AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
527

Polis radio

mase
jag undrar var man får tag i polis radio?.
samt om d e nån som har haft(svårt att få ihop det).
jag tror man inte får ha den eller?

tacksam för svar.

//mase

Crusty
Synd att jag skänkte bort min gammla, annars kunde du köpt den för en liten slant!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Inte olagligt att ha den, men du får inte vidareberätta det som sägs på den !

du som hade var den svår att få dit?
var kan jag få tag på en?

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
här finns några som säljer på postorder..

Länk
Länk
Länk

Finns säkert fler att kolla på..

//Markus

<-----------------------------
Min bil: Länk
mase
uhlmann tack.
ska kolla lite och se vilken jag ska köpa.

Jag har polisradio i min bil,där säger dom ganska mycket...man måste köpa nya inställningar till radion ibalnd eftersom polisen byter typ radion/frekvenser eller va de är....sen så är de inte så svårt att koppla in,bara koppla in där de finns ström å sen koppla till en antenn (helst inte samma som vanliga radion)
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Öhhh........byter frekvenser??????? Neeej. Det finns två band polisen använder 70 och 80 bandet. 80 bandet alltså 410-412Mhz används i storstäderna som stockholm osv. 70 bandet 78-80Mhz används i resten av sverige. 70 bandet används i storstäderna oxå men inte i lika stor utsträckning och har inte samma räckvidd...(orkar inte förklara). På 80 bandet som alla lysnnar på finns det 15 kanaler som polisen använder, alltså 15 frekvenser. Ska du köpa en radio se till att den täcker 410-412 så har du alla de 15 kanalerna inom det intervallet. That´s it.
Mena inte att dom "bytte" frekvenser,visste inte bara hur ja skulle förklara saken...men man kan ju köpa olika inställningar för olika områden..eller hur??
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Du menar nog kristaller. Äldra apparater har en kristall för varje frekvens. Vill man då ha alla 15 poliskanalerna så får man alltså köpa 15 kristaller på rätt frekvens.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
I Umeå snackar dom som satan , kan bero på att vi har aspirantskola här uppe =)

Länk
Om du skall lyssna på polisens system 70 (78-80 Mhz) så är det 40 kanaler som gäller (eller 80 om du vill ha med taxi och en del räddningsfrekvenser), kristallapparater är uteslutna. Och du behöver som sagt även system 80 (410-Mhz bandet) om du även kör i Sthlm, Gbg och Malmö. T.ex Commander och DLS har apparater för 80 och 410-banden. DLS finns bara begagnade, sök på någon annonsmarknad. Annars blir det någon av de programmerbara burkarna, finns massor men kräver lite mera skruvande och knappande. Antennen är av största vikt för om du skall få bra mottagning, tyvärr blir det kompromiss om du vill ta in båda banden på en antenn. Att 410 Mhz-bandet hörs bra beror på högt och relativt tätt placerade repeaterstationer, annars har lägre frekvenser, t.ex 78-80 Mhz bättre räckvidd.

FP
Varför går inte "kristallaparater" bra för???
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Om man vill ha en smidig radio då för att ta in samtliga kanaler (polis, räddningskår, taxi) vad ska man köpa då som är billigt? För fast montage i bilen?
Jo,men om man redan har en gammal "kristallare" liggande hemma så går de väl bra att använda en sån oxå...mest för att höra polisen
markus00
Jag hade en DLS 160 innan dom funkar bra finns att köpa beg för ca 600-1500 kr
Crusty
rätt qul pryl faktiskt!
Fast man tröttnar rätt fort!
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
LazerEye: Du kan använda den, de är det inget fel på men då måste du köpa kristaller. ca.30kr/st
Inget fel alls på kristallapparater, tvärt om. Men det blir jäkligt dyrt att bestycka med kristaller för 40+ kanaler. De flesta kristallstyrda apparater är begränsade till max 20 kanaler plus ev. manuell lokalselektor för kanske 10 kanaler till.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.