AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.585

N54 (335) ej bytt olja på 6 år

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Hej,

Är intresserad av en 335 men när jag kollade upp servicehistoriken verkar det som att oljan inte har bytts på 6 år. Under tiden har bilen bara gått knappt 1500 mil dock och stått avställd under vintern.

Enligt BMW är detta inget problem. Det ska inte finnas någon risk att oljan koksar eller andra biverkningar, då det är en modern longlife olja. Detta är alltså BMW (aukt ÅF) som har uttalat sig.

Stämmer verkligen detta? Att oljan inte har bytts på så lång tid får verkligen varningsklockorna att ringa för mig, även om den bara rullat 1500 mil med oljan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW själva säger max två år mellan bytena....med longlifeklassad olja!

Så personligen skulle jag inte köpa den bilen om den inte var extremt billig - risk finns att BMW centralt och framförallt försäkringsbolaget kommer att neka ersättning vid ev. maskinskada på motorn pga. ej korrekt utförd servicehistorik.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Nej 6 år gammal olja är nog inget bra att köra med.

Jag skulle definitivt byta en gång om året även om min bil inte gick så mycket.

/DJ
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Edit: tänk, tryck, tala
sx
172
sx3
335i E92 -11
Kollar du hostoriken på BMW eller i servicebok?
Kan ju vara så att den inte är servad på just BMW, och därmed inte i deras databas men att serviceboken för all del är stämplad?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Har inte sett bilen själv då det är en bit bort. Så det var BMW som kollade i serviceboken/servicehistoriken.

Självklart kan oljan ha varit bytt under de 6 åren (får man hoppas) men det var inget BMW kunde bekräfta, de trodde tom att den inte blivit bytt. Har heller inte lyckats få tag i föregående ägare..
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Här är för övrigt bilen i fråga, säljs av Autovåx
Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men alltså...du har inte ens pratat med säljaren? Herregud....
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Vad menar du e34brilliant? Har du ens läst texten eller kollat länken? Skippa attityden om du inte har något vettigt att komma med.

Det är ju BMW ÅF (Autovåx) som säljer bilen och det är de som uttalat sig om skick + servicen.. Och enligt dem har den inte servats under 6 års tid..
Är det bara jag som undrar varför Autowåx inte kostar på bilen en oljeservice?
Är dom såpass snåla så skulle iaf jag aldrig köpa någon bil av dom i framtiden, så tack för varningen!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Att helt döma ut bilen på grund av att motoroljan inte är bytt på 6 år ställer jag mig frågande till. Bilen är ändå bara körd 1500 mil under perioden. Skadan kan inte vara allt för omfattande även om det inte är bra. Bilen har bara gåt 4420 mil. Motorgarantin från försäkringsbolagen brukar gå ut när bilen är 8 år eller äldre. (Vilken en -07:a blir i år.) Där ser jag inga nackdelar med att bilen inte är servad. Den enda garanti som påverkas är möjligen rostskyddsgarantin. Kanske kan man förhandla till sig en utökad garanti från BMW återförsäljaren? Förhandla också om att bilen servas före leverans. Priset 199 tkr kan säkert prutas 20 tkr om du har kontanta medel och skriver på "här och nu".

E
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Tack för svaren.

Clubsport: jag kanske var lite otydlig, men den är servad 2009 (2800 mil) och för ca 1 månad sedan (4300 mil), det är alltså perioden emellan som oroar mig..

E: Förhoppningsvis har det inte blivit så mycket slitage pga skippad service, även om det inte är bra. Autovåx kunde efter lite förhandlande tänka sig 3 månaders garanti (istället för 1 mån), men jag tycker det känns lite snålt, speciellt i det här fallet.
Marcus.:
Jaha då blir ju Autowåx agerande mer lättbegripligt.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Nja, jag skulle inte lita på att motorgarantin gäller då bilen inte har servats enligt rekommendationen (2år i detta fall).
Är du seriöst intresserad av bilen så försök få tag i tidigare ägare och fråga just runt servicarna - varför det har gått 6 år mellan de registrerade servicarna. Tidigare ägare kan ju, mot all förmodan, ha haft bilen avställd de senaste fyra åren... Men jag gissar att den har gått korta sträckor vilket ju ökar på viktigheten av att oljan byts ofta.
Hade det varit jag, och jag inte hade fått bra svar på de uteblivna servicarna så hade jag stått över denna, det finns fler bilar därute. Alternativt tagit med i budgeten vad ett ev motorbyte skulle kosta och prutat tillräckligt på priset.
Hur länge har du tänkt ha bilen om du köper den, och hur mycket skruvar du själv? Det kan ha påverkan på dels vilka risker du är beredd att ta samt vad du kan få för den när du en dag säljer den.
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Tack för svaret.

Fordonet är taget i trafik i juni 2007, så det är alltså drygt 8 år sedan. Så motorgarantin gäller inte oavsett.

Har självklart försökt att få tag i förra ägaren, har försökt i flera dagar nu. BMW trodde som sagt inte att den var servad på 6 år, det borde ha varit något de kollade upp då de tog den i inbyte kan man tycka.

Har nu lite mer detaljerad historik:
2009: service vid 2800 mil (vet inte månad)
2010-05-14: besiktning 3072 mil
2012-05-22: besiktning 3599 mil
2013-06-18: besiktning 3917 mil
2014-07-16: besiktning 4088 mil
2015-04-14: besiktning 4306 mil

Bilen har stått avställd under vintertid.
Tom 2012 har den alltså rullat 600 mil på 3 år. Följande 3 år 700 mil.
Finns väl värre saker som händer med en bil som rullat lite på många år!
Att oljan är från 2009 tom 2015 men bara körts ~1500 mil betyder inte automatiskt att den är i gott skick direkt.
Fukt mm i oljan påverkar alla motordelar invärtes.

Men en bil som står stilla längre stunder har en negativ inverkan på hjullagret!
Statisk belastning gör urgröpningar i lagerbanorna.

Se till att få någon form av skriftlig garanti på typ 3-6 månader mot sk dolda fel om du köper bilen vill säga.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Prata med förra ägaren först, han kan lika gärna ha bytt olja själv varje vinter utan att ha stämplat boken. Så det är dumt att döma ut bilen innan man vet alla fakta!

Sen att Autowåx säger att det är lugnt att bilen har haft samma olja i 6 år får ju varningsklockorna att ringa, BMW säger max 24 månader!
bu
73
bubbi
328i touring -13
Dra ur pluggen häll i ny olja och kör!
Törs lova att bilen inte tagit skada....4000 mil....bilen e knappt inkörd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.