AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.604

Bromsar BMW 120d 2008 svampiga/dåliga

ar
3
areez
120d -08
Tänkte kolla om någon här haft samma problem som jag.

I förra veckan bytte vi bromsar på våran BMW 120d från 2008.
Innan var dom slitna och gnisslade lite ibland.

Tog tag i det och bytte skivor, belägg och montsatser.
Skivorna från ATE, beläggen från EBC Redstuff.

Det jag upplever nu är att dom känns väldigt svampiga, känns som om det skulle vara luft i systemet eller liknande.
Men har inte öppnat något system så det ska inte komma in någon luft.

Det bromsar riktigt dåligt efter bytet och man måste trycka hårt för att det skall hända något.

Med bilen igång går det inte att pumpa upp pedalen till stel.
Men avstängd så blir den stum rätt snabbt. Det beror på bromsservons vakumpump förstår jag.
Men måste man kanske nolla något ? ställa in något ?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Redstuff kräver ju lite våld/kärlek för att komma upp i full bromseffekt. De kräver också ett par mil för att köras in.
Du kanske skulle välja ett snällare gatbelägg?
ar
3
areez
120d -08
Enligt G-Partners så skall inte nya Redstuff eller ens Yellowstuff kräva någon större värme innan dom bettar.

Klart det kan vara det, men min Golf 3 från 1992 med sina 256mm skivor och pluttebelägg bromsar mycket bättre än den här.
Var taskiga bromsar innan också men det trodde jag berodde på beläggen var slitna och att glidkolvarna strulade.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ge dem några mil och se om det blir bättre. Om det var lite svampigt redan innan kan din olja vara åldrande. Testa att byt den, det är billigt och ändå en del i den vanliga servicen.
ar
3
areez
120d -08
Rullat med dom i typ 10-15mil nu iaf.
Men ska testa ge dom lite mer tid :)

Ja bilen var servad när vi köpte den för 3 månader sedan.
Men får låta våran verkstad byta bromsvätskan ändå så är man safe där :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som redan nämnts så är EBC Redstuff gatbelägg och greppar bra även när de är kalla - detta står på EBC's hemsida när man läser om deras produkt Redstuff.

Som Lus säger, de behöver ett antal mil för att belägget ska formats sig till skivan. Även detta står faktiskt på EBC's hemsida för Redstuff:

"Being a hard wearing pad, bed-in times can be as long as 1000 miles and drivers must be patient until the pad takes up the shape of their disc (brake rotor). This is a truly impressive fast road pad for repeated heavy braking."

Och bromsvätskan är en servicepunkt, den ska bytas vartannat år enligt serviceinformationen. Men gammal bromsvätska märks generellt sett först när du arbetar bromsarna under längre tid och bromsbelägg/bromsok börjar nå höga temperaturer.
Det är inte bara ur bromsprestandaperspektiv som bromsvätskan bör bytas. Det är minst lika bra, om inte bättre, från ett underhållningsperspektiv. Bromsvätska suger åt sig vatten som en svamp, även den fuktighet som finns i luften. Med tiden kommer bromsvätskan att innehålla mer och mer vatten, och detta skapar en möjlighet för detaljer att bli angripna av rost inifrån. Frsäch bromsvätska, hela damasker i bromsoken/glidpinnar med mera, visuell inspektion varje år, rengöring av delarna kanske vartannat år och inte fisbromsa eller rulla fram till rondellen hela tiden - då håller bromskomponenterna hela bilens livlängd utan problem.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Vidare saker som kan ge en svampig pedal är dåliga bromsslangar, är gummit mjukt/åldrat så expanderar det när det trycksätts och ger svampig känsla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.