|
|
|
|---|---|
|
Ska hämta en F31 imorgon på en firma men bilen står på en privatperson och kreditköp!? Är det vanligt eller vad är detta? Tack för svar så fort som möjligt... | |
|
Vilken firma? Hur ser kontraktet ut, var det en förmedling? Se till att du ser att lånet löses annars är risken att den gamla krediten följer med bilen till dig. Min bil Länk |
|
|
Är det en liten firma? Inte ovanligt att bilar står på privatpersoner för att "råka" hamna utanför bokföringen... ------- //Lövet |
|
|
Krediten följer väl sällan med till den nya ägaren? Men det kan ligga en kreditspärr på bilen vilket gör att ett ägarbyte ej är möjligt. Skulle det bli en affär utan att ett ägarbyte sker så kan det bli bekymmer då kreditgivaren har återtaganderätt på fordonet. Ta kontakt med kreditgivaren och stäm av hur mycket resterande summa är, alternativet är då att du betalar kreditgivaren direkt och resterande till handlaren. Eller så kan det gå direkt genom handlaren men se då till att skriv kontrakt på att krediten skall lösas omgående. Ni får gärna flicka in om det är så att jag far med osanning. ///Stefan |
|
|
Inget konstigt. Se bara till att du inte betalar in till firman, utan att du direkt betalar in till den aktuella kreditgivaren. Eventuellt resterande belopp betalas in till firman, alt till personen som äger bilen nu. |
|
| Precis kolla denna: Länk | |
| Jag kommer lägga handpenning sen blir det kredit även för mig, så jag kommer ju inte kunna lösa krediten själv.. | |
|
Då är det inga konstigheter, kreditgivarna borde ju ha koll på om det ligger kredit eller ej på bilen. ///Stefan |
|
|
Alternativet är ju också beroende på vilken kreditgivare det är på bilen nu att du tar över skulden bara. Dock kan det tag någon dag att genomföra då kreditgivaren måste godkänna dig först så att säga. Ska du ha en annan kreditgivare på bilen kommer dom sköta inbetalningen till nuvarande kreditgivare. |
|
| Den här va? Länk | |
|
Som nämnts ovan - se till att krediten löses innan bilen överförs på dig. Om den inte löses så riskerar du att behöva betala krediten också, eller ett kreditgivaren återtar fordonet. En seriös firma fixar detta som en del av affären, annars kontaktar du kreditgivaren och säger att du skall köpa bilen och vill vara säker på att krediten löses innan du tar över bilen. Kreditgivaren ger dig då råd på hur du går tillväga. Att du sedan köper bilen på kredit har ingen påverkan på tidigare kredit eller lösande av den. |
|
|
Stocktrader: stämmer bra Han sa dom löser krediten imorgon och jag köper bilen från dom. Han har alla papper i ordning, borde inte vara några problem. Hoppas man blir nöjd med bilen också.. |
|
|
Firman har den väl antagligen på kredit för att finansiera sitt billager. /Anders |
|
| Fast den är privatägd, därav frågan.. | |
| Högst troligt en förmedlingsaffär. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.