AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.354

Olja till hydralpump e61

ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Min pump till den automatiska bakluckan väsnas lite för mkt. Tror därför att jag behöver fylla på med olja. Bmw vill ha över 800kr för oljan. Någon som vet om jag kan änvända någon annan olja? Pentosin 11s tex?

Med vänlig hälsning,
Andreas
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Titta om oljan i burken är röd då går det bra med Dexron automatlådeolja..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte vilken olja du skall ha MEN du skall ALDRIG blanda CHF 11S med annan olja - det brukar nästan alltid leda till läckage i olika gummipackningar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
CHF 11S ska det vara, finns på bl.a. Mekonomen i små flaskor.
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Jag köpte tillslut Aeroshell 41 som verkar vara den oljan som bmw använder(samma spec). Fyllde sedan på hydralpumpen och luckan och pumpen funkar efter det perfekt. Pumpen som tidigare lät ansträngd låter nu som ny. Luckan som tidigare öppnades 1 av 3 ggr funkar nu hela tiden..Väldigt nöjd med resultatet :)
Visa användare
23
nebo74
BMW 525d 2008 M-sport
Var någonstans köpte du oljan ?

Mvh Nebo
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Hittade den på ebay för ca 200kr...hade den hemma på några dagar
We
2.010
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
1 liter kostar 139:- på Biltema.

Länk
Re
7
Relaxia
525XD Touring -08
Hej, då har jag oxå låg nivå i behållaren.

Innan jag köpte olja lyckades jag hitta en del info.

Som jag förstått så är det MOBIL AERO HFG HB92938-204 HOERBIGER original i hydraulsystemet för bakluckan. En extra ren mineralolja för flygplansbruk.
Länk

Som ett alternativ till original har somliga köpt Aeroshell Fluid 41 som också är en mineralhydraulolja vars egenskaper ligger väldigt nära MOBIL-oljan. Inte riktigt lika högt viskositetsindex, men jag tror inte det systemet blir speciellt varmt, så då spelar det minder roll. Den har fortfarande ett relativt högt index.
Länk

Flera har jag sett rekommendera Pentosin CHF 11S som är en sytetolja, och den ligger inte helt off i spec, men när jag snackade med en kunnig på lokala oljebutiken kunde han förklara skillnaderna på oljorna, men vågade inte rekommendera att byta ut en aviation-grade mineralolja mot en syntetolja. Man har kanske valt en så pass fin olja av en anledning. Ett mindre system kan vara känsligare etc. Spontant kände jag att det vore dumt att chansa.

Jag lyckades få tag på en liter Aeroshell Fluid 41 via European Air Spares för 130kr Länk men finns på andra firmor och webbutiker har jag sett.

Tänker nu fylla på enligt följande beskrivning: Länk
tror det kan vara bra att byta ut oljan då jag kört så länga med låg nivå och fått in en del luft i systemet. Saknar doseringsspruta dock.
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Relaxia, kolla på Ica Maxi efter "The Marinator". Tror det är en sån han använder i länken du skrev. Någon slang följer dock inte med till sprutan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.