|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ganska låg tomgång c:a600 då motorn är varm vilket verkar göra att den går lite ojämnt. Går bra när den är kall och ligger då runt 750. Upplever inga problem när jag kör. Hittar inga slangar som läcker eller är torra/spruckna förutom insugsbälgen som är bytt nu men inte gjorde nån skillnad. Har gjort rent tomgångsventilen. Luftfiltret är som nytt. När jag drar ur kontakten till tomgångsventilen så sjunker varvtalet aningen då motorn är kall men annars är det ingen skillnad. Drar jag ur kontakten till lmm så dör motorn direkt. Kamrem byttes nyligen och rotor men det var samma innan. Tänkte byta bränslefilter också men det borde väl inte påverka varvtalet. Kan det vara nån givare som ger fel värde? Någon annan idé på vad man kan kolla hyfsat lätt? Vid ett tillfälle startade inte bilen då den stått 6-7 timmat på jobbet. Gick igång på 5:e-6:e försöket då jag gav lite gas. Men sen har den alltid startat. | |
|
Någon som vet var nr 14 sitter? Skall vara nånstans i toppen tror jag. Länk Har mätt motståndet i tomgångsventilen och den verkar fungera. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
#14 skall sitta i termostathuset - ska ha en bild någonstans (tror faktiskt det är från en 325i med Motronic). |
Inte de bästa bilderna, men det är från en E30 325ik -88 med Motronic. Som sagt, det sitter två temperatursensorer i termostathuset - en ger signal till motorstyrenheten och den andra ger en signal till instrumentklustret. Länk Länk Blå är för motorstyrenheten, brun är för instrumentklsutret. Det är dock tokenkelt att skilja dem åt, den blåa har två stift medans den bruna bara har ett (detta kan dock skilja sig något åt mellan nyare och äldre årsmodeller och beroende på motorstyrsystem så det är inget som gäller alla E30's). |
|
Ok, trodde det fanns två, men nr 14 jag länkade till innan är alltså samma sensor som nr 13 i termostathuset? Länk |
|
Det finns två sensorer - se mitt föregående inlägg. Men samma sensor kan finnas på två (eller flera) olika skisser i ETK. I det här fallet så är det precis som du säger, #14 i denna Länk skissen är samma som #13 i denna Länk skissen. Här kan du även se den andra sensorn (som går till instrumentklustret), det är #12 i denna Länk skissen. |
|
Ok så det är den blå i termostathuset som ger signal till styrenheten för tomgångsjusteringen då. Var ju inte så dyr så tänkte prova att byta den. Har även läst att man kan justera lmm, men det känns lite vanskligt eller är det vanligt att den kan behöva justeras. |
|
Stämmer! Varför byter du den, har du mätt upp fel på den? -10 grader C = 7000-11600 Ohm 20 grader C = 2100-2900 Ohm 80 grader C = 270-400 Ohm Nej, en LMM justeras aldrig någonsin för Motronic-system. Är du osäker på om den fungerar, mät upp den. Nu finns det minimalt med felkoder på dessa system, men fick du fram några felkoder när du läste av? |
|
Har ingen felkodsläsare men gjorde en avläsning hos en mindre verkstad för några veckor sen då kamremmen byttes. Fanns inget då. Tror han raderade nåt gammalt som inte kom tillbaka sen men vet inte vad det var. Han kunde inte skriva ut tyvärr. Hur mäter jag lmm? Ska motorn verkligen stanna när man drar ur kontakten till lmm? |
|
Har bara uppgifter för L-Jetronic och Motronic 1.3 - vet inte vad som är mest likt för denna motor. Men i kabelkontakten ska ett av stiften ha +5 volt med tändningen i läge II. Sen kan man mäta resistansen mellan två pinnar i uttaget på själva LMM. Om det är fyra pinnar och de har nummer 5, 9, 7 och 8 så ska du kunna mäta resistansen mellan 7 och 8 och se att resistansen ökar när du öppnar flärpen inuti LMM'en. Resistansen mellan pinne 9 och 8 är för lufttemperaturen (ska vara ca 2.2-2.7 kOhm vid rumstemperatur). Osäker på hur motorstyrsystemet reagerar om man rycker LMM under gång. Får den inte signal så försöker den köra så gott det går med ersättningsvärden (tex switchen på gasspjället och syresensorsignalen). |
Men hade det varit fel på LMM så hade ju det märkts i alla driftscenarios, inte bara vid varm tomgång. Den har ju ett target rpm att hålla, som dessutom är lite högre när det är kallt (förhöjd tomgång). När motorn sen blir varm så sänker den tomgångsvarvtalet. Kan ju vara anledningen till att du upplever att den fungerar bra när den är kall och sämre när den är kall. Jag tycker både 750 och 600 låter lågt. Har inga exakta siffror men det bör ligga runt 850 rpm för en varm motor. Så även den förhöjda tomgången är ju lägre än vad normal tomgång ska vara. Om du kan skulle det vara bra att verifiera varvtalet, inte alltid instrumentklustret stämmer sådär bra (tachometer, impulsräknare eller dylikt). Dubbelkolla att tomgångsmotorn överhuvudtaget fungerar och att den får styrsignaler. Något oroväckande att det inte blir någon större skillnad. Eventuellt kan ventilen fastna i ett visst läge när man rycker kontakten, men vill minnas att just denna har en fjäderbelastad ventil. Kommer inte ihåg om default är öppet eller stängt. Som styrsignal används en duty cycle signal, ju högre duty cycle desto mer orkar ventilen arbeta emot fjädern och röra sig i motsatt riktning mot vad fjädern vill att ventilen ska gå. Det har dock funnits två olika konstruktioner på dessa ICV, osäker på vilken som sitter i denna motor. Dubbelkolla även att gasspjällsgivaren fungerar som den ska (vill minnas att ECU läser av om gasspjället är helt stängt eller inte - men vet ej hur mycket det påverkar tomgången). Den har som sagt en target rpm, men av någon a |
|
Tack! Ska försöka mäta lite mer på lmm då. Som sagt, resistansen i tomgångsmotorn är korrekt men däremot var den inte fjäderbelastat, om den nu ska vara det. När tog tog av den så var den nästan helt stängd. Switchen på gasspjället klickar till när spjället är nästan helt stängt däremot är jag tveksam om jag hör nåt klick när det är nästan helt öppet. |
|
Ja, fast LMM har troligtvis inte med problemet att göra - se resonemang i föregående inlägg. Jo, det var nog de tidigare två-pins ICV som hade den konstruktion jag nämnde. Den nyare tre-pins ICV har en helt lös ventil (ett sätt att höra att den mekaniskt inte kärvat är att rotera den snabbt fram och tillbaka - man ska då kunna höra ventilen röra på sig). Här skulle jag nog försökt verifiera att både styrsignaler kommer fram och att ICV verkligen gör sitt jobb. Kolla att du har +12 volt mellan mittenkontakten (i sladdkontakten) och valfri (verifierat fungerande) jord. Kolla sedan spänning mellan mittenkontakten och de båda ytterkontakterna (en i taget). Det här kan vara intressant att backproba och se hur spänningen varierar medans man kör med motorn på tomgång, för att se att ECU försöker styra ICV överhuvudtaget. Prova gärna också att verkligen visuellt verifiera att ICV arbetar som den ska och att ventilen faktiskt rör på sig när styrkommandon skickas från ECU. Ett klick vid gasspjäll är inte good enough för felsökning. Du måste elektriskt verifiera att komponenten fungerar som den ska. Det är en enkel komponent som endast skickar sluten/öppen krets tillbaka vid stängt gasspjäll och vid WOT. Om jag minns rätt är det bara ett klick vid stängt gasspjäll, inte vid WOT. Kolla först att den har spänning. Ska vara +5 volt mellan mittenpinnen (i sladdkontakten) och någon av de yttre pinnarna. Koppla sedan och mät kontinuitet på kontakten som sitter på gasspjället. Mät mellan mittenpinnen och den till vänster. När gasspjället är öppet ska det vara bruten krets, när den når stängt gasspjäll ska den övergå till sluten krets. |
|
Tack för alla tips. Ska kolla så mycket jag kan av det du säger. Hinner tyvärr inte förrän på söndag dock. El är tyvärr inte min starka sida men det finns ju mycket att läsa på nätet. Dyker säkert upp en del frågor sen. Återkommer efter helgen. |
|
Har det dykt upp någon lösning för ovanstående? Tomgångsmotorn är ju som nämnts tidigare helt klart misstänkt, men det kan naturligtvis vara annat som strular (se resonemang i tidigare inlägg). |
|
Har inte hunnit kika nåt mer på det. Får nog bli ett vinterprojekt tillsammans med lite annat som ventiljustering mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.