AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.404

Fäste servopump gick av, vilka pumpar passar min 740i -00?

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Ja, idag tändes batterilampan efter att jag varvade till lite precis när jag ställt in den i garaget. Remmen hade hoppat och vid närmare undersökning satt hela servopumpen lös. En bult var helt borta och den andra främre satt kvar i motorn men fästet till pumpen hade gått av. Ren tur att det inte hände när jag körde, överhettningen hade nog varit ett faktum en varm dag som denna.

Nu undrar jag, vilka pumpar passar min bil. Jag har servotronic men ingen nivåreglering. Hur många olika finns det?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På min 540-01 var det det bakre "kontrafästet" där skruven skruvat upp sig och pumpen vickade så saktliga av bägge fästena fram.
Du får surfa in på Länk och peta in dina 7 sista i Winnumret och leta på servopumpen och klicka på info så får man upp alla modeller som har samma pump. Hade tur och hittade en på skroten från en 535a -01.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Hittade en från en 735:a facelift. Det finns nog bara två pumpar, med eller utan nivåreglering. Den bakre skruven var kvar och åtdragen men hade blivit böjd av belastningen.

Rekommenderar alla med V8 att kolla deras styrservoskruvar eller fästen. Verkar va ett ganska vanligt problem. Tog lite gänglåsning på när jag skruvade dit den andra pumpen.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Lite fortsatta bekymmer. Finns det nåt speciellt sätt att justera in den bakre långa skruven med "låsmuttern" ? Fick lite problem med remgnissel och det blev värre och värre. Helt ny rem.

Provade lossa spännaren och sätta ihop det igen men då var remmen helt lös ändå (jo jag justerade in spännaren rätt). Så antog att spännaren var kass vilken den nog också är då jag lyckades komprimera den med handkraft när jag tryckte på remmen när allt var monterat.

Men när jag monterade dit pumpen tänkte jag ju inte på att den bakre skruven gav justermån på hur pumpen sitter. Inget såg dock onormalt ut.

Jag har tidigare år haft ett kort remgnissel vid kallstart av motorn så frågan är om det är spännaren som varit smådålig ett tag eller om servopumpen satt lös redan då. Får ta hem en ny spännare och byta i varje fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.