|
|
|
|---|---|
|
Hej, har ett problem. bilen går inte. får ingen ström till bränslepump. Bilen går när jag direkt kopplar ström till pumpen. bränslerelä är helt, har testat att överbygla reläet också. Säkring hel. några förslag? Graven | |
|
Får du ström till övriga förbrukare när du vrider på nyckeln i tändningslåset? Om inte sätter jag en liten slant på att tändningslåset har havererat. // Jonas |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilket sammanträffande - jag sitter med exakt samma problem :-) Fast i mitt fall har jag rivit ut hela elsystemet två gånger, knipsat av 3-4 kg onödiga kablar, lött om lite här och lite där, satt tillbaka de säkringar och reläer jag tror fungerar samt slängt elsystemet temporärt med en del saker hängandes både här och där :-) Samt fyra kablar som går till Motronic-styrenheten som inte är inkopplade och som jag måste ta reda vart de går :-) Men i ditt fall får vi hoppas det är mer "factory installed" så att säga :-) Så det är bara att börja felsöka! Om du inte har gjort det innan, börja med att studera elschemat Länk När du säger bygla reläet, byglade du styrkretsen eller huvudkretsen? Men i ditt fall så har du mycket riktigt ett bränslepumprelä. Men tänk på att reläets styrkrets får sin spänning från main relay och att styrkretsen är ground side switch av Motronic-styrenheten (dvs Motronic-styrenheten jordar bränslepumpsreläets styrkrets och reläet drar). Så det finns många saker som kan gå fel och som du måste kolla upp. Men det är helt vanlig hederlig felsökning som gäller. Felsök metodiskt och uteslut del för del tills du hittar problemet. Tips vid felsökning, motorstyrsystemet primar systemet ett par sekunder varje gång du vrider tändningen till läge II (bra att använda för att slippa försöka starta motorn hela tiden vid felsökningen). Går pumpen om du bryggar FPR (Fuel Pump Relay) huvudkrets? Om nej, så felsök enligt nedan. ===================== Har du spänning på FPR (Fuel Pump Relay) huvudkrets terminal 30? FPR'ens huvudkrets är hot at all times från battery junction block. Har du kontinuitet mellan FPR's huvudkrets terminal 87 och till F11 (säkring #11)? Har du kontinuitet mellan F11 och FP (Fuel Pump) positiv terminal? Om ja, felsök enligt nedan ================= Får du spänning (från MR - Main Relay) in på FPR's styrkrets terminal 86? Försöker Motronic-enheten jorda FPR's styrkrets terminal 85 när den ska starta bränslepumpen? |
Jag kan ju ge lite feedback om hur det har gått i mitt felsökande - det kan ju alltid ge lite tips och ideer om saker man kan kolla! Nu har min motor stått i flera år och jag har gjort många saker runtomkring den utan att ha startat den (bytt kamrem, fullständigt strippat och gjort om elsystem, rivit ut alla vakuumslangar och gjort om rejält där, etc, etc, etc) - så för mig finns många potentiella fel. - Hörde redan när jag vred om till läge II att den inte primade och visste då att den inte skulle starta. Visade sig att den där kontakten precis intill L-Jetronic-handsken var viktig - en av kablarna var för bränslepumpsreläet (eftersom två är för instrumentklustret trodde jag att den inte var nödvändig för start). Så nu primar den och bränslepumpen går när den ska. - Kollade att jag har gnista, någorlunda bra från 6:ans och 1:ans tändkabel (kunde kanske varit bättre men tändsystemet visar livstecken iallafall ända fram till tändkablarna). - Nya tändstift (men det var en del av servicen så inget jag gjorde för felsöknings skull) - Ny fräsch 98 oktans bensin (dumt att försöka starta på flera år gammal bensin, och yes denna motor ska ha 98 oktan) - Kollade komptryck (utifall bränslet skulle sköljt bort den tätande oljefilmen eller om jag hade fuckat upp kamremmen fullständigt - men då hade det blivit ventilsallad för länge sen då det är en interference motor) - iallafall så var det 12 bar på sexans cylinder vilket ska vara tillräckligt för att starta motorn iallafall. - Kollade att spridarna överhuvudtaget lever, kopplade in ett pulsverktyg och de reagerar iallafall på styrimpulser (från separat verktyg dock) - provade på ett par spridare och alla visade livstecken iallafall. - Nu började jag kolla spänning, jord och styrsignaler till spridarna (vi vet att vi har tändning - men vi är inte säkra på att vi får bränsle). Har en ECU i reserv och fick olika beteende på spridarstyrningen mellan original och reserv ECU. Visade sig att att två små metallflisor hamnat i original ECU kontaktuttag (troligtvis från när jag borrat eller liknande) och de har tryckts ihop när man satt dit kontaktstycket och metallen har lagt sig mellan två stift och kortslutit dessa. Efter jag tagit bort metallen så visar original och reserv ECU samma beteende igen. Har jag spänning till spridarna? Från spänningsmatningsstiftet från en av spridarkontakterna kopplade jag en testlampa och den i sin tur vidare till jord. Jodå, lyser en sekund vid primning och lyser konstant vid crankning. Så den biten verkar fungera. Har jag spridarkontrollsignaler? Från kontrollstiftet (dessa är ground side switched dvs ECU jordar detta stift när den vill att spridaren ska spruta in bränsle) kopplade jag en testlampa och till konstant +12v. Lyser med key off, slocknar tillfälligt i en sekund vid primning. Samt lyser svagt vid crankning. Så den biten verkar också fungera. OBS! Här bör man verkligen veta vad man gör annars kan man lätt bränna hela ECU! Hmmmm.... Börjar få slut på idéer. Men kvar att kolla upp är timing, korrekt dragning av tändkablar från fördelaren, får nog göra att spridarbalanstest för att försökra mig om att inte spridarna har klibbat igen helt och hållet under de här åren (och samtidigt som spridarbalanstest kollar jag bränsletrycket då det är en del av spridarbalanstestet). |
Här kommer mer info om verifiering av bränsletryck och spridarbalanstest (då det kan ge tips och ideér till andra i samma situation). Kopplade in en bränsletrycksmätare på trycksidan (på bränsleslangen mellan bränslefiltret som sitter i motorutrymmet och fuel railen). En t-koppling med en snabbkoppling medföljde utrustningen så det var bara att koppla in. Länk Länk Nåväl, det landade på lite över 2.4 bar efter primning. Låg mellan 2.4-2.5 bar vid crank (no start). Så korrekt bränsletryck enligt vad BTR'en är specad för har jag iallafall. Provade även som sagt ett spridarbalanstest. Går ut på att man bygger upp systemtryck, därefter aktiverar man en spridare under en viss tid och observerar hur mycket trycket sjunker. Därefter upprepar man proceduren för alla spridarna. Byggde upp systemtryck, körde varje spridare med 150 pulser som vardera är ungefär 7 ms lång. Alla spridare hamnade på exakt samma sluttryck, 2.0 bar. Så spridarna verkar leva och verkar inte vara helt igentäppta iallafall. Vart tog trådskaparen vägen förresten? |
Idag drog motorn igång utan problem (att den inte kan hålla tomgång är ett helt separat problem som jag vad det beror på). Felet var att dizzyn (fördelaren) stod åt helsike fel! Jag tror den låg minst en cylinder före - så fel var den :-) Måste ha monterat dit den och tänkt att jag ställer in det senare... Case closed! Men ni Motronic-are behöver inte tänka på detta (vilket är det system som trådskaparen har). Där behöver ni bara se till att allt är alignat och triggern vid vibrationsdämparen är korrekt installerat och inkopplad - så tar Motronic hand om resten. Men vart tog trådskaparen vägen? |
|
Här är jag, Tack för alla svar. Fick köpa ny bränslepump, lyckades kortsluta den. Drick inte för många öl nr ni meckar. Har inte hittat felet men allt fungerar i bilen. Nu har jag kopplat nya pumpen direkt till batteri, via säkring och strömbrytare. Jag återkommer och berättar hur det gå med felsökning. Ha en bra sommar Graven |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.