AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.354

Förmodat servopumpshaveri - BMW 320i e46

le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Hallå BMW vänner!

Igår gick något snett med min bil påväg hem från stranden, jag förmodar att det är servopumpen som har gett sig. Till en början hade jag ingen servoverkan, därefter kunde jag svänga men med ett konstigt rasslande ljud, låter nästan som att det knackar från motorutrymmet, uppkommer endast vid rattutslag. Motorn beter sig normalt. Felet inträffade när jag skulle backa runt ett hörn, och sedan krypa ut från parkeringsplatsen.

Det finns servoolja i behållaren och vad jag kan se inga flisor. Inga varningslampor är tända och temperatur och tomgång är normalt.

Bilen i fråga är en BMW 320i E46 -05

Tips mottages gärna!

Tack på förhand!
le
13
levveK
BMW 320i M-Sport 2 -05
Någon som har någon aning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låt en kompis vrida på ratten (med motorn igång) och ta en lång skruvmejsel och sätt handtaget mot kindbenet framför örat och använd spetsen på skruvmejseln och placera den på "misstänkta punkter" därifrån oljudet kan komma (eller använd "bil-stetoskop").

Då är det rätt lätt att få en hum om varifrån ljudet kommer, även om vissa ljud kan vandra en bit.

Är oljudet från servopumpen, är det troligen den som har havererat.

Det kan ju vara en spännrulle eller liknande som gör att remmen slirar på pumpen också...

Men utifrån din beskrivning skulle jag tippa på servopumpen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.