AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.191

Hur ser fälgskyddslist ut och fungerar det?

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Ser att det finnsn något som heter fälgskyddslist. Hur ser det ut och fungerar det? Passar det till alla däck/fälgar?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

"Fälgskyddslist" är ingen lös del utan en kant på däcket som går ut över fälgkanten (oftast hela däcksidan) för att kunna skydda fälgen mot lätta skrap. Nästan alla moderna lågprofildäck är utrustad med det.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Och det skyddar i princip inget alls. Kanten är ju i gummi och därmed mjuk så du ska ha grym tur om den skyddar.

Lite beror det så klart på däckets bredd i förhållande till fälgen men räkna inte med något direkt skydd så blir du inte besviken i alla fall.

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skyddsförmågan beror iofs lite på hur "våldet" mot däck/fälg appliceras, men grövre våld skyddar det inte mot nämnvärt - kanske kan det då mildra skadorna lite...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tror det är den här som petro syftar på: Länk

Recensionerna som jag har läst är inte direkt positiva. Visst skyddar den fälgens ytterkant, men risken för smygläckage är överhängande.

Mvh/ Niclas
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom där plastskydden såg ju inte nåt vidare ut. Sen är det nog ändå enklare i längden att undvika trottoarkanterna istället.

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Helt klart smidigast att undvika att köra in i trottoarkanter. :)

Har själv aldrig lyckats skrapa en fälg, men jag har visserligen bara kört bil i 15 år.

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Egentligen var det däck som har fälgskyddet "inbyggt" jag funderade runt men visst - att undvika kanterna är såklart optimalt :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.