|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Är det någon här som är duktig på felkoder? och vad de betyder?? Kommer från besiktningen och då kunde besiktningsman avläsa: P0113 Insugslufttemperaturgivare 1 krets hög signal P0365 Kamaxellägesgivarkrets "B" (bank 1) Vad är nu detta? less. hoppas så innerligt att det inte är något farligt.. Bilen är ändå relativt "ny" servad och då syntes inga felkoder. Lådan är renoverad kan jag passa på att tillägga, för någon månad sedan. kan detta ha uppkommit i efterhand? Tillägger även att bilen uppför sig som vanligt, har ej märkt av någon förändring av motor. Tacksam för hjälp. | |
|
Hej, Felkoderna - om de är korrekta - avser väl i första hand de aktuella givarna. Men det kanske bör kollas igen med någon annan utrustning, innan du börjar byta grejer. Och om besiktningsmannen släckte koderna, tycker jag att du skall vänta ett tag och se om de kommer tillbaka. Annars låt släcka dem och avvakta deras eventuella återkomst. Var det du som begärde felkodsläsning? Trodde inte att det görs standardmässigt på bilar från 2001. Blev det ombesiktning? /Lennart |
|
|
Tack Lennart för snabbt svar.. Ja, blir väl att vända sig till verkstad som får kolla på det.. tänkte mest höra om någon här inne haft samma felkoder och vad som blev av dem?? Hoppas ju såklart att det inte behöver göras något mer än att släcka bort dem. Nej det har jag inte begjort, och det trodde inte jag heller. har aldrig varit med om det tidigare och då har jag besiktigat nyare bilar än 2001. Nej ingen ombesiktning, han bad mig bara kika på det. |
|
|
Hej igen, Du får kanske mer input här så småningom. Men, som sagt, om bilen går som den skall, tycker jag att du skall ta det lugnt. Och om du inte har en verkstad som m e m kostnadsfritt släcker koderna och sedan gör en ny avläsning efter ett tag, är det läge för dig att köpa en egen OBDII-läsare. Jag har ingen att rekommendera, men det har diskuterats här på forumet tidigare. Priserna varierar stort och antagligen kvaliteten också. Tippar att du kan få något användbart för 500-1000 kr. Det kommer kanske snart tips om det också. Det är i a f ett enkelt instrument att kolla bilens hälsoläge med. /Lennart PS Du kan också hitta väldigt mycket information genom att googla på koderna, t ex "BMW 530iA OBD code P0.." . DS |
|
|
Hittade en tråd om P0113 för en 530i Touring -03 på ett tyskt forum. Råden var att kolla så att luftfiltret inte var tätt resp. att byta temperatursensorn. Till slut blev det att byta sensorn (som sitter på insuget, mellan cylindrarna 3 och 4). När han hade hämtat den nya sensorn och skulle montera den, visade det sig att kontaktstycket till sensorn hade lossnat.... På med det och allt var bra igen. Värt att kolla, EvilEyes. Service-ar går inte alltid obemärkta förbi... ;-) /Lennart |
|
|
Lenwib, "Det kommer kanske snart tips om det" Jajamän ;-) Ett mycket bra och lättanvänt men samtidigt kraftfullt diagnosverktyg till e39 är BMW-scanner 1.4.0.9. Finns här (jäv): Länk Finns såklart billigare på ebay eller Ali men då är det knackig programvara som endast fungerar på 32-bits operativ och såklart helt andra leveranstider. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
OlaO: Självklart tänkte jag i första hand på BMW Scanner, min favorit! ;) Men - rätta mig gärna om jag har fel - en OBDII-läsare ger andra data, eller åtminstone en första information på ett snabbare och enklare sätt. Mitt intryck av EvilEyes är att hen kanske inte är hundra mogen för favoriten ännu. Men det är klart, om du, E-E, vill satsa på ett lyckligt förhållande med din BMW och bli mer självständig gentemot verkstäder och andra potentater, gäller *förkovran*! Så har du en laptop, kan BMW Scanner komma att bli din tacksamma följeslagare under många år. Och till ett rimligt pris. /Lennart |
|
|
lenwib, du tänker på blåtandsprylarna, de läser ju "bara" motorn och kostar i paritet med "riktiga". Jag körde en sådan på min 540. Använde Torque på min Android. Jag visste att jag hade felkoder men den hittade inte alla. Då gav jag upp den typen av läsare. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
OlaO: förlåt att jag låtit diskussionen kallna lite; några bråttommåsten fick förtur. Den OBDII-läsare, som jag köpte från USA (för ca 1500 kr) till min V70 för rätt många år sedan, då dollarn också stod lågt, är helt tandlös. :-) Ren kabelanslutning till OBDII-kontakten eller via adapterkabel till BMWs tjugupoliga. Då var adressen CodeReader.com, men om jag slår in den idag, hamnar jag på Innova.com, som tillhandahåller samma sorts utrustning. Till mina egna olika bilar har min läsare - turligt nog, verkar det - fungerat perfekt, men jag har ett par-tre gånger (som jag bl a frågat om här på AP) råkar ut för att den inte har fått kontakt med andras bilar (medan BMW Scanner lyckats på samma bilar, i samma kontakt). Det ser jag dock snarare som ett bil- än ett läsarproblem. Att jag gissade på ett prisläge på 500-1000 kr beror mest på att utbudet av sådana här grejer har ökat enormt, sen jag köpte min, och då brukar ju det hända saker på prissidan (och kvalitets-). Utbudet på Innova.com stärker mig i den uppfattningen. /Lennart Tillägg: Med min läsare följde ett häfte med förklaringar till ca 850 generiska felkoder, dvs P0***, för motor, kraftöverföring, styrning mm. Samt märkesspecifika koder (P1***) för Chrysler, Ford och två ytterligare bilmärken som jag just nu inte kommer ihåg. Om läsaren verkligen fångar upp alla dessa, vet jag naturligtvis inte, men jag skulle väl tro det, åtminstone. /DS |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.