|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har lurkat omkring på Autopower rätt länge utan att själv ha ägt en BMW(dock alltid haft ambitionen ;)), men slog idag till på en välvårdad F30 320D -12 med drygt 7000 mil på mätaren. Bilen är i väldigt gott skick och jag känner mig så här långt väldigt nöjd! Däremot är jag lite besviken då jag hade hoppats/räknat med att kunna köra Spotify via USB-porten. Att jag inte skulle kunna streama via Bluetooth förstod jag på min utrustningslista, då 6NK saknas, men trodde i min enfald att det skulle funka med USB-sladd(kör Android, men antar att det inte har betydelse, eller?). Går det endast att spela upp musiken som är lagrad som mp3(vem har mp3 nu för tiden?!), eller gör jag något fel? Bilen är utrustad med snik-navigationen Business(S606A) och har även Hifi-paketet(S676A) samt USB-inteface(S6NHA). Går det att lösa på nåt smidigt sätt eller är jag hänvisad till aux för att köra Spotify i bilen? Bifogar även fullständig utrustningslista om det kanske finns ytterligare info/ledtrådar in den om vad som funkar och inte. Stort tack på förhand! Code Sonderausstattung Optional Equipment S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles S205A Automatikgetriebe Automatic transmission S216A Servolenkung-Servotronic HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S230A Zusatzumfang EU-spezifisch Extra package, EU-specific S248A Lenkradheizung Steering wheel heater S249A Multifunktion für Lenkrad Multifunction f steering wheel S255A Sport-Lederlenkrad Airbag Sports leather steering wheel S258A Bereifung mit Notlaufeigenschaften Tire with run-flat functionality S2A5A BMW LM Rad Doppelspeiche 397 BMW LA wheel, Double Spoke 397 S2PAA Radschraubensicherung Lug bolt retainer S420A Abgedunkelte Verglasung Sun protection glazing S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S465A Durchladesystem Through-loading system S481A Sportsitz Sports seat S493A Ablagenpaket Storage compartment package S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S4AEA Armauflage vorn verschiebbar Armrest front, retractable S4ATA Interieurleisten hochglänzend schwarz Interior trim finishers black high-gloss S4DNA Akzentleisten korall-rot matt Accent strips, korall-rot, matt S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S507A Park Distance Control hinten (PDC) Park Distance Control (PDC), rear S520A Nebelscheinwerfer Fog lights S521A Regensensor Rain sensor S522A Xenon-Licht Xenon Light S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S544A Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt. Cruise control with brake function S563A Lichtpaket Light package S575A Zusätzliche 12V-Steckdosen Supplementary 12V sockets S5DAA Deaktivierung Airbag Beifahrer Passenger airbag deactivation S5DCA Kopfstützen im Fond klappbar Rear-seat headrests, folding S606A Navigationssystem Business Navigation system Business S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6NHA Freisprecheinr. mit USB-Schnittstelle Hands-free with USB interface S6S4A Sprachversion schwedisch Language version Swedish S6UHA Traffic Information Traffic Information P7ACA Sport Line Sport Line S842A Kaltland-Ausführung Cold-climate version S885A Bordliteratur schwedisch On-board vehicle literature Swedish S8KAA Ölwartungsinterval 30.000km/24Monate Oil-maintenance interval - 24 months/30,000 km S8SMA Fahrgestellnummer von aussen sichtbar Car ident. number visible from outside S8TGA Diebstahlsicherung Thiefproofing device S8V2A Hinweisschild Label | |
| Spotify går inte att köra via USB, det är antingen streaming via den utökade blåtanden eller AUX som gäller tyvärr. Går det inte att uppgradera blåtanden? | |
|
Jag hade samma problem i min förra E91. Hade bluetooth men inte för mediauppspelning. Löste det genom att köpa BMWs egna Y-kabel (art.nr. 61122338491 Länk ) samt en ViseeO Tune2Air ( Länk ) som har en funktion och det är att spela upp musik via bluetooth och det gör det galant! Gick även byta låtar på ratten med den. (Det funkade inte om jag kopplade in en iPhone 4S direkt på y-kabeln). En annan överraskning va att mobilen faktiskt klarade av att hålla sig uppkopplad mot både bilens bluetooth (telefon) samtidigt som den spelade musik via den där, så ringde det tystnade musiken och man kunde utan bekymmer svara på samtalet via bilens inbyggda system. Såg nu att Tune2Air finns med inbyggd y-kabel här: Länk Det finns andra alternativ med att sätta in nå boxar mot huvudenheten och så som kostade lite mer, men detta som jag körde med va det billigaste sättet jag hittade som faktiskt funkade för mig. Hade som krav att kunna spela musik från min Android med spotify via bluetooth, samt kunna byta låt från ratten, vilket denna som sagt gjorde. |
|
|
Har läst på lite och det verkar vara en affär på runt 10' för att uppgradera Bluetooth:en med en Combox(kollat med Bimmertech som pysslar med detta). Det känns faktiskt lite saftigt för att streama Spotify. Någon som vet om man kan köra med en beggad Combox(finns ett gäng på ebay för runt €250), eller är detta att be om bekymmer? Verkar dessutom behöva nån specialkabelhärva.. Då verkar onekligen ViseeO Tune2Air som ett mera attraktivt alternativ! Ska kolla upp det närmare! |
|
|
Hmm. Verkar inte som Tune2Air löser problemet med Spotify, då varken låtinfo eller rattknappar kommer att funka. Varför specade inte förste ägare utökad bluetooth!! |
|
|
Det stämmer att låtinfo inte syns, dock så funkade rattknapparna i E91, men kan vara annat i F30. Sålde min Tune2air så har inte möjlighet att testa. Sen kan jag ju trösta dig med att i min F31 med utökad bluetooth så funkar inte heller rattknapparna (byta låt) med spotify. Kan dock se aktuell låt i idriven, men inte mer än så. Sjukt irriterande |
|
| i min f31a går det att byta via rattknapparna via BT (androidmobil) | |
|
I min f31:a får man upp all spotify info via usb till skärmen och kan byta spår med knapparna på ratten. Tror det kräver connected drive då spotify startas via denna app i telefonen. |
|
|
Det var som rackarns. Så du är säker på att du är uppkopplad via USB och inte Bluetooth? |
|
|
Japp. Finns någon anslutningsassistent som visar usb, sen under More Apps finsn spotify. Då kommer allt i skärmen, man väljer spellistor osv via Idirve. |
|
| Rondavouz, kör du med en vanlig usb-kabel eller den där Y-kabeln med usb+aux? | |
|
Vanlig vit apple orginal. Bilen har odkc diverse lull-lull utrusting, så det är kanske i kombination med någon av dessa som gör att det funkar. |
|
|
Hm, då kör du iPhone alltså. Annat då Har själv en Samsung S4 Active och pluggar jag in den med sladd i usb-uttaget så händer det inte ett dugg. Tror att den enbart börjar ladda, men för dåligt med kräm för att ens klara av det där. |
|
|
Provade en 120d lci tillverkad 2015/03. Dvs samma månad som min 318d. I den funkade låtbyte på ratten, spotify via bluetooth. Länk Sjukt konstigt då att inte min egna fixar det. Den hade också H/K ljudet. Sedan till vad denna tråd handlar: Testade att koppla in mobilen via USB och kunde då via ConnectedDrive (med appen BMW Connected Länk ) ansluta så att det blev möjligt att spela spotify via USB! Blev märkbart bättre ljud än bluetooth. (Ja jag kör högsta kvalité i spotify) Stängde även av bluetooth, så är helt säker på att ljudet spelades via kabeln. Vet inte riktigt vilket paket som möjliggjorde det men gissar på "CONNECTEDDRIVE SERVICES" då man va tvungen att ansluta med Connected-appen igång i mobilen. Ni får hela listan här 2NH M SPORTBRAKE 2N3 17"M LT/ALY STAR SP. 383 M/MT 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 2TB SPORT AUTOMATIC TRANSMISSION 2VB TYRE PRESSURE INDICATOR 216 SERVOTRONIC 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 258 RUNFLAT TYRES 3AG BACKUP CAMERA 337 M SPORT PACKAGE 4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 4FT I.T.F. ALUMINIUM F.B.L. M. W.H.T.F. 420 SUN PROTECTION GLAZING 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 5A1 LED-FOG LIGHTS 5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 521 RAIN SENSOR 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION 552 ADAPTIVE LED HEADLIGHT 563 LIGHTS PACKAGE 6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL 6AE TELESERVICES 6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES 6AM REAL TIME TRAFFIC INFORMATION 6AP REMOTE SERVICES 6NH HANDS-FREE FACILITY W. USB INTERFAC 6UH TRAFFIC INFORMATION 6WA INSTRUMENT CLUSTER W. EXTENDED CONT 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 674 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON 698 AREA-CODE 2 7LF MODEL M SPORT 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 853 LANGUAGE VERSION ENGLISH 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION 9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION 993 MODEL YEAR CODE 999 ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.