|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Hade tänkt byta ljudanläggning i min 316i det är en 01:a Sedan (tror att det är E36) min första bil, så kan inte alla siffror! Är det meckigt eller ens möjligt att byta både stereo och högtalare? Det är en original stereo nu ''business'' någonting tror jag det står på den, kan ta bild också. Sedan undrar jag om någon möjligtvis vet måtten på de olika högtalarna i bilen? Hittar inte de någonstans och på BRL's hemsida finner jag ingenting till E36 (högtalar adaptrar m.m) Tack på förhand! /H | |
|
Om det är en 01:a är det en E46:a du har (kolla i "Modellguiden" till vänster så kan du verifiera detta). Det är lite småstruligt att byta huvudenheten då den har större mått i panelen än vanlig DIN-standard. Dock är själva enheten i DIN-format så det går att montera en vanlig stereo, men då måste du köpa en speciell list/kåpa som fyller ut tomrummet där den gamla stereon byggde åt sidorna. Det finns ingen lågnivåutgång på fabriksmonterade stereon, men det skall gå att få ut dessa signaler om man öppnar enheten och är duktig på att löda dit kablar och framförallt vet exakt var man skall löda...och veta hur man gör för att inte bränna sönder något vid lödningen! ;) Högtalarna har inte "standardmått", men det finns specialanpassade högtalare för montering. Eller så får du använda distansringar om du vill montera vanliga "standardmåttshögtalare". Så sammanfattningsvis går det att uppgradera ljudet i E46, men det kräver mer jobb än på många andra bilar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aj fan... Min vanliga otur då, min första bil & ljudet är viktigt för mig, segt. Lödning är inte min starka sida. Men det är alltså lödning som gäller för att överhuvudtaget uppgradera? |
|
|
Nja, du kan ju byta huvudenheten till någon "vanlig" stereo, men då måste du även köpa listen jag skrev om tidigare. Blir oftast inte jättesnyggt då listerna i övrigt brukar ha en annan färg/struktur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja precis. Inte kollar efter lister men borde väl finnas, eller köper man det med stereon? Har en bekant som har en alpine stereo liggandes med blåtand, aux & allt. Samt några olika högtalare som kanske skulle gå att använda. Frågan är om inte ljudet är "viktigare" än design i detta fallet, förutsatt att det inte ser helt åt h*lvete ut! | |
|
Hej Ram kan du köpa på tex ebay. Denna har du tex Länk så är det med ISO kablage samt radiokontakt. Det finns så du kan koppla in rattknapparna också men du måste du veta vilken stereo du ska ha så det kan samspela. Köp det direkt isf. Jag har denna i min och det ser ok ut. Jag skulle vilja flytta ner accn och koppla in en dynavin men det får bli lite senare. M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
Japp, även sett denna ramen Länk 98kr, borde passa? Är det lätt att plocka ur original stereon? Får ju lossa ramen på något sätt, sedan antar jag att det är skruv eller liknande under för att dra ut hela ''paketet'' |
|
|
Det sitter en skruv på vardera sida av fronten. Lossa dem och sedan är det bara att dra stereon rakt ut utan andra åtgärder. Du måste dock lossa listerna som sitter på vänster och höger sida om stereon för att komma åt skruvarna. Listerna sitter fasttryckta med ett antal "låsstift" rakt in, så de lossas genom att man försiktigt bänder i kanten med ett lämpligt verktyg som inte ger repor - jag fann att en vass plast-smörkniv var perfekt för ändamålet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Biltema har "brytverktyg" i plast som är avsedda för panel-lossning. Använt flera gånger, de lämnar inte en skråma. Alldeles perfekta för ändamålet. |
|
Okej, får kolla upp det där med ''brytverktyget'' låter ganska smidigt. Så här ser den ut iallafall, antar att man lossar det inringade ''paketet'' och drar ut stereon, köper ramen för den nya och sedan sätter i den nya. Länk |
|
|
Ja, du lossar skruvarna som sitter i tungor på vardera sidan om panelen (under listerna) och sedan drar du hela panelen och bakomvarande stereo rakt ut. Bakom panelen är det ett vanligt stereo-hål av standardiserat DIN-format som i princip alla eftermarknadsenheter har (bortsett från "dubbel-DIN" som är dubbelt så höga). Du måste även ha någon form av skarvkablage som omvandlar BMW-kontakten till DIN-anslutning på baksidan av nya stereon. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad kallas BMW-kontakten? Det är inte ISO eller? Är tyvärr inte jätte kunnig vad gäller bilar. Stort tack för svar! MVH |
|
|
Johan B// Tänkte på det du sa ang E36/E46 min bil är ju tillverkad 2000 men först i trafik 2001 alltså en 01:a men kanske ändå inte. Därmed blir jag osäker då modellguiden delar upp det med E36 1991 - 2000 & E46 1998-2007. Även varit ute i bilen och pillat lite då elhissen är kass på förarsidan fick dock ner rutan lite grann genom att dra ut en säkring(?) vilket är skumt. Säkringarna är hela, och det lyser orange på knapparna för elhissarna så kontakten får iallafall ström, öppnade upp dörren och misstänker att själva motorn för elhissen kanske är kass. Medans jag öppnade upp dörren så såg jag även att någon ägare bytt högtalare i bilen innan men dock inte stereo (var kanske för jobbigt) Satt även ett fördelningsfilter ''tejpad'' i dörren för de mindre högtalarna antar jag. Så nästa projekt är helt enkelt att dra ur stereon, skaffa en ny ram samt adapter för kablaget & byta stereo samt byta ut högtalarna i dörrarna + hatthyllan. I dörren sitter det 5,25 högtalare med högtalar adapter redan. Säkringarna för elhissarna är en 30A och en 5A och när man drar ut 5A säkringen så går ''larmet'' då tjuter bilen vilket är lite märkligt? Det är säkringen för elhissen iallafall. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.