så bör man aldrig tömma ett blybatteri helt så det inte enns går att öppna dörrarna med centrallåset. då blir det aldrig samma batteri igen.
Ap
4
Appo
530 E60- 2004
Hej Heavylidde.
Jag antog att det var något sådant. Bilen ska på service nu snart så får se vad dem säger.
Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.