|
|
|
|---|---|
|
Hej! Lider nu av sviterna att "lita" på någon jag köper en bil av. Bilen läcker olja, jag försökte spola rent så mycket som möjligt och kom fram till att det verkar komma ifrån mellan växellåda och motor. Motorn är helt torr på höger och vänstersida, och det lilla jag kan se in bakom motorn så är det torrt. Med en klump i magen, kan det vara vevaxeltätningen, eller finns det något annat som brukar läcka där? Någon som har en idé om vad ett byte av vevaxeltätning kan kosta? | |
| Arbetskostnaden lär vara som för ett kopplingsbyte inkl svänghjul + några hundra lappar i värsta fall. I reda pengar så pratar vi mellan 5-7', lite beroende på "hur bra relation man har med sin verkstad". Som referens kan jag lämna följande: Byte av koppling/svänghjul, packboxar/packningar bakom svänghjulet (syntes ej läckage utifrån men jag brukar helgardera), byta lager i svänghjuls-änden, byte ingående lager växellåda med tillhörande packbox, byte utegående packbox växellåda, byte luftningsventil växellåda, byte hardy, byte av flexbälg på grenröret...Massa jobb men jag fick ett riiiktigt bra kompispris av denna kompetenta verkstad, 7000 kr för arbetet vilket är som hittat. Normal arbetskostnad hade nog snarare varit i trakterna av 12000 kr, bilen i fråga en M3 E36, men det skiljer inte nämnvärt i förfarandet jämfört med M5 E39. Mitt råd är: Om du ger dig på att byta packboxen bakom svänghjulet så sätter du dit ett nytt svänghjul tillsammans med en ny koppling, allt annat är korkat, om nu inte kopplingen är nybytt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.