AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.902

Säkring 46 går hela tiden. BMW Z3. HJÄLP!

Säkring 46 går hela tiden på farsans BMW Z3 1998 1,8 l.
Det som händer är att när säkringen går så slutar bensinmätaren och temperaturmätaren att fungera.
Det verkar som säkringen går sönder när man börjar köra med bilen, inte när man står på tomgång.
I den tyska instruktionsboken så tolkar jag det som att säkringen går till bl.a. farthållaren och bromsljuset. Översatt från Google translate.
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Tar tacksamt emot förslag.

MVH
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara så att säkringen går i samband med att ni lägger i backen?

Jag har haft liknande problem på E36, då gick en säkring så att ljuset i instrumentpanelen släcktes när backen lades i. Väldigt förundrad över detta och det var först när jag insåg att ett bromsljus också påverkades som jag fick en idé till lösning.

Klippte upp kabelstammensom gick till bagageluckan och i vecket som blir vid luckan så var flertalet kablar av. Skarvade dem på andra platser, så många centimeter från där det naturliga vecket hamnade, så att veckan hamnade på nya kablar och inte i mina lödningar. Därefter tejpade ihop kabelskyddet som jag hade klippt upp relativt fint och det såg helt okej ut. Jag var försiktigt när jag klippte upp skyddet kring kablarna och då är det enklare att återställa.

Allt frid och fröjd.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om det inte var självklart så var det alltså när backen läggs i, så startar backljuset och då gick säkringen. Backljuset var alltså det som gav en kortis i kabelstammen.
Tack för svaret.
Säkringen går inte sönder i samband med att man lägger i backen men intressant lösning du hade.

Med vänlig hälsning
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det vara att den går i samband med att ni trycker på bromsen? Tror fortfarande att det kan vara detta som är ert problem, dvs kabelstammen till bakluckan.
Jag ska tipsa farsan om det, så får vi se.
Tack
Vart menar du exakt att vecket går? Tänkte kolla upp om det kan vara någon sladd som är av.
Med vänlig hälsning
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Kolla vid vänstra stötdämparen till bagageluckan på bilden. Där sitter kabelstammen och den böjs alltid (oftast) på samma ställe. Där blir det påfrestningar på kablarna inuti. Faller sig hyfsat naturligt när man tittat på kabelstammen.
Ok, ska kolla där någon gång i veckan.
Tack för hjälpen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gör så och återkom om det hjälpte. Annars är det bara att felsöka vidare.
Hej igen
Tack Grelle, du är en klippa!
Det var 4 kablar som var av, och en femte som var skadad.
Nu fungerar allt, även centrallåset till bakluckan som har varit ur funktion i flera år.

Tack återigen!

MVH
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kul att höra att ni löste det!

Jag hade ju själv samma problem för några år sedan och vet hur skönt det var när jag hittade felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.