AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.533

Idiotiskt att köpa bil med skruvad mätarställning?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Är ute efter ny bil och tittar främst på 525-530d 08-10. Såg dock denna precis: Länk

Ser fin ut men mätarfifflet avskräcker såklart, går det att få reda på rätt miltal och "skruva" mätaren rätt hos BMW?
Om den har gått 30.000 mil då...? Eller 40.000...! Det är ju omöjligt att veta.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Osäkerheten kommer följa bilen hela livet. Mycket bättre att köpa en bil med ärliga 15.000 mil på mätaren istället.

-------
//Lövet
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja, så är det. Jag tittar vidare!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Eller också utgår man från att den har gått 40.000 mil och bjuder ett pris utifrån detta.

1979 var jag och tittade på en 3.0S -72 som hade 10.000 mil på mätaren. Dock kunde jag se att den hade mätarskruvats. Dessutom sade ägaren att han ägt den i .....hmmm ....ungefär ett halvår. När jag kom hem kunde jag konstatera att han ägt den i exakt 3 veckor den dagen jag var där. Jag slog bilen ur hågen och tittade vidare på andra bilar.

Efter några dagar ångrade jag mig och bjöd ett så lågt pris att jag kunde "ta några skruvade mil". Vid köpet erkände ägaren att han skruvat tillbaks mätaren 5000 mil.

Denna bil som då gissningsvis gått 15000 mil körde jag sedan i 33 år och ytterligare 60.000 mil. Det var en fantastisk bil som "aldrig" svek mig.
Det var fortfarande en mycket bra bil när jag sålde den. Då hade den alltså gått totalt 75.000 mil (minst)

Per L
En skruvad bil, som dessutom kostar närmare 200 000 kr? Aldrig

Dessutom ett flertal felaktiga uppgifter i annonsen ang utrustningen.
Titta själv upp utrustningslistan mha chassinumret så ser du att utrustningen är klart överdriven i annonsen. Allt talar emot bilen oavsett om du nu får den till ett "fyndpris".
Som Epsilon skriver är det en massa fel gällande utrustningen. Den är solid svart och inte svartmetallic (hur kan man om är seende missa det?) soft close och comfort access finns inte. Märkligt att påstå det när det inte finns.

Bilen har dessutom inget svenskt regnummer "WBAMX31010C524668 saknas i bilregistret.

Vill du ha den och tänker behålla den länge, bjud 80tkr om den är felfri. Men hellre som övriga utom Per skriver köp något annat.

Mvh Stephan
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Hade hunnit slänga iväg ett mail till säljaren innan denna tråd, han säger att han har papper på mätarställningen från BMW Tyskland och ska få inom kort från BMW Sverige...
Korkat att skriva i annonsen att prutmån finns... låter som en hund begraven direkt där...

/Anders
Tror du själv att du får ett äkta "intyg" eller något han skapat i Photoshop?
Jag kan inte begripa att man ens funderar på att köpa en bil som man vet är mätarskruvad, det är ju bara att be om problem, ungefär som att köpa en tidigare krockad USA bil mm.

Det finns väl massor med ärliga bilar att köpa!

/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Om man med säkerhet får fram att den gått 15 000 mil är den väl inget osäkrare köp än nån annan med samma mil, i alla fall om man ser till bilen i sig. Självklart ska då priset återspegla "strulet". Men jag kommer som sagt inte att köpa den.
Men varför frågar du om du vet bäst själv?

/Anders
Det står i annonsen: "Mätarelektronik troligen bytt (av tidigare ägare)," Det indikerar inte precis att han har koll på vad som är gjort, och om det är ärligt gjort, varför har man då inte satt rätt miltal. Det går ALDRIG att visa papper på exakt mätarställning. Att köpa en sådan här bil är att gynna kräken som håller på med denna typ av fiffel.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Köp bilen om du tänker behålla den i 10 år eller liknande. För om du ska sälja den vidare tidigare kommer du möta exakt den skepsis du ser här bland köparna...

-------
//Lövet
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Domen får sägas vara enhällig :) Visst är det så att man ber om bekymmer när man köper en sån bil men vad gäller BILEN i sig behöver ju den inte vara sämre än en annan med samma mil.

Off topic så blir jag imorgon ägare till en svensksåld 530i Touring -08 med 12900 mil på mätaren, känns bra! Att N53 skulle vara en problemmotor har jag inte tänkt ta till mig...

Nu ska ju TS köpa en annan bil men det kan ju finnas en helt vettig historia bakom det hela, även om annonsören är lite luddig.

Jag ska själv sälja en bil nu, med felaktig mätarställning, det står antecknat i serviceboken att mätaren är bytt på garanti när bilen var något år gammal, så den har rullat c:a 4000 mil mer än vad mätaren säger. Jag har inge tveksamheter inför det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.