|
|
|
|---|---|
| Jag har problem med att ratten vibrerar i hastigheter runt 80km/h. Det kan variera hur mycket den vibrerar och det är inte alltid. . Ibland är det mycket och ibland inget. Jag har haft bilen inne ett antal gånger men fenomenet kvarstår. Är det fler som har detta problem? Har ni i så fall fått det åtgärdat? | |
|
Jag har följt varenda f3x-tråd sen generationen lanserades och jag kan inte minnas att jag har sett det tidigare i mer än något enstaka fall. Däremot så verkar det desto vanliga på f1x, kika lite i de trådarna och se om du hittar en lösning. Man hoppas ju på att det ska bero på dåligt balanserade däck, men av det jag har läst så verkar ingen ha hittat en lösning som stått sig. |
|
|
Har du originalfälgar eller eftermarknadsfälgar? Jag har i alla bilar jag ägt haft små och mycket lätta vibrationer som kommer någon gång ibland och sedan försvinner igen. Detta har jag kopplat till att ibland hamnar hjulen i sådan inbördes position att de tillsammans genererar vibrationer även om varje hjul är korrekt balanserat. Men ditt problem låter annorlunda. |
|
| Det är 18" fälgar som ingår i Sportline med tillhörande runflat däck som sitter på bilen. Verkstaden som jag lämnat in bilen hos har haft några fler fall och i något enstaka fall har de bytt ut däcken. Fenomenet uppstår inte med 17" vinterhjul. | |
| Om fenomenet inte finns med dina 17" vinterdäck, men finns med sommardäcken, så är det med hög sannolikhet däck eller fälgrelaterat. Hur slitna är dina sommardäck? Hur många mil har du kört med dem? Är vinterdäcken RFT eller vanliga? | |
| Vinterdäck är icke runflat. Fenomentet har funnits sedan bilen var ny. Det har ej varierat med slitaget. Det konstiga är att det kommer och går och varierar något i hastighet. Hjulen är balanserade av BMW. Irriterande. | |
|
Upplever BMW dina problem, eller märker de inte av vibrationerna? Har du någonsin bytt sommardäck? Har BMW provbytt dina hjul med någon annan F30 och låtit dig provköra? Någon skillnad? Prova att lämna hjulen för balansering till någon oberoende däcksfirma. Kan fälgarna vara skeva, har de fått sig någon smäll? |
|
| Tror inte fälgarna är skeva då jag haft bilen sedan ny. Men det är ju ingen garanti. Hjulen är balanserade av oberoende däckfirma. Bra ide att låta dem byta till andra hjul och testa. Då ska det vara motsvarande bestyckning för med vinterhjulen är det ok. BMW har känt problemen men vid senaste inlämningen justerades lufttrycket och då försvann det kortsigtigt men är nu tillbaka. Det är det som är det irriterande att det inte är konstant och vid samma hastighet. Naturligtvis är det alltid bättre efter den varit inlämnad trots att inte någon åtgärd utförts! | |
|
Kan ju vara så att något däck har fabrikationsfel. Att problemet kommer och går kan då möjligen ha att göra med förändrad temperatur/lufttryck som gör den lilla skillnad att det märks eller ej. /DJ |
|
| Hur lång tid är det kvar till sommardäcken ska bytas? Att hjulen är felet är vi ju hyfsat säkra på baserat på det du berättar, men om det är däck eller fälg är svårare att veta och det behöver fastställas. | |
|
Däck kan vara orunda och/eller ha förhårdnader i stomme/slitbana och sådana fel ger vibrationer som är omöjliga att balansera bort - även om hjulet har 0 gram fel i balans, får man vibrationer om däcken är defekta! Om du har samma dimension fram- och bak, kan du skifta framhjulen med bakre dito och se om vibrationerna flyttar sig till "rumpan". Om vibrationerna kommer och går, KAN det vara däcken som är felbalanserade och i så fall är det flera hjul som är lite felaktiga i balansen. Beroende på hur hjulens felaktiga balanspunkt förhåller sig till varandra, kan de antingen förstärka varandras fel eller ta ut varandra. Så fort du svänger åt ett håll kommer ytterhjulen att rulla längre väg och då förändras det inbördes förhållandet mellan hjulens felbalans... Det många däckverkstäder tyvärr inte är medvetna om, är att BMW har väldigt känsligt chassi och då räcker det inte med att balansmaskinerna är ställda på minsta felvisning på 10 gram och/eller att man gör en halvtaskig snabb balansering av hjulen - det ger tydliga vibrationer i BMW men samma "slarv" kanske inte märks alls i en annan bil med tyngre/okänsligare hjulupphängningar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste vägtrycksmäta hjulen. Du kan sätta "ett ägg" i en balanseringsmaskin och få ok. BMW ha åtta kilo som godkänt värde vad jag förstår (vägtrycksvariation) Hunter Gsp9700 är balanseringsmaskinen du måste använda. Hellre 100g i obalans än 13kg i vägtrycksvariation. Obalans är lätt att fixa. Vägtrycksvariation kräver lite jobb och går inte alltid att fixa... Annat än med byte av däck såklart. Även de nya däcken måste mätas och masseras/vridas på fälg om värdet inte blir bra. |
|
|
Du måste vägtrycksmäta hjulen. Du kan sätta "ett ägg" i en balanseringsmaskin och få ok. BMW ha åtta kilo som godkänt värde vad jag förstår (vägtrycksvariation) Hunter Gsp9700 är balanseringsmaskinen du måste använda. Hellre 100g i obalans än 13kg i vägtrycksvariation. Obalans är lätt att fixa. Vägtrycksvariation kräver lite jobb och går inte alltid att fixa... Annat än med byte av däck såklart. Även de nya däcken måste mätas och masseras/vridas på fälg om värdet inte blir bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.