AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.308

Vilken viskositet till 320d -15

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Hej,

blir galen på alla val av olja... vilken viskositet skall jag ha som passar motorn bäst, gör ett mellanbyte, nu har den gått 1200 mil.

Länk

Såg att det har kommit en ny olja 5W-40 speciellt utvecklad för dieselmotorer, vad tror ni om den? Dela gärna era tips och erfarenheter.

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Först och främst ska du ha en BMW LL-04 klassad olja.

Eftersom du troligtvis använder oljan året runt så skulle jag rekommendera en så låg kallviskositet som möjligt, för att underlätta för oljecirkulationen vid låga temperaturer - det ger oss 0W som förstahandsval.

Så nu har vi
BMW LL-04
0W

Kvar är varmviskositeten...
Eftersom BMW LL-04 mig veterligen finns bara som 30 och 40 vikt för de vanligaste motorerna så ta det som är enklast att komma över och är billigast. Eventuellt skulle man kunna tänka sig man tar 40 för en motor som har gått väldigt långt.

Så efter lite snabbt resonemang hamnar vi på följande förstahandsval
BMW LL-04
0W-30 eller 0W-40 (köp det som är enklast/billigast)
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Tack :)

Det blev en enklare beslutsväg, läste lite om turbo och låg viskositet = negativt men det ligger kanske inget i det?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp oljan från Tyskland i stället - en 20-litersdunk med ÄKTA syntetisk olja kostar ca 1000kr inkl. frakt hem till dörren.

Levoil.de eller motoroel100.de är två bra och billiga handlare.

Tar ca tre arbetsdagar för leverans.

Jag skulle rekommendera Aral SuperTronic 0W40 som är en mycket bra och BMW LL04-klassad olja. Den har lägsta flytbarhetstemperatur under -60grader, så den fungerar även norr om Malmö på vintern! ;)

Aral ingår i BP-koncernen med Aral, BP och Castrol som "märken". Oljorna tillverkas på samma raffinaderier och många av dem är identiska men med olika varumärken, då olika märken är olika "starka" på olika marknader...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@DunderDude : Vilken källa kom infon ifrån angående turbo och låg viskositet?
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Kanke inte ska gräva upp gammalt men läste i denna
Länk
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Tänk om det var lika många diskussioner om vilken tandkräm som var bäst ☺
Man vet att chips inte är så bra att äta för kroppen men äter det ändå.
Hade man hällt i delsyntet i bilen? Knappast!
vi är mer rädda om våra bilar än vår egen hälsa.

P.s
Även jag byter olja mellan serviceintervallerna 😀
o älskar grillchips med vitlök

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, den tråden.

Tror inte det konkluderades något i den tråden. Svaret som Castrol gav var ju minst sagt luddigt. Men samtidigt har Ulf530 en poäng att turbochargers är en krävande del som kan nå mycket höga temperaturer (men samtidigt kan vara lika iskall som motorblocket en kall vintermorgon).

Men det behöver nödvändigtvis inte finnas en direkt koppling mellan varmviskositeten och hur bra oljan klarar av att motstå höga temperaturer. Varmviskositeten anger bara hur lättflytande oljan är vid en viss specifik temperatur.

Hur olika märkesoljor och olika produkter från olika tillverkade presterar vid olika tillämpningar som tex turbochargers är inget vi konsumenter någonsin kommer att få insikt i. Och skulle vi få insikt har vi inte den kunskap som behövs för att förstå informationen och tolka den rätt.

Däremot finns det generella guidelines om vilka oljor som klarar hårda påfrestningar bättre än andra.

Oavsett så bryts olja ned av höga temperaturer (och tryck) - oavsett vilken produkt det handlar om. Och det är just det jag vill komma till - oljan bryts ned över tiden.

Därför är det (min personliga åsikt) alltid bättre att ta vilken BMW LL-04 olja som heslt och göra ett extra byte mellan serviceintervallerna. Oavsett vilken olja man tar kommer det alltid att bli bättre än att inte göra bytet.

Om man däremot håller sig till serviceintervallen och vet om att motorn kommer att belastas (tex många dragmil) så kan man börja fundera på finliret mellan de olika BMW LL-04 oljorna. Men eftersom vi konsumenter inte har kunskapen (eller kan komma över information som krävs för att kunna ta dessa beslut) som krävs för att kunna urskilja de olika oljorna i det här finliret så blir det ändå till slut mer gissning än vetenskap.

Vilket leder till att man faller tillbaka till mitt ursprungliga förslag, är man orolig - byt olja oftare.
Castrol Edge Titanium 0W30 LL04 är det BMW häller/hällde på i dessa motorer fram tills för några månader sen...
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
@Dawwe: Vad häller de på nu i så fall?

@bmw-slangen: Köper ditt resonemang och kör tätare byten, könns bättre om inte annat ;) Tack för grundligt svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW har övergått till att använda Shell - just nu kan det vara en övergångsperiod där man kör slut på innevarande lager av Castrol-oljor.

Mvh
Johan B

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Kanske lite off-topic, men varför har man gått över till Shell?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förmodligen bättre avtal, dvs. bättre priser...

Allt är integrerat i diverse sponsoravtal mm. inom motorsporten, så det är ett helt "paket" som BMW/Shell har kommit överens om.

Tidigare var det BMW/Castrol och innan dess var det BMW/Mobil.

Mvh
Johan B

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Kommer man få ett nytt oljelock på nästa service då? :)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
@Johan B Du har säkerligen rätt... dock punkterar det isf ett av de grundläggande argumenten hos många som har en stark uppfattning om motoroljor - att man skall köpa motorolja som inte bara uppfyller klassningen för en motor utan även av den tillverkare som motortillverkaren rekommenderar. Detta för att en motor är utvecklad för en speciell typ av olja. Om nu BMW ändrar sina rekommendationer från Castrol till Shell för redan existerande motorer så måste detta rimligtvis innebära att argumenten ovan inte är giltiga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, motoroljor är strikt standardiserade produkter och använder du en olja med rätt klassning är det inga problem oavsett vem som tillverkar den!

Argument som att en motor är utvecklad tillsammans med en viss oljetillverkare är rent BS när det gäller standardbilar och standardoljor, men används ofta för att få sälja olja (dyrt!).

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förr var det enkelt, då fanns alla godkända oljor listade med namn i BMW TIS. Senaste jag har är 2009, kanske finns samma lista idag?

Jag kör samma recept som bmw-slangen, ta den på listan som man kan köpa billigt o byt 1 gång extra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.