AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.225

e38 740i -98 check coolant level

Ha
50
Halvar Kotte
528i Touring -00
740ial -98 -Ralph-
Hej.

När bilen stått ett tag och jag vrider på tändningen så får jag ''check coolant level'' meddelandet.

Så jag öppnar huven och tar av påfyllningslocket, nivån är låg, den lilla stickan syns ej till.

Plötsligt så börjar det gurgla lite och stickan rör sig lite, så jag lossar luftningsskruven brevid locket och stickan kommer upp hela vägen och visar för hög nivå.

Skruvar på locket och vrider på tändning meddelandet är borta.

kör litegran och allt funkar fint tills nästa dag då e det samma sak igen.

Det borde vara luft i systemet?
-------
Detta hände efter en olje service då kylarlocket öppnades, dagen efter fick jag meddelandet om låg nivå, så ja fyllde på ca 30cl , tänkte att ångor eller något tagit sig ut eftersom motorn var varm.

Kör 3 dagar och meddelandet är tillbaka fyller på igen och det funkade fint tills någon dag sedan.
Då hände det jag beskrev i början på tråden.

Så är nivån låg med luft i eller är det något annat som spökar,

Mvh Magnus
Hej,
Nivåkontakten sitter i botten på expansionskärlet, så det är inte så konstigt att felmeddelandet försvinner, när "det bubblat till".

Du har för lite vätska i systemet. Antingen är det inte korrekt fyllt, eller läcker det någonstans.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Förlåt en yngling... Vilken sticka? Jag har en 728 -98, som beter sig på samma sätt. Men jag kollar nivån i expansionskärlet och där ligger nivån klippstadigt rätt, men får ändå detta meddelande..
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Trasig givånivare förmodligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.