AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.464

E39 530i -01 Asc fel?

Ri
2
RikardL
e39 530i Sedan -01
Köpte mig en e39 530i -01 igår, medtanke på min e36:a som jag ägde förra året inte hade några som helst problem att släppa och göra några vackra ringar med hjälp av en spark med kopplingen (öppen diff) Tog mig friheten att prova detta med min nya törstiga bmw. Slog ur asc och försökte mig på en snurr vilket resulterade i en vändning på ett hjul likt en gammal 740 gl.

Hur som helst så började det slira lameller väldigt hårt ungefär som om jag hade plågat bilen väldigt länge och lamellerna vore helt slut trots att det enbart blev ett halvdant försök till en vändning. Jag slog på asc men ingen skillnad förrns jag startade om bilen, då slutade den och återgick till vanligt dragläge. Så min fråga lyder, någon som hört något om detta förr? Som det möjligtvis märks så är jag inte ett dugg hemma på e39 än.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kopllingens funktion har absolut inget med omstart eller asc att göra, den är helt mekanisk, med hydraulisk överföring av pedalrörelsen. Det är en ficka i bromsvätskebehållaren som är till kopplingen. Skulle det vara för lite vätska bör effekten bli tvärtom, dvs att man inte kan trampa ur.

E36 fanns ju med bromsad diff på flera modeller, men på E39 bara M5.
Lär dig sladda istället för att förstöra bilen med donuts. ;)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vilken växel hade du i när du duffade koppling?
Ri
2
RikardL
e39 530i Sedan -01
1:an vill jag minnas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.