AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.518

Köpråd 535 GT

Hej,

Hjälper en vän som letar bil. Han har snöat in på 535 GT.

Någon som har info om denna bil? Länk (ser ut att vara tyskimport 2014-08) Dvs. nuvarande ägare har endast haft den ett halvår.

Åsikter / information?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
En fantastisk bil. Finns inga riktiga standard fel. Vanos fixades på garanti. Elektrisk dragkrok pajar.

Importbil kostar 20% högre försäkring...bör vara 40k billigare i inköp.
Kolla så att panoranatak tilt funktion är OK.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är den billigaste GTn i Sverige under 8000mil, och ändå så tycker kamel att den är 40' för dyr. Hur tänkte du nu?
257' är bra pris om du vill köra bensinare. Provkör och om den känns rätt, köp
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Alla bilar är för dyra när de diskuteras här. Att det inte finns några bilar att köpa för de pengarna spelar sällan roll...

-------
//Lövet
thekinglives
Hur är det med läsförståelsen?
Jag läser och förstår innebörden som så här:

En importerad bil betingar högre premie än en dito svensksåld, således bör en
import ligga ca 40000 billigare än vad en svensksåld gör.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Läsförståelsen är det inget fel på.
Vilken formel har använts för att räkna 20% ökad försäkringspremie till en prisdiff på 40kSEK? Det skulle innebära att du måste äga bilen i 10-15år för att tjäna igen mellanskillnaden. Bullshit!

I det här fallet är bilen helt OK prissatt med hänsyn till mil, ålder, utrusning OCH konkurerande bilar som finns ute just nu.
thekinglives
Marin: Ok....men läs och FÖRSTÅ då:)

Har ingen aning om pris och är heller inte på något sätt intresserad, ville bara
påpeka att jag inte uppfattade kamel2 inlägg som du.

ok.......
Tackar för svar.

Ingen som har åtkomst till Carfax?
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Carfax ger ingenting på en EU-importerad bil i princip

Fordonet besiktigad, mätarställning 6 556 mil 2015-05-12
Ny ägare, en 40 årig man från Göteborg 2014-08-07
Påställd (I trafik) 2014-08-07
Registrerad för trafik i Sverige 2014-08-07
Fordonet besiktigad, mätarställning 5 891 mil 2014-06-19
Förregistrerad och tilldelad regnummer 2014-06-19

-------
//Lövet
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Jag anser att ca 250k för den bilen är ett bra pris. Bra utrustningsnivå, låga mil och enl mig en av dem bästa fälgmodellerna för den karossen!

Bara att köpa om den verkar schysst. Väldigt attraktivt att köpa bensinare i dagens läge tycker jag, även om jag själv skulle föredragit 30d eller 35d
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Något att kolla när man köper Fxx är att precis alla LED lampor fungerar, både fram bak, dom små orange färgade i framlyktan som tänds tillsammans med halvljus osv. Dessa led varnar inte alltid vid fel i display då dem är så energisnåla.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det finns alltid en anledning till ett något lägre pris. I det har fallet är det en import och med tanke på osäkerheten så är priset rimligt.Troligt är att den har tveksam historik samt hårdkörd på tysk motorväg. Annars vanligt med en massa repor o uppslagsmärken. Försäkringsbolagen gör samma bedömning och höjer premien då dom ser att dom bilarna kostar mer för dom.

Jag tittade själv på att importera men försäkringen blev ca 4500sek högre per år på grund av det. Dom bilarna blir svårsålda och priset måste ner.

Ofta slits dom hårt o ser ut att ha gått långt. Just f01 o f07 är ju trubbiga i nosen så stenskotten tar hårt. Bilar som körts i Tyskland ser ofta blästrade ut i fronten tyckte jag. Vet en 530D gt som stod till salu i ett halvår den hade gått 6000mil. Lysen o front såg ut att gått 20 k mil.

Om man vill ha en tysk import så åker man självklart till Tyskland o köper en bil där? Då får man 1 års garanti från BMW på premium selection.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Haha, du snackar så mycket skit! Svenskkörda bilar har mer stenskott än motsvarande tysklandskörda bilar.
Hårt körda? Du kan bara undantagsvis köra över 200 i tyskland, och för en bil som är strypt till 250, är 200 peanuts! Värre då att köpa en tyskt Golf tdi som toppar 190 och marschar 180 dagligen.
Verkar vara såld nu, kan inte varit så dålig som kamel2 antyder :)
@TS köpte din vän den?
kamel2: Du har köpt alla skräckhistorier om Tyskland. Du låter precis som svenska bilhandlare 1995 när Sverige gått med i EU. Sedan dess vet alla att de hittade på för att inte behöva sänka priserna. Trist att behöva ta del av din propaganda.

Det är absolut inte en självklarhet att behöva betala mer i premie för en importerad. Däremot måste du ringa till alla bolag.

Generellt är bilar i Tyskland i bättre skick än i Sverige och tyska ägare är mycket mindre snåla än svenskar. Tyska TÜV är dessutom bra mycket hårdare än svensk bilprovning.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.