AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.152

Behöver N62 påfyllning av olja ofta?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att blanda viskositeter - man hamnar någonstans mellan de man blandar med, beroende på mängd och viskositeter.

BMW anger så vitt jag vet, i första hand BMW-longlifeklassad olja (98, 01 eller 04 - det finns iofs LL11 och LL14 också men de är inte vanliga och skall enbart användas i vissa specifika motorer) och om sådan inte finns tillgänglig rekommenderar de en specifik ACEA-klassing "i nödfall".

API-klassningen är inte fullt applicerbar inom EU (där ACEA-klassning används utöver tillverkarspecifika dito) då amerikanska marknaden har lite annorlunda bensinkvaliteter och andra "normalmotorer" (t ex. större slagvolym, större oljekvantiteter och lägre litereffekter).

En olja som är både billig och mycket bra är Aral SuperTronic 0W40. Den är dessutom BMW longlife 04-klassad.
Köper sådan olja hos Levoil.de eller motoroel100.de
Kostar ca 1000 kr inklusive frakt för 20 liter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sorry, slant lite på tangenterna såg jag LL12 och LL14 skall det vara (inte LL11)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bra info Johan, tack.

Med andra ord kan The Stig toppa upp med den oljan han har liggande redan eftersom den är Longlife-01.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för alla svar, inkl Westersund som hjälpt till med klargöranden! Jag toppar upp med min Shell olja och planerar för nästa oljebyte om 500 mil :-)
Transocean
Med tanke på mängden olja din motor bränner kan du köpa vilken som helst billig-syntet och hoppa över oljebyten helt och hållet, det är nog med att byta filtret vid 1000 mil då ditt oljebyte sker mens du kör....-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
En uppdatering i mitt oljeläckage case:
Det var någon av de tre klassiska packningarna i motorn som läckte, så jag lämnade in bilen för byte av alla dessa tre på en gång i januari. Sedan dess har jag inte fyllt på någon ny olja iallafall.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vilka är de 3 klassiska packningarna?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag kommer inte ihåg vad de heter på svenska, men på engelska är det:
upper timing cover gaskets,
valve cover gaskets,
alternator bracket gasket,

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.