|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ute och letar efter en 525. Priset får inte överstiga 65 000:- och det får gärna vara en touring. Kraven är skinn och fina fälgar. Vad bör jag tänka på extra mycket. Jag vill hälst ha en 24 ventilare, men hur är den äldre motorn? Är 25 000 mil några problem för dessa motorer om dom är välskötta? Spelar det egentligen någon roll om man har den äldre motorn eller 24 ventilaren (förutom prestanda)? Tacksam för all information om dessa bilar. Eventuellt kan även 520 vara av intresse. Tack på förhand/ Jocke | |
| Vi pratar alltså årsmodeller från -88 till ca -93... | |
|
Tjena! Jag har alldeles nyss lagt vantarna på en 525i -91:a. Provkörde båda motoralternativen (12v+24v) innan köp, + att jag har stor erfarenhet av 12v från 2 st. 325:or. Och personligen tycker jag att 24v-alternativet är klart bättre. 12v passar bra i 325, som är mindre, lättare och sportigare. 24v i sin tur är en väldigt mycket modernare motor med helt annan gångkultur och karaktär, och framförallt drar den mindre bensin. Jag mätte upp 0,79 blandad körning i min 525:a, och den väger ändå 1600 kg. Ytterligare en aspekt, jag tycker det verkar som om att 12v är känsligare och slits fortare än 24v. tex hör man ofta om bytt toppackning och kamaxel i 12v, det är väldigt sällan sådana problem med 24v. Den verkar helt enkelt klara milen bättre. Givetvis beror det på hur bilen är skött, så prova några ex av både 12v och 24v och bilda dig en egen uppfattning! /MVH Kalle let the Best Machine Win! |
|
|
Personligen så tycker jag att en 525 24V är bland det bästa beg köp du kan göra(naturligtvis efter normal beg check) om du har lite funderingar kring ekonomi oxå.. 12v 525 har lite sämre hållbarhet enligt vad jag hört o läst (som oxå Kalle skriver). Mvh Janne. |
|
|
Jag har ägt min 525i-92 17800 mil i snart ett år och jag är väldigt nöjd med bilen. Komfortmässigt slår den det mesta och motorns kraft räcker till (det är ingen racer) om man jämför med det jag har haft innan en Golf Vr6 samt en Nissan 300ZXTT. Jag har bytt vattenpump och ventilkåpspackning under tiden jag haft den. Men hittar man en i fint skick så är det nog ett av dom bästa begköp man kan göra. Mvh Roger |
|
| Tusen tack för era inlägg. Det värkar helt klart som om jag skall hålla utkik efter en 24 ventilare. Spelar det någon roll om det är en -91, -92 eller -93? | |
|
Vanos(variabla kamtider)för lite bättre drag(vrid)i dem lägre varvtalen kom på 93-års modell,så möjligen kanske det är det "bästa" valet..annars så är det naturligtvis skicket i stort man kollar efter. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.