|
|
|
|---|---|
|
Har fått fylla på vatten i kylaren med allt tätare mellanrum på sistone. Jag har fått gul varningslampa 2 ggr ggr och har kollat oftare och får fylla på en halvliter någon gång i veckan nu. Jag har bara haft tid att kolla snabbt i motorrummet och ser inget uppenbart solklart läckage. Någon som har några tips på var det "brukar" läcka eller några övriga felsäkningstips? Det är väl bara att ha motor igång och försöka se var det kommer ut fukt längs slangar, vid kopplingar och runt kylaren? Bilen går som den ska i övrigt och jag upptäckte det första gången i maj men den verkar läcka mera på sistone. Jag vet att man inte ska öppna påfyllnigslocket med varm motor så man inte skållar sig och när jag fått bukt på läckaget ska jag fylla med lagom mängd kylarvätska igen - nu är den not rejält utspädd med mest vatten men nu är det ju sommar och lite frostrisk. Totalt har jag nog fyllt på 3 liter vatten uppdelat på 5-6 tillfällen. Någon gång över litern (tänd lampa) men oftast knappa halvlitern. Tacksam för tips, nu inför semestern. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Åk in till en bilverkstad som kan trycksätta systemet. Enklaste sättet att hitta läckage. | |
|
Det är inte helt ovanligt att kylarna sväller i nederkanten - kika in mellan gallret i fronten och inspektera om kylaren har börjat böja sig nedåt, den skall vara helt rak/horisontell i botten. Tänk på att glykolen inte bara är ett frostskydd - den smörjer och rostskyddar också! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis som Johan nämner ang kylaren. Alternativt expansionskärlet. |
|
|
Jag hade samma fel på min. Kylaren hade blivit betydligt större så den bytte jag. Strax efter gick expansionskärlet åt skogen. Så ett tips är att byta båda. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej! Tyvärr finns det flera "standardfel" på kylsystemet i M54 motorn. På min läkte det runt temperaturgivaren direkt efter kylaren. Många delar, expansionskärl, termostathus och andra delar kring kylaren är gjorda i plast. Även impellern i vattenpumpen är gjorda i plast. Problemet är uppenbart. Plasten sträcks vid tryck och går tillbaka när trycket minskar. Efter tillräckligt många cykler spricker plasten med lekage som följd. Hittar du fel runt kylaren så är det läge att byta alla plastdelar runt kylaren när du ändå tvingas ta bort kylaren. Jag tycker att du även bör fundera på att byta vattenpump om du inte gjort det tidigare. Det finns eftermarknadsvarianter i metall. Vattenpumpen kostar ca 500 kronor och är en billig försäkringspremie att betala. Går plastimpellern sönder så överhettar motorn med riktigt dyra reparationer som följd. E |
|
|
Tackar för alla kloka tips - gör en egen felsökning i helgen och ser vad det ger - annars blir det verkstadsbokning nästa vecka. Återkommer med rapporter. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Mellantid: Har tagit mig lite tid att kolla under huven idag och efter en tripp på 12 mil så finner jag lite vätska ganska högt upp på kylarens framsida då jag tittar in genom "hålen för grillen". Där går dessutom två vågräta mörka rör framför kylaren, vars funktion jag inte vet. Får nog bli telefonsamtal till verkstaden på måndag - samtidigt som AC behöver fyllas har jag också konstaterat i hettan - och dessutom sökt här och kommit på att man ju ska vrida till tre röda prickar för max kyla på en E46 - hur ologiskt det än låter - lägre blås men kallare luft då blå prick betyder ökad inblandning av friskluft. Mycket med kylning nu - både av motor och förare nu! :-) /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ny mellantid - ny läcker det mera tror jag - fyllde på dryga halvlitern idag efter bara en kort tur på några mil med bilen och det är blött under kylaren - på "hasplåten" som sitter under kylaren och överiga fronten. Kan fortfarande inte se något mera än lite blött framtill/upptil på själva kylaren - det är ju så mycket som ska in under huven när man har 6 cylindrar. Men har lyckats få en verkstadstid för felsökning på måndag morgon, inte självklart i semestertider. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Är du säker på det där med röda och blå prickar? Min blir mycket väldigt kallare med blå prickar än röda. Vad säger instruktionsboken? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Instrboken skriver så här luddigt under rubriken "Ventilation utan drag": "Med justerhjulet 3 kan du blanda upp luften från luftinsläppen mot kroppen med valfri mängd mer eller mindre kyld luft". Det är ju inte fel som det står men det är ju helt obegripligt hur det egentligen fungerar - båda förklaringarna funkar på den beskrivningen. Är det som tråden nedan föreslår så är markeringarna med röda och blå prickar mycket dåligt valda - jag tycker också rött = varmt och blått = kallt men så verkar det inte vara i detta fallet - stämmer då det är kallt ute men inte då det är varmt ute. Jag har läst mig i denna tråden: Länk Jag kan inte verifiera själv nu då min AC måste fyllas först. Återkommer nästa vecka då jag förhoppningsvis har uppfyllt igen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag sätter en peng på expansionskärlet (spruckit) Det hände mig, i våras, på min e46 |
|
|
Jag gissar ändå på kylaren men att expansionskärlet också är på g. Min klimatanläggning är konsekvent hela året. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har du kollat vattenpumpen? Den har en förmåga att läcka innan den går sönder helt. Börjar oftast med en liten läcka som ökar med tiden , är ibland svårt att se läckaget då fläkten blåser runt kylvätskan. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Vatten är värst. Inte alls säkert det läcker precis ovanför det är blött - vattnet kryper ju längs med detaljer och sipprar ner lite där det känner för det. :-) I mitt fall var det osynlig spricka i expansionskärlet. Helsikes massa plast som nämnts ovan så det blev till att byta fler misstänkta kandidater såsom ett par slangar och kopplingar och även vattenpump då såklart. Kylaren är högmisstänkt, ja, men som sagt, expansionskärl och dess detaljer på de där är luriga. /Anders |
| På min va det en liten spricka i expansionkärlet och så läckte det vid termostaten. Men har även sett att kylaren ser lite vissen ut i nederkant. | |
|
Har varit på BMW idag och de säger att det är kylaren som är kass - och i ovankant. Ska bytas på torsdag em - för ca 3000 kr för kylare och 2000 i arbete. Passade även på att de byter kondensorn som läcker och fyller ACn som inte kyler längre. Vinner tydligen en hel del i arbete på att samköra det då kondensorn sitter så att kylaren ska bort vid byte. Ny kondensor 2800 och lite gas och läcksökningen leder till att min plånbok nog är dryga 8kSEK lättare nästa vecka. Återkommer efter besöket och hoppas allt funkar som det ska sedan. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Då var touringen brukbar igen - har rullat cirka 50 mil långsträcka i helgen efter verkstadsbesöket och den kylar båda motor och förare/passagerare som den ska hitills. Hoppas ACn håller sig OK och att det inte är mer läckage nu efter kondensorbyte. Som sagt så var det kylaren som läckte kylarvätska. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.