|
|
|
|---|---|
|
Bägge T50 bultarna hade ärjat fast i den mutter (aluminium?) som sitter i stötfångaren. Hade tur som fick ur den ena under protesterande gnissel (från bilen alltså :0). Fick ta bort stödbenet för att få loss stötfångaren och lirka isär dessa. Nu sitter jag med en stötfångare som jag inte vet hur jag ska få fast igen då det sitter en stump kvar i muttern. Denna bultstump rör sig inte ens med rörtång. Vad göra och kan man fetta in den som fungerar med något bra? WD40, olja, litiumfett eller vad? | |
|
Värme! Gaslåga så skruven blir röd, så släpper den säkerligen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får plocka av plasten först då antar jag. Kan man förebygga detta problem? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har under en längre tid använt mig av Loctite 8009 (som är en metallfri antikärvpasta med arbetstemperaturområde på -30°C till +1315°C) för diverse skruvförband som är lite extra utsatta och det har fungerat för mig Länk |
|
Topp ska skaffa lite sånt. |
|
| Verkar vara svårt att få tag i. Lämligt alternativ? Kopparpasta, litiumfett? | |
Nejdå, den finns lite överallt att köpa - här är några exempel med butiker Länk Länk Länk Sen finns det ännu fler ställen om man beställer över nätet. Fördelen med denna är att den är metallfri och passar alla typer av förband och metaller. Klarar dessutom höga temperaturer. Andra märken än Loctite bör ha liknande produkter. EDIT : Var och tittade snabbt hos tex Swedol är där finns en tex OKS 250 som är en liknande produkt som gör ungefär samma sak. |
@stugsittaren : Vad blev för antikärvmedel - du kanske hittade fler ställen än vad jag radade upp? |
|
Det blev Loctite 8009 (ca 400:-) som kletades på idag. Dyrt men säkert bra. Tack för tipset. Vill inte ha mer problem om den ska av igen i framtiden. |
|
|
Hej, Biltemas Tjärspray är inte fel. Länk /Lennart |
|
Finfint, då har du för många år framöver. Min burk har nog bara några år kvar - så räkna med att det räcker för ca 15 års av normal mektakt :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.