AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.878

BMW 330i E46 CDV

Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Tjena, då var de dags igen! Jag misstänker att ingen tidigare ägare har tagit bort den där ventilrackaren.. Jävla konstruktion.. Första gången trodde ja kopplingen var tok slut, sen blev den bra igen. Men ni efter ett race mot en E90 så börja den slira lite väl mycket. Spec mellan 1500-2000 Rpm. Jag tycker att det är så förbannat störande, jag köpte ju en BMW för att de skulle hålla?!

Frågan är, går detta att motverka eller är det bara att byta koppling, tryckplatta mm och sätta dit en ersättare? Eller finns det någon snål version på detta? Jag har inte lust med den utgiften nu.. Kommer kopplingen bli "bra" igen efter ett tag lugn körning? Hur kan ja påskynda detta? Förra gången så självläkte bil skrället..

Må väl! /Kristoffer

96% enligt läkarn...
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Kan det på mått sätt komma in olja i mellan lamellerna? Tänker att vid 6500 Rpm som det börjar slira efteråt..

96% enligt läkarn...
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

BMW är förhållandevis hållbara bilar. Tyvärr håller ingen bil för hur mycket som hälst, inte en BMW.

Ja det är inte ovanligt att det kommer in olja från motorn eller växellådan. När oljan hamnar på lamellen så kan det slira och till och med hacka.

Att ta bort lådan för att byta koppling är inte helt enkelt och rätt tidskrävande. Om man behöver byta koppling ska man enligt min uppfattning inte snåla på delar för att spara någon krona utan byt både svänghjul, lamell, urtrampningslager och diverse packningar.

Se här:

Då får du en uppfattning om vad som behöver göras. Tro bara inte det är så enkelt som det ser ut på klippet. Hemma i garaget utan lyft tror jag är tufft.

E
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Har tillgång till lyft och har vänner som är bilmek. Jag hade heller inte snålat på delar vid det jobbet. Funderat även om man skall byta "kolven" och fjädern som är typiskt e46 (så växelspaken inte är så sladdrig tills rätt temp.)

Men är detta vanligt? Även på friska kopplingar (vet inte vilket skick min är i) att det kommer in olja och kan slira? Det slutar ju efter ett ta och då kan ju inte kopplingen enligt mig vara kass?

96% enligt läkarn...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.