AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.545

rostiga bromsrör stålrör, kona, skarva eller byta hela vägen?

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej, har fått nedslag på rostiga bromsrör på min E39 och har googlat fram lite olika resultat på om det är vettigt att skarva/kona orginalstålrören eller byta till nya hela vägen?

Biltemas klämkopplingsskarvar verkar vara för 4.75 mm rör och E39 har 5 mm orginal va?

Och i några inlägg står det att biltemas koningsverktyg inte funkar för koning av orginalstålrören?

Någon som lyckats att kona med biltemaverktygen och någon som ev lyckats med biltemas klämkopplingsskarvar?

I mitt fall är det rost på rören under förarsätet, så¨det är lätt att komma åt att skarva i alla fall ;-)
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Jag har använt Biltemas klämkorsningsskarvar, var lite byngligt att få det tätt första gången men sen har det fungerat bra. Man får var försiktig vid ihopdragningen och se till att rören sitter i ordentligt.

/wmt
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
skarvade mina (längsgående) under hasplåten (plast) innan inner skärmen med Biltemas konare och rör +skarv kopplingar funkade klockrent för mig bmw i GBG hadde ett pris på 7000 för jobbet, kostade mig 500 med konare och rör ca 2 timmars jobb

there can be only one
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är bara att prova och därefter ta tag i ratten och trampa så du blir blå i ansiktet. Det är en bra försäkran om att det fungerar.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Problemet kan va att blanda stål med nya universal koppar. Det kan bli en källa till galvanisk korrosion.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så äör det förvisso, men drar man hela kopparrör så skruvas de ändå med stålnipplar i stålblock, ok, huvudcylinder osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.