AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.648

530dt-01 cooling level när ac på

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Min ac fläkt framme vid kylaren går inte men ac ger kall luft i alla fall. Vid tomgång/sakta körande kommer låg kylvätske nivå upp. Tror det har ett samband. Kan det vara så?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja AC funkar även om fläkten till kondensorn är trasig. Jag köpte en från tyskland gick smidigt o byta.

Det borde inte ha något samband med att bilen varnar för kylarvätskennivån. Har du kollat nivån?

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Nivån är okej. Har kylarvattnet inget med ac att göra?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, det har det inte. Det har du fått svar på i en annan tråd.
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Vet, har hittat läckan, var en skruv. Men onekligen så får jag fel på nivån när ac,n är på och bilen står på tomgång
Hej,

Som sagt, systemen AC och motorkylning hänger inte alls ihop. Däremot kan jag tänka mig att det finns någon gemensam jordpunkt som strular.

Check Control (CCM) är väl integrerad med ljusmodulen (LCM) på din bil? Jag känner inte till om CCM fortfarande kan bli överkänslig, men på en E34 -95 som jag hade, gav CCM vid en viss kombination av strömförbrukare en felaktig varning. Ett byte av modulen fick slut på eländet.
Att byta hela ljusmodulen "på chans" känns lite för osäkert att rekommendera, men där finns en potentiell kandidat.

Sen kan det ju faktiskt - mindre troligt, kanske - vara fel på kylvätskenivågivaren. Ganska vanligt, även om jag inte känner igen just din bils mönster.

/Lennart
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Jag bytte min kondensor för inte så länge sedan och nu kyller den fint men däremot så är det ett höjförkvent lite metalliskt ljud som hörs.

Behöver detta inte ha att göra med kondensorn då utan kan ha göra med motorn i fläkten eller vad kan detta vara?
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
kan inte vad alla dom modulerna är så jag vet inte vad att göra. Var sitter givaren till kylvatten nivån?

Bara oroliga när jag kör ac och ingen kylfläkt som fungerar och vad som kan hända

Hej,

Nivåkontakten sitter på din bil (efter vad jag kan läsa ut av tillgägliga uppgifter) sammanbyggd med den röda nivå-pinne som du ser (skall kunna se) när du lossar expansionskärlets lock. Nr 16 på bilden: Länk

Sen bör det påpekas, att det som vanligtvis kallas AC-fläkt egentligen heter hjälpfläkt. Den styrs alltså även av kylvätsketemperaturen och startar just i de lägen, när viskofläktens effekt inte räcker till, t ex om du blir stående i kö efter att ha kört hårt på motorväg. Var den aktuella temperaturstyrda kontakten sitter på din bil, vet jag inte, men i överkant på kylaren är en trolig placering.

Eftersom, du får varning för låg kylvattennivå just när du kör långsamt, kan det finnas en koppling till den nämnda kontakten. Och på så sätt kanske också till hjälpfläktens (brist på) funktion.

/Lennart

När jag nu tänkt efter en stund:

BMW har under åren haft lite olika typ av styrningar för hjälpfläkten. Bl a har man (haft) en steglös styrning (alltså inte bara av/på) där jag vill minnas att DME (motorstyrningen) skulle vara inblandad. Det är därför mycket möjligt att den ovan nämnda temperatursensorn inte alls finns på kylaren, utan att signalen tas någon annanstans. T ex från termostathuset, men det är bara en gissning,

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.