|
|
|
|---|---|
|
Motorn dricker en del olja, dels lite läckage utifrån samt inifrån. (dricker inget kylarvatten alls) Har övertryck i vevhusventilationen när locket är av och med motorn igång (förmodligen är oljeseparatorn under insuget igensatt. Det enda man man märka är att när man kört bilen ett tag och sen står på tomgång ca 2-3min och därefter gasar till så kommer det ut blårök/rök. Är det vevhusventilationen som leder in olja till insuget eller är det ventiltätningarna som är felet? Tacksam för svar! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, jag har N42B18, med EXAKT samma fel. Min läcker inget utåt (fuktar aningen under motorn men droppar aldrig) men däremot kö-körning och tomgång - puff puff! Blårök ibland. Men bara då. Aldrig vid växling eller gaspådrag. Jag har bestämt mig för att felet är oljereturen som är igensatt, alt kass separator. Att den istället drar med sig olja in i förbränningen. Ett par röster här på AP trodde inte på dåliga ventiltätningar etc utan rådde mig kolla vevhusvent först o främst. Min drar 1 liter olja per 100 mil, minst. Ska ge mig på att byta nu i sommar. /a |
|
Tack för svar, lutar åt vevhusproblem då som tänkt...tänkte också byta i sommar och hoppas att det löser problemet! Läckaget utifrån är inte mycket men beror högst sannolikt på övertrycket i vevhuset som trycker ut olja genom ventilkåpspackningen. Bytte även innan kamaxelgivarens packning där det tryckte ut en del ifrån. Skriv gärna hur det gick efter bytet! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Yes Mr_Rusty, kommer att återkomma i ärendet. Hojta du med om du hinner före. Min fru hotar med att garaget måste användas för målning av lister och luckor hemma, med ganska lång torktid så vi får se när det blir av. Har alla grejer hemma för vevhusvent och även ny ventilkåpspackning men måste skaffa vevaxelgivare från BMW också. Bara dumsnålt att inte byta den också när man väl river allt. Anders |
|
Mr_Rusty Hur har dett gått för dig? Har du gjort något byte? Isåfall Drar den olja? Jag böt vevhusventilationen för några dagar sen då min bil drog 1 liter per 100 mil. Återstå att se om det hjälpte. Med vänlig hälsning |
|
|
Mavri Jag satte en catchtank från Ebay som jag modifierade istället för originalsystemet som fallerar lätt. Nu har jag undertryck i vevhuset som det ska vara, oljepåfyllningslocket suger sig fast när man ska ta av det med motorn igång. Det är viktigt att ha en PCV-ventil som styr hur mycket undertryck det blir, undertrycket ska ungefär öka linjärt med hur mycket gas du ger. Oljan leds åter ner i oljesticksröret så det blir ett slutet system (underhållsfritt). Jag behöll original backventilen som finns i ledningen ner till oljesticksrörsanslutningen. Bilen går mycket bättre nu, känns mer piggare, svarar bättre på gasen. Trodde inte det skulle göra så mycket. Rekommenderar verkligen denna modifikationen. Oljeläckage har jag fortfarande från oljetrågspackningen, ska ändå byta då tråget börjat rosta rejält! Sen ska oljeläckaget vara borta helt. =) Mvh |
|
|
funderar på samma åtgärd, kan du beskriva mer i detalj hur du gjorde sam vilka grejer du använde? FAF |
|
|
Modifikationen höll inte, läckage på några ställen. Ska köra med AN10 slangar som inte kollapsar av vakumet. Har ändrat om systemet, Insug - PCV ventil - Catchtank - Ventilkåpa | Backventil | Svetsad AN10 ansl.på Oljetråg |
|
| Ha 0w30 olja i | |
| var köper man 0w30 oljan? | |
Mister-Auto Skruvat Oljaonline Oljedroppen Oljefyndet |
|
...dackonline.se Men jag förstår inte riktigt vad 0W30-oljan skulle förbättra i denna situation! Snarare bör man gå mot en tjockare olja som t ex. 0W40 eller 5W40 när motorn drar olja...men har man problem med att motorn trycker ut olja externt spelar nog viskositeten mindre roll. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med Johan B på detta, en låg viskositet trycks ut ur läckor lättare än en med högre. Finns ingen logik att köra en mer lättrunnen, speciellt vid kallstartstempereratur då motorn ej heller expanderat. Kanske vid extremkyla så kan det va bra. Jag kör 5W40 Helsyntet. |
|
|
Johan B Efter ha bytt hela vevhusventilationen bytt olja höst och vår oavsett miltal och inte kommit tillrätta med oljekonsumtionen så bytte jag från tjockare olja till 0w30 och blev av med problemet. Så det verkar vara tvärtom. Man ska han en tunnare olja och INTE en tjockare |
|
| Jag bytte från att ha kört 5W/30 och 0W/30 till 0W/40 i somras. O helt plötsligt så drog bilen olja för första gången under 5,5år. Bytte tillbaka till 0W/30 o nu drar den ingen olja. Så lite samma fenomen för mig där också. Riktigt skumt?! | |
|
Byter man från en tjock mineralolja (ja många "helsyntetiska" oljor är högraffinerade mineraloljor!) till en mer lågviskös äkta syntetisk olja kan det förklara den minskade oljeförbrukningen. Jämför Noack evaporation loss i databladen om det är några skillnader mellan oljorna - låg "Noack" = lägre oljeförbrukning pga. förångning under drift. Länk Många (inte alla) 0W30-oljor är just äkta helsyntetiska oljor med låg "Noack". Har man igensatt vevhusventilation och byter den och sedan går över till en tunnare olja, är det troligen bytet av vevhusventilationen som är orsaken till den minskade oljeförbrukningen. Tjockare oljor av samma basoljetyp har generellt lägre "Noack" än vad tunnare dito har = tunnare oljorna genererar mer oljeförbrukning pga. avdunstning/förbränning av oljan under drift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Iofs lever min bil sitt egna liv. Men när jag testa Aral 0W/40 så fick jag fylla på olja för första gången under dess livstid hos mig. Nu har jag gått tillbaka till 0W30 och ingen påfyllning. Mycket underligt enligt mig. Men inget förvånar mig iofs med min bil :-) Jag kör nu med:Länk Aral:file:///C:/Users/NKJS/Downloads/_supertronic_0w40_low_saps.pdf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.