AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.153

Behöver N62 påfyllning av olja ofta?

Sida 1 av 2
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag uppgraderade från en 728 -99 till X5 4.8i -07 för några månader sedan. Redan efter 500 mil sedan stora servicen med X5an, fick jag en varningslampa som visade en oljekanna med vågor under. I idriven sägs det att jag behöver fylla på en liter olja. Jag åker och köper en flaska Castrol Edge Titanium 0w30 och fyller på (samma som senaste servicen). Den kostar 245kr!
När jag kommer hem börjar jag surfa runt om det här och snubblar in på Automotorsport som säger att BMW drar mycket olja:
Länk

Är det normalt med att behöva fylla på olja i V8orna från BMW? I 728an behövde jag aldrig fylla på någon olja mellan servicarna. 245kr/500 mil blir ju en del pengar extra som jag inte räknat med i min kalkyl över bilen.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
N62 kan ha problem med dåliga ventiltätningar. Googla bmw n62 valve seals så finns en del info.

Köp olja i Tyskland för en tredjedel av priset. Du kan gå upp lite i viskositet för att se om det blir någon skillnad, Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för tipset, jag får väl byta till 5w40 när det är dags för nästa oljeservice och hoppas att det hjälper. Jag har en dunk Shell Helix Ultra 5w40 kvar från 728an, så det blir väl bra att fortsätta på samma då.
Transocean
En liter på 500 mil är inte så farligt. Den sista tiden har det varit en del skriverier i tidningar om moderna bilmotorer som drar mycket olja. Din motor är en sådan. Bara att fylla på. Behöver inte vara dyr märkesolja, no name funkar lika bra bara klassningen stämmer. Min M60 motor drog en liter på 100 mil och låg därmed inom toleransen BMW anger :-) 320 dieseln däremot har endast dragit ca 0,5 liter på 1000 mil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
N62 kan dra 1 liter olja på 2500km utan att ha något som helst fel enl min verkstad.

På de turboladdade sitter turboaggregaten på ovansidan av motorn och den värme som blir när man slagit av motorn studsar mot motorkåpan varvid slangar i vevhusventilationen kan med åren torka ihop och läcka olja. Det har kommit en uppdaterad slangsats för ungefär 1000kr som du kan montera själv eller låta verkstaden göra det, kolla under plastlocket hur det ser ut.
Mvh
Asken
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
The Stig har väl inte turboladdad 8.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kane: det gällde frågan om Oljeförbrukning.

Det andra stycket gäller om man har den överladdade versionen kan man kika på slangar nämnda och ett generellt tips för hela motorfamiljen.

Mvh
Asken
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för tipsen alla!
Nu är det dags igen för en liter enligt datorn i bilen. På servicen och den där extra litern jag fyllde på sist var Castrol Edge FST TI, helsyntet 0W-30.

Nu känner jag mig för snål för att slanta 250kr till för en liter olja och funderar på att fylla på med en liter Biltema 0w30 helsyntet istället. Funkar det eller kommer motorn att explodera då?
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så motorn klarar A5/B5 - klassad olja!

Det är en lågviskös olja med lägre skjuvmotstånd än vanliga oljor = kan ge motorskador i motorer som inte är byggda för den typen av olja.

Hur långt har bilen rullat efter senaste påfyllningen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Beställ en 5 liters dunk på på levoil för 354 kr istället så har du så du klarar dig..

Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Bilen har rullat strax över 200 mil sen jag fick fylla på i somras.

Jag var på besiktningen ikväll och mycket riktigt så fick jag en 1a på oljeläckage och att det såg ut som färsk olja. Är det ventiltätningarna jag ska börja titta på då enligt Kane ovan?

Enligt manualen så ska den ha BMW Longlife-01, BMW Longlife-01 FE eller BMW Longlife-04
Alternativt: BMW Longlife-98 eller ACEA A3.

Biltemas olja sägs vara ACEA A5/B5 betyder det att den inte passar eller är ACEA A5 bara en nyare, bättre version av ACEA A3?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev tidigare: ACEA A5/B5 är en lågviskös olja med sämre skjuvmotstånd än t ex. A3/B3.
Sådan olja skall enbart användas i motorer som är gjorda för så tunn olja, annars kan du få motorskador.

Enkelt uttryckt: oljan är "blaskigare" än vanlig olja och tål tryck/skjuvning sämre. Men den ger lite lägre bränsleförbrukning....om den används i motorer som är avsedda för sådan olja - annars kan du som sagt få motorskador.

Tro det om du vill, men 1 liter på 200 mil ligger inom BMW:s "acceptabla" oljeförbrukning.

När du byter till lite tjockare olja som t ex. 5W40 eller 0W40, kommer förbrukningen att minska märkbart om förbrukningen är genom "förbränning".
Har du ett läckage, lär det inte spela så stor roll vilken olja du använder.

Dåliga ventiltätningar ger oljeförbränning, inte externt oljeläckage.
Så det är bara att försöka se varifrån oljan kommer, därefter får man se vad som behöver göras - kan vara dålig ventilkåpspackning, dålig packbox vid vevaxeln eller dålig packning vid oljefilterhuset t ex.

Mvh
Johan B

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för svaren!

Det är Bavaria Solna som servat bilen innan jag ägde den. Senast de gjorde detta var den 17/12 2014 och ca 1000 mil sedan. Enligt kvittot, så ska de ha använt "Motorolja SLX 0W/30". Enligt Autoexperten är det samma som Castrol Edge FST TI, helsyntet 0W-30 som jag köpte och använde i somras.

Handbokens instruktioner skrev jag ovan och där står det inget om ifall 0W30 är för blaskig eller inte, så jag vet inget mer än så och att Bavaria själva använder denna oljan för min motor.

Frågan är då om jag kan fylla på med Biltemas 0w30 tills jag har hunnit få ordning på läckaget, eller kommer motorn ta skada av detta på något sätt?

Enligt datorn i bilen så är det väl säkert ca 2000 mil kvar till nästa service, så att byta olja redan nu känns lite onödigt bara för att byta till en 5W40 olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Återigen - den oljan är inte avsedd för motorer som inte uttryckligen är gjorda för sådan olja!

Så JA - motorn kan ta skada om du slår den i din bil!

Byt olja om ca 500 mil, motorn mår bra av att få ny olja oftare än longlife-intervallen, särskilt om man kör mycket kortkörningar.

Mvh
Johan B

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Johan B: Vart hittar du vad motorn ska ha för ACEA? I manualen står det bara om viskositet och API.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om motorn klarar ACEA A5/B5, lär det stå mycket tydligt i instruktionsboken!

Står det inget om A5/B5 (eller A1/B1, som också är lågviskösa med lägre skjuvmotstånd) skall man ALDRIG använda sådan olja i motorn.

Mvh
Johan B

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jaha, men då är det glasklar kommunikation från biltillverkarens sida. Står det inget så gäller A3/B3, det vet väl alla? :D

Tack förresten!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så enkelt är det inte...fast egentligen är det iofs. enklare än så om man tänker "rätt"!

BMW rekommenderar vissa oljekvaliteter enligt instruktionsboken - följ dem!
Går du utanför dessa rekommendationer riskerar du att få motorskador.
Skall man använda andra oljor än rekommenderade, måste man vara väl påläst och veta exakt vad man sysslar med - men så är det ju med vissa andra områden också.

Mvh
Johan B

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jo, fast problemet är att det inte står något om ACEA-klassning i instruktionsboken. Det står endast om SAE och API, därav min fråga. :)

Om The Stig känner sig snål kan han blanda med denna: Länk

För visst gick det att blanda viskositet Johan B? Det är den uppfattningen jag har fått när jag har läst dina inlägg. Jag kan ju ha missförstått.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ok, tack Johan för dina svar!

Jag får väl köpa ett par liter Castrol Edge FST TI för att toppa upp och samtidigt köpa någon vettigare olja som är BMW-klassad från Tyskland och som du säger byta helt om ca 500 mil. Jag måste börja undersöka läckaget och se till att det blir fixat också.

Räcker det då att jag tittar efter "BMW LL-04"/"BMW LL-01" eller måste man hålla reda på klassningar också? Jag har en 5L dunk kvar från 728an med Shell Helix Ultra 5W-40 BMW-01 klassad. Om jag tolkar min manual rätt, så borde det ju funka att köra på den oljan också.
Länk

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hitta tråden angående att blanda viskositeter med varandra: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.