AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.111

M5 G30 med V6?

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Vår favorithatblaska har nyheter: Länk

Nästa generation M5, G30?, har synts till.

"”Downsizing” även på prestandabilar

Trenden med mindre motorer som ger mer effekt är just nu stark inom bilbranschen. Volvo satsar helt på fyrcylindriga motorer och V8:or är snart utrotningshotade även hos tyska prestigemärken.

Uppgifter gör nu gällande att BMW kastar ut V8:an ur M5 och ersätter den med en turboladdad V6:a och elmotor med hybriddrift som ska ge över 600 hästkrafter. Enligt Autoexpress kommer bilen också att bli fyrhjulsdriven för att få ner all effekt i asfalten på ett säkert sätt."

Jag ställer mig HÖGST tveksam till en V6a. BMW har ju redan bra raka 6or.

Ska den redan komma?
Vad tror ni?

Tidigare Autopowertråd: Länk

Autoexpress-länken: Länk

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Rak vs V är nog sant, Merca går över till raka sexor nu och BMW gör (förmodligen) tvärtom!

Däremot tror jag "aldrig" att en M-bil kommer ha hybrid-drivlina, även om de värsta superbilarna har det..

Nöjd med Der Monster fö? Väntar på en provkörning, men det kommer ingen.. ;)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Brukar försöka att inte gnälla om motoralternativ hit och dit men V6a är något jag verkligen inte vill se/höra ; (
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det mesta i den artikeln går emot det som kommunicerats tidigare från M-divisionen (RWD, V6, Hybrid) så man skulle bli väldigt förvånad om det vore sant. 90% säker på att man behåller V8:an.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
wd har det ju talats om innan med. Men v6a får man ju hoppas det inte kommer. För bmw har ju gått ifrån det jag tycker var det bästa med bmw innan ju. Sugmotorn alltså. Jag vill inte ha någon jäkla turbo bil om det nu inte är en alpina b bi-turbo e34 då.
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Om nya M5 an blir 4WD blir jag verkligen besviken...
En V6 motor känns som ett större nerköp än fyrhjulsdrift.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Logik?

M5/M6: R6 -- V8 -- V10 -- V8+Turbo -- V8+Turbo+hybrid+AWD (prestandafokus)

M3/M4: R4 -- R6 -- R6 -- V8 -- R6+TrippelTurbo -- R6+allt? (trackday+prestandafokus)

M1/M2: R6+Turbo+RWD (förarfokus, körupplevelse, less is more)

Mx35i: R6+Turbo+valfrihet (flexibilitet med OK prestanda, plats för svärmor OCH barnvagn, komfort, pris, men KAN specas ganska rally, eller mera lagom)

Jag tror definitivt INTE på V6, eller att M5/M6 INTE skulle få AWD och försöka "hänga på" prestandakriget. Klart att en M5 ska vara konkurrenskraftig i prestanda jämfört med Merca, Audi och div japaner+jänkare på ½*½*1.609344 km. Rent historiskt om inte annat. Släng in lite hybridsystem - elboost, KERS, extrabatterier eller någon annan rymdteknik. Detta kräver ju AWD (som tillval?). M5 är en stor prestige-teknikpjäs.

M3/M4 skall även de vara snabba på "papperet", OCH vara trackday-monster för den procenten som tar ut dem på riktig rastning. Åker man M3 ska man veta att man är bland de snabbaste. AWD tillval. Ingen hybrid, men massa turbos. KERS?

M1/M2 däremot. Jämför med en Porsche Cayman. Förarcentrisk, körupplevelse. 2 dörrar räcker. Nödbaksäte. Välbalanserad i både pris och prestanda. Sugmotorn är ju död, så det blir en rak sexa med twinscroll. Eller kanske en A45AMG-liknande fyra med lika stor turbo som motorblocket? Varför inte. Materialtekniken är ju mogen, och jag har ju en A45, så det är inget fel på sången eller prestandan. Passar bra i en "minimalistisk" prestandabil. Sträck på fantasin: Rak 3a med 300 hk?

M135i/M235i är bilen för dem som vill ha mera komfort, eller flexibilitet och är snåla ;)

Men, att M5 inte skulle få xDrive och något "boostsystem" anser jag vara bortom allt tvivel. Tänk om nästa med fyra dörrar får AWD och ett prestandahybridsystem och är billigare och snabbare än M5? Audi och Merca är ju nästan där. Blanda in en jänkare i leken och det blir ännu svettigare.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Digital Trends (Porsche) om LeMans-teknik:
Länk
“One place I can see [Le Mans] technology coming – or at least at least increasing – is plug-in hybrids,” Dave Engelman, Porsche Motorsports’ manager of public relations, told Digital Trends. “Right now, Porsche has plug-in Panamera S E-Hybrids. We have the next-generation Cayenne that’s coming, and it will have the same technology.”
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Visst att tex sug V10 är fantastiskt underhållande. Men att överladda en motor är det bästa man kan göra, ser endast fördelar med överladdade motorer.

En M5a med fyrhjulsdrift däremot känns otroligt tåkigt. Tycker E61a greppar helt galet bra, kan inte så någon poäng med 4wd, annat än att överstyrningen försvinner helt! :(

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Det finns många sätt att bygga en otroligt rolig 4wd, ställbar centerdiff med 65/35 fördel bak t.ex.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Varför skulle de helt plötsligt slänga ner en V6 i en BMW? Sen att den skulle hamna i en M-bil. Känns mer som att någon journalist inte har koll på rak eller V. Tänker även på alla annonser där BMW redan har V6:or.

///BMW - Was sonst!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Är awd Porschar trista?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Precis, vår 996 4s har ju i och för sig en knappt fungerande 4wd i.o.m. visco-koppling så den känns som en bakhjulsdriven =). De nyare får någon annan svara på men Haldex lär knappast göra dem sämre.

Körde bl.a. RS6 och RS7 på Audi Sports Tour och de bilarna är allt annat än poänglösa i min bilvärdering.

Svårgheten med nyare och allt mer teknikspäckade bilar är väl att man som som förare får fler inställningar mellan sig och vägbanan och med det risk att förlora en del känsla.

groggyfroggy: Har du eller går det att få dragkrok på AMG:n? (Frun vill ha en bil med fyra dörrar)

Mvh Thomas
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
A45 går inte att gå med dragkrok
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Tor, i so indeed !
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Tror med att det är en okunnig journalist som inte vet skillnad på r6 och v6. Aldrig att de helt plötsligt skulle stoppa i en v6a.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.