|
|
|
|---|---|
|
Försöker lista ut vad som felar med min start stop funktion på min 320d -08 e91. Det lustiga är att den bara fungerade nu när det var riktigt varmt ute (ca 30 grader varmt). Kylvatten tempen kommer upp i rätt temp som den ska. Batteriet verkar vara fräscht och jag kör mest längre sträckor. Hur många sensorer finns det som mäter ute temperaturen, och hur många mäter tempen i kupén? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
MSA (Start & Stop Function) tar ju emot insignaler från flera olika sensorer och tar beslut utifrån dessa signaler. Om nu systemet anser att den inte får den input den behöver kommer den garanterat att lägga en felkod. Start & Stop systemet använder ju bland annat sensor för neutralläge växellåda, bromsservovakuumsensor, microswitch för huven, sensor för styrvinkel, sensor för läget på kopplingspedalen, bältessensor, batteristaturapport från IBS och DME/DDE, hastighet, kondensortemperatursensor och imsensorn för att avgöra om det är lämpligt att aktivera systemet eller inte. Således börja med att läsa av BMW's interna felkoder (INTE de generella OBD II-felkoderna). |
|
Har redan läst felkoder.. De ända felkoder jag har är på glödstiften... En felaktig tempsensor behöver inte ge felkod, visar den lite fel temp bara så avger den ingen felkod. |
|
Ok, och det var BMW's egna felkoder du läste av? Helt rätt, det är bara de "grova" felen (kabelbrott, osannolika värden, etc) som systemet kan detektera och sätta felkoder - vilket också är en av dess svagheter. Nu var det ett tag sen jag läste om detta, men jag vill minnas att systemet inte är aktivt under +3 grader C. Ej heller aktivt om det är mer än 30 grader C (och AC är påslaget). Men en troligtvis vanlig orsak är att APM (Advanced Power Management) rapporterat att batteristatusen inte är tillräckligt bra för att aktivera Start & Stop systemet. Rapporten kan vara både falsk och sann. Skulle den vara sann så är det ändåså inget som märks vid normal körning. Ett annat kan vara att imsensorn rapporterar imma (sensorn sitter under backspegeln), och är AC på (vilket den oftast är) så kommer systemet inte att slå av motorn. Jag har tex felkod på min imsensor, men inget jag lagt någon vikt på att åtgärda i nuläget (oljeservice, full AC-service och byte av hydraulrör i förebyggande syfte har högre prioritet). Men du har rätt, är det ett detekterat systemfel så ska det indikeras av antingen felkod eller meddelande på instrumentklustret. INPA borde ha funktionalitet att kunna verifiera att de flesta av dessa sensorer fungerar. Så felsökningen borde isåfall bli att beta av sensor efter sensor med INPA eller motsvarande verktyg. Jag skulle faktiskt börjat med temperatursensorn. Kan ju vara något fel med den så den visar tex 30 grader lägre än vad det verkligen är. |
|
Ja precis som jag också misstänker att nån temp sensor som tror att tempen är annorlunda mot vad den verkliga tempen är... Imm sensorn byttes nyligen i och med byte av framrutan så den ska ju vara fräsch då. Har du nån aning om var temperatur sensorn som ger input till Start-stop funktionen sitter? Yttertempen som visas vid hastighetsmätaren verkar ju stämma rätt bra med verkligheten.... Finns det nån mer sensor i kupén än den som sitter vid temperaturvreden i mittkonsollen till klimatanläggningen? |
|
|
Problemet löst!!! :) Det verkar som att den nya imm-sensorn gjorde susen... Nu funkar allt som det ska, och inne klimatet i bilen känns också bättre. Hade inte hunnit köra tillräckligt mycket efter bytet av rutan för att inse att det var skillnad nu :) |
|
O tusan! Jag var mer inne på problem kring batterisystemet. Iallafall, skönt det löst sig. Vad underbart det blir när dagens bilar blir 15 år gamla och alla dessa vansinnigt märkliga fel börja dyka upp :-) Jag förutspår att vi kommer att se fler och fler begagnade bilar där många av funktionerna inte längre fungerar och att det kommer att anses som helt normalt. Fler och fler köpare av begagnade bilar lär märka efter ett tag att saker som start & stop, batteriladdning, automatisk avbländning, fällbara backspeglar, backvarnare, soft close, utfällning av dragkrokar, automatisk avbländning, finesser kring drivsystemet, hjälp i start av backe, parkeringshjälp, automatisk hjälp att göra en saxvändning, uppvärmning av ratt/backspeglar/stolar, tv-displayer, klimatautomatik, elektriskt justerbara nackstöd, massage osv osv inte fungerar men att det inte är ekonomiskt försvart att laga dem (det ser man redan idag fast framöver kommer detta att vara ännu tydligare). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.