AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.973

Vinterhjul till M5 E61?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Dags att börja planera, är ju bara ett halvår kvar till vinterhjulen skall på.

Jag kör sparsamt på vintern, men vill ändå ha på en omgång friktionshjul till vintern. Vill ha 18-19"

På sommaren rullar jag på original style 166, vilka jag tycker är skitsnygga.
Vill inte ha några "fem-ekrade" fälgar, M6 Style 167 är bland det fulaste jag vet som lite vägledning.

Finns det några piratfälgar som duger till vinterbruk?

Alternativet är att göra mina style 166 till vinterfälgar och satsa på några nya 19" till sommaren, då kanske piratkvalitet räcker längre?

Tycker det känns för magstarkt att betala 25 000 kr för originalfälgar.

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
a) Likadana Style 166, beggade, lägg in bevakning på blocket och ebay
b) Kopior 166
c) Köp bara däck och skifta däck på fälgen - då finns det "skäl" att bränna upp dem efter två säsonger :-)
d) 7-seriehjul borde passa OK, har du någon favorit där?

Jag kör c)
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Har en uppsättning Style 184 med dubbade Hakka däck i nyskick liggandes. Skicka PM om du är intresserad.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack, men nej tack, om du inte vill sälja bara fälgarna. Dubbdäck finns inte i min värld!

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Nej säljer endast komplett.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Även om jag inte är ett fan av replika fälgar så tycker jag att replikor på E46 M3 CSL fälgarna skulle sitta väldigt bra på en M5 Touring till vintern. Nu hittade jag ingen bild på en Touring med dessa fälgar men det kanske duger ändå:

Länk
Synd att du inte var intresserad av dubbdäck då jag har en uppsättning med original vinterfälgar till M5 E60 som är 18". Nypriset ligger runt 40 000 kr och hade tänkt sälja dessa.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jo de CSL kopiorna gillar jag.

Frågan är hur kvaliten är på dessa? Kommel lacken att finnas kvar efter en vinter.

På de sidor som har hundratals fälgar sorteras i princip alla fälgar bort om man vill ha "vinterfälgar"
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Min erfarenhet är att kvalitén på "kopior" variera väldigt mycket. Skulle dock vilja säga att de flesta klarar en svensk vinter väl sålänge man är nogrann med tvätt och ser till att fylla i ev. stenskott.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag har själv ingen erfarenhet om hållbarheten på kopior i vinterväglag, men om du är orolig för lacken kan du alltid lämna in dom för extra lager med klarlack, men då blir det inte så billigt längre kanske.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Lacken är väl inte det stora problemet med kopior....

Jag har iofs ingen egen erfarenhet men har hört flera som köpt kopior som sedan har visat sig inte vara perfekt runda eller lite skeva eller svåra att balansera korrekt samt att dom har hållit sämre, dvs helt enkelt gått sönder.

Det kan så klart som redan nämnts variera väldigt mycket men varför ens chansa? Original är ju ändå alltid original om än dyrare än kopior men i längden förmodligen både bättre och billigare. Om man inte vill köpa i Sverige där mycket är väsentligt mycket dyrare så kan jag tipsa om www.leebmann24.de

Köpte själv en uppsättning 21' med sommardäck till sjuan där för ett år sedan. Dom var mer än 50% billigare än här hemma..... Original då med Pirelli P Zero så inget budget.

Finns även flera firmor i England som säljer bra grejor, original alltså, till bra priser. Kollade upp en uppsättning 21 Alpinor med däck och BMW skulle ha "nånstans kring 70 tusen" medan dom kostade 50kkr med frakt.

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Självklart väljer jag original i första hand.

Skall kolla leebman, kände ej till dem. Brukar kolla alloywheelsdirect.co.uk
Sen finns det ju Länk också.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Kompisen har 19" original M5 med dubbfria däck vid sidan av då han rullar på Hartge 21" normalt. Bilen är inte vinterkörd så däcken bör ju bytas då de troligen är rätt gamla. Oklart om han vill sälja dem men det är nog inte omöjligt.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det är klart intressant om han vill sälja.

Återkom gärna i frågan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.