|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, går i köptankar och vill helst ha en 525D touring. Om jag förstått det hela rätt har årsmodeller fram till 2012 den "gamla" N57-motorn och från 2012 och framåt har N47-motorn. Anledningen till att jag från början tittade på 525 och inte 520 var att motorn är sexcylindring (åtminstone trodde jag det till någon upplyste mig om ovan). Jag inbillar mig att den går mindre dieselaktigt och är mjukare och skönare att åka i. Finns det några nackdelar med den gamla? Jag har läst massor av trådar om just N47 men kamkedjeproblemen gäller väl inte 6-cylindriga N57? Har dessutom en 118d med just N47 och den går som en klocka så... Beslutsångest, vilken ska man välja? N57 eller N47? Utan egentligen veta nåt sammanfattar jag det såhär (rätta gärna): N57: Mjukare gång, skönare drag, dyrare i skatt och drift N47: Hårdare gång, fler HK men sämre drag(?), billigare i skatt och drygt än ovan. Tacksam för synpunkter och erfarenheter! P.S 530d har varit fint men jag anser att den blir lite för dyr. | |
|
Hej! Om du anser att en 530 "hade vart fint" antar jag att det är för att den har bättre prestanda? Mitt tips är då; köp en 525D med N57-motorn, och optimera den. Det är en strypt version av 530D-motorn. Med denna motor kan du för mellan 3000 till 8000-tusen kronor få samma prestanda som en 535D. Ca 300Hp och 600Nm. |
|
|
Tack för svaret. Det lät visserligen trevligt men är inte i behov av de hästkrafterna mer än 2-3 gånger per år och därför tänkte jag att en 525d var en bra kompromiss. Så en N57 har större möjligheter ifall man ångrar att man inte köpte en snabbare bil, då vet jag det. Hur är det med resten då, 4 vs 6 cylinder, driftsäkerhet, kostnader vid reperation etc etc. |
|
| Ingen? | |
|
Lånar tråden då jag ändå funderar på liknande saker.. Är det någon skillnad på 535d motorn fram till 2011 och den som kom sen? Jag vet att det är 299hk i den fram till 2011 ja men är det samma motor efter det med 313 hk men med ett annat mapp i eller är det en helt annan motor och det samma som Mr silver skriver, att den tidiga är bättre? |
|
|
Har nu testkört bägge varianterna, 4 & 6-cylindriga 525 och till min stora förvåning kändes den 4-cylindriga mkt piggare. Är inte det märkligt, visste den har 14hk mer men ändå? Trimma motorn kommer vi nog ändå aldrig göra om jag känner mig själv rätt. |
|
|
Finns inget naturligt skäl till att en sexcylindrig motor skulle vara piggare än en fyrcylindrig. Det blir mer intern massa att sätta fart på. Däremot brukar ju ljudet bli betydligt trevligare. ------- //Lövet |
|
| Ljudet absolut men är det i regel inte bättre bottendrag etc fast det kanske äts upp (och mer därtill) av vikten? | |
|
Svårt att säga. Sånt har ganska mycket med motorstyrning och liknande att göra numera. ------- //Lövet |
|
|
En större 6:a har i grunden betydligt bättre vrid än en mindre fyra, dels tack vare 6 tändningar på 2 varv istf 4, dels pga cylindervolymen. I dagens motorer, med turbosar och modern motorstyrning kan man till stor del maskera detta, men ännu inte helt. Nu har jag inte kört 525d, men min uppfattning av *20d-bilarna är att de har en väldigt hårt trimmad turbomotor för att få fart bilen vilket yttrar sig i att vara svag tills turbon börjar ladda på, då är den jättestark en liten bit upp i varvet innan den dör ut. Min 535d är väldigt mycket mer sofistikerad i kraftutvecklingen, starkare på låga varv och betydligt jämnare kraftutveckling genom ists hela varvtalsomfånget. Vilken karaktär man gillar är upp till var och en, liksom hur mycket extra man är beredd att betala för det i form av ökad bränsleförbrukning. |
|
|
jsn- vad är det för 535 du har? alltså årsmodell? Jag köpte en i går nämligen 2011 men den har motorn med 300hk istället för 313 men jag vet inte vad skillnaden på dessa motorer är faktiskt... |
|
| MY-14 | |
| va??? | |
| Årsmodell (model year) 2014 :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.