AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.587

ET42 på E91 (ET34 original)

Ha
5
HalvardT
318i Touring -08
Är på jakt efter nya fälgar till min BMW 318 E91 -08 (helt original).

Har då fastnat för ett par WZM fälgar men problemet är att de har ET 42, och det sitter ET34 original.
Har sökt som en galning men inte fått något tydligt svar, vissa säger att det passar och vissa inte...
Så hur är det egentligen? Att däcken hamnar lite längre in förstår jag.

Storleken på mina däck är 205/55R16, och de nya 225/40R18.
Hur är det med spacers annars? Funkar det att slänga på Biltemas 5mm Länk … 000019271/ eller är det inget att ha? Vad ska man ha i så fall?

Tacksam för snabba svar!

//HalvardT
sx
172
sx3
335i E92 -11
Angående spacers skulle jag undvika dom som inte har en egen centreringsläpp, fälgen vilar inte alltid fint på centreringsvet och kan med vissa fälgar ge upphov till obalans och vibrationer.
Dvs köp kvalitetsspacers, typ H&R, dom med integrerat läpp börjar på 10mm. Då centrerar du spacern och originalhubben och fägarna på spacern . 10mm är nog inga problem och gör susen. Det gör att fälgarna sticker ut 2mm mer än originalfälgarna (såtillvida att båda är samma bredd)

Åker du X-drive så är läppen på originalhubbarna längre, så då måste du köra antingen 12mm spacers, eller fila ner centrum 2mm så du får på 10mm spacers.

Men eftersom du åker pre-LCI så har jag för mig att du har kortare axlar än LCI, så dina hjul är naturligt mer insjunkna än LCI. (gäller iaf E92).
Mät ditt avstånd idag mellan gummi och insidan av skärmkanten, så ser du vilka marginaler du har att leka med innan det tar i.

Vilken bredd är det på fälgarna? Det är rätt avgörande också, att du jämför rätt bredd/ET mot varandra.

Jag själv har ET40 + 12mm spacers (ET28) på 8" breda fälgar runt om på en E92 LCI på vinterhjulen utan problem att det tar i, då är hjulhusen bak inte lika frikostiga som E90 och E91.
Ha
5
HalvardT
318i Touring -08
Okej, då förstår jag.
1100:- per par, + nya längre hjulbultar känns dock inte aktuellt... Då letar jag hellre vidare efter andra fälgar med rätt ET.
Eller finns det nåt billigare alternativ?

Ska försöka få reda på bredden på fälgarna också!

//HalvardT
sx
172
sx3
335i E92 -11
Ja, gratis är det inte.. Men på en sådan del hade jag inte tummat på kvalitet.
Jag köpte mina på Ebay.. Kostade 63€ per par:

Länk

Osen köpte jag längre bultar inkl låsbult från H&R också, kostade 40€ paret

Länk

Rätt ET är förstås att föredra, spacers är en nödlösning, eller om man vill ha sk "stance"
Ha
5
HalvardT
318i Touring -08
Fick nu tag på spacers med centreringsläpp via en bekant, men dessa var tyvärr 15mm....

Så nu har jag alltså att välja på 8mm längre in, eller 7mm längre ut... Ett riktigt krångel det här med däckstorlek...

Kikade även på org fälgstorlek på transportstyrelsen, och där stod följande:
7Jx16/ET31/ET34

Innebär det att fälgen är 7" bred? Samt varför står det två ET-mått?
Väntar fortfarande på fälgbredd på de nya från säljaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.