AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.081

745:a trycker ur sig vatten

Hej alla.

Min bil, en BMW 745iA -02 har bestämt sig för att trycka ur sig kylarvätska.
Jag tänkte be er om hjälp med att utröna varför den gör det?
Först trodde jag det var någon slang, packning eller vattenpump, men vid närmare inspektion så bokstavligen rinner kylvätskan ur hålet på bilderna här nedan.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Har någon av er lust att förklara varför den gör det eller vad som sitter här bakom, till vänster om vattenpumpen, ståendes framför bilen?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar Jonny Westin
Hej,

Kan inte denna motor, men googla "valley pan", så kanske du får en ledtråd.

/Lennart
tack för tipset.

Men i mitt fall så verkar det vara det ökända felet med det roliga röret =(
Hittade en fin beskrivning på arbetet via Länk
Så nu ska här beställas delar och hoppas på en snabb leverans från något vettigt ställe inom EU.
Ett av Google-svaren gick just ut på "det roliga röret", så jag tänkte nog efteråt att det var detta det handlar om, men att du nog också skulle hitta fram via sökningen.

/Lennart
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det finns en alternativ lösning som kan vara värd att testa innan.Länk
Mycket sen uppdatering:

Ville inte posta innan jag var säker - men jag beställde den där supersmidiga lösningen från BimmerFix - och nu ett halvår senare så håller den lika tätt som om den vore ny.

Vsst - det var lite pilligt att skära bort rester av tätningen, och slipningen tog ett bra tag, men det var helt klart värt det bara för att prova bara för att slippa riva så mycket - och priset var ju allt annat än högt.

BimmerFix löste det för mig och även om det känns som en lösning mer värd en gammal Volvo eller liknande så ångrar jag inte valet.
Fick hem grejerna snabbt efter en beställning via eBay och instruktionerna var klockrena med både text och bilder.
Hej jonnywestin,

Grattis, till att börja med! Både till resultatet och till att det gick att runda "den vänlige grå". Inget är ju lika gott som att göra det.

Tack för facit. Som det ofta påpekas här, är det ju resultatet som ger tråden dess främsta mening.

F ö finns det en ganska nylig tråd - senaste månaderna, kanske - där en herre/dam i samma situation som du lämnade in sin bil till märkesverkstaden och kom undan till en kostnad som antydde att Bimmerfix förekommer även där. Normalt talar man väl om 60k, men här blev det 20k, om jag minns rätt.

/Lennart

Lämna in bilen? Inte SÅ desperat, väl? ;)
Hej,
Jag fick bimmerfix monterat på min 645:a och det håller tätt än. Det var BMW som installerade detta åt mig, men det var för att de gav mig fel pris från början där de skulle montera originalröret. Fick pris på ca 16000.- (om jag inte missminner mig) men det visade sig att det skulle kosta närmare 60000.- då de kom på att det var lite mer jobb än de tänkt sig:) De hade börjat riva isär bilen när de kom på detta. Så jag tipsade dem om Bimmerfix och de gick med på att testa. Jag beställde kittet från USA och fick hem det på 6-7 dagar. Så det är absolut värt att prova det.
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Vad kostade Bimmerfix från USA ? Hur mycket tog BMW för jobbet? Någon som vet hur lång tid att göra det själv ?
Se pris på ebay och googla bimmerfix. BMW tog runt 6500.- för jobbet. Är man lite händig så tar det kanske 4-6 timmar. Men det ska härda i 24 timmar innan man återmonterar. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.