AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.590

BMWs kundservice riktigt dålig?

Sida 1 av 3
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Vad har ni för erfarenhet av BMWs kundservice?
Jag skickade en fråga till BMW Sverige den 14:e arpil och fick en vecka senare följande svar:

"När det gäller dessa ärenden är det endast din auktoriserade BMW verkstad du ska vända dig till. Hanteringen av ärenden som detta sker alltså lokalt efter dialog mellan dig som kund och personal på plats. Våra auktoriserade återförsäljare och verkstäder är experter på din bil och känner även till dig som kund. De kan därigenom ta ett korrekt beslut. Vi på BMW Sverige måste därför hänvisa till den verkstad som du besökt i det här fallet."

Jag vände mig då till Theanders Bil i Lund där jag alltid servat min bil sedan jag köpte den och efter några dagar fick jag följande svar:

"Ber om ursäkt för att min kollega inte har återkopplat till dig! Men vi har mottagit ditt mail och skickat vidare det till generalagenten så vi inväntar svar
Så fort vi har fått det så kontaktar jag dig."

Sedan dess väntar jag på svar, har påmint, försöktfå fram ett namn på en person hos generalagenten som har hand om ärendet osv. men ännu har jag inte fått något svar. Det senaste jag hörde för 3 veckor sedan var:

"Jag vet har tagit lite tid men det som är glädjande är att det är på gång!
Vi är i slutskedet nu.
Vi återkommer med svar så fort vi bara kan."

Men det var som sagt 3 veckor sedan...

Vad är era erfarenheter av BMWs kundservice? Hur kan man gå vidare för att sätta lite fart på dem?

Min fråga handlar om hur de ställer sig till kompensation för tidigare stora utgifter pga problemen med kamkedjan på N47 motorn som de nu tar in bilar och åtgärdar kostnadsfritt vid behov, har skrivit mer i tråden om den tekniska auktionen.
Jag tycker inte att din frågeställning är särskilt tydlig - och det är kanske därför som svaret dröjer. Vad är egentligen problemet? Har du fått motorras somdu själv fått bekosta och nu vill ha kompensation för eftersom BMW sedan viss tid tillbaka återkallat vissa bilar med N47 motorn? Om du inte råkat ut för något blir ju kompensationen att du får kedjan och spännarna kontrollerade och utbytta gratis så det är ju bara att tacka och ta emot.

Annars kan jag förstå att generalagenten (BMW Sverige) främst hänvisar dig till din lokala ÅF. De har ju ingen chans i världen att svara på alla frågor som kunder har kring sina bilar - de säljer ju tusentals nya bilar varje år för att inte glömma alla begagnade bilar där ute på vägarna.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Frågeställningen i tråden gäller vilka erfarenheter ni har av BMWs kundservice kundservice, vilka svarstider man kan förvänta sig och så vidare. Brukar de hänvisa till varandra lokala återförsäljare och generalagent?

Frågeställningen till BMW är naturligtvis en annan. Där gäller frågan att jag för en tid sedan när jag hade skrammel från kamkedjan fick ett "erbjudande" om att de kunde kolla och laga eventuella fel för cirka 45000 eller byta motor för 50000. Idag kallar de in alla berörda bilar och kollar respektive åtgärdar eventuella problem utan kostnad för ägaren. Då vill jag veta hur de ställer sig till en kompensation för mina tidigare utgifter när de idag själva hade bekostat allt.
Är dessa 50kkr något som du privat fick betala eller gick det via försäkringen? Har du betalt själv bör du självklart ha igen de pengarna kan man tycka om du skött bilen som sig bör enligt reglerna. Att de sedan inte har samma flyt i kundservicen som andra verksamheter är beklagligt.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Ja, det är pengar jag själv varit tvungen att lägga ut. Fanns ingen försäkring eller goodwill från Bmw vid den tidpunkten. Bilen har varit servar hos auktoriserad Bmwverkstad sedan ny...
Då får du fortsätta att trycka på, skulle främst tagit kontakt med verkstaden som utfört arbetet. Hoppas det löser sig.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det är sällan det ger mening att höra av sig till generalagenten, vilket jag antar du menar med BMWs kundservice, eftersom de oftast låter kundrelationen hanteras så lokalt det är möjligt; dvs den ÅF du har kontakt med.

----
BMW CS/SC #6212
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Jo, jag har kontakt med den lokala ÅF men det händer ju inget och de hänvisar till att de väntar på svar från generalagenten... Tycker att 10 veckor borde räcka för dem att komma fram med ett svar om de är intresserade av sina kunder, oavsett om på vems bord frågan ligger.

Tips på hur man ska trycka på mottages tacksamt. Har redan krävt att få ett datum när jag kan ha svar utan att de velat ge mig det. Finns det nån lämplig media som kan vara intresserade?
Åk ner och var lite lagom trevlig/otrevlig samt bestämd. Inte tillräckligt för att dom inte ska vilja ha med dig att göra men tillräckligt för att dom ska vilja ha så lite med dig att göra som möjligt.

Ta namn, arbeta dig uppåt i kedjan.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
När man vill få något att hända brukar en bra fråga att ställa vara "Vad heter din chef?" - det brukar räcka.

Ska man som generalagent däremot utreda huruvida man ska betala ut 50kSEK i efterhand eller inte så förstår jag att man vill kolla upp en hel del först.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jokamp : Här är min erfarenhet angående din frågeställning : Har hitintills upplevt BMW's kundservice som snabb och deras svar tydliga. Detta baserat på de två gånger jag varit i kontakt med dem. Första gången kom svar direkt (då det var återförsäljaren som kontakade BMW's kundservice medans jag väntade). Andra gången tog det ungefär en halv arbetsdag innan svaret kom (kommunikation via email).
Tycker också att dom är relativt snabba att svara på frågar. Ska vilken dag som helst fråga dom varför M135 har en så orimligt lång leveranstid just nu..
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Nja, inte händer det mycket inte, speciellt inte nu när det är semestertider :-(

Men efter att jag ledsnat ur ordentligt och skrivit ett par mer eller mindre irriterade inlägg på BMW Sveriges officiella Facebook-sida tog iallafall någon från generalgenten kontakt med mig. Och nu har även chefen från den lokala ÅF hört av sig och ska se om han inte kan "få lite fart" på detta ärende... han tyckte det var konstigt att jag inte fått något svar på 3 månader från dem.

Dock verkar generalagenten inte riktigt intresserad av att ge mig mina pengar tillbaka så nu är nästa steg att höra vad de kan erbjuda som alternativ samt att få lite hjälp att tolka konsumentköplagen i ett sånt här fall. Alla vanliga konsumentrådgivningar jag varit i kontakt med anser sig inte kunna säga något utan hänvisar till att jag ska anmäla till ARN för att få ärendet prövat. Men jag vill ju till att börja med bara ha lite ammunition i mina samtal med BMW och veta om jag har lagen på min sida eller inte. Beroende på hur det verkar så får jag ju använda lite olika förhandlingstekniker.
Transocean
ARN direkt. Det är mycket pengar det handlar om, om din motor nu plötsligt ingår i serien BMW skall stå för.
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Ja, BMW Sveriges kundservice/kundhantering lämnar ganska mycket övrigt att önska. De har fortfarande idag inte lyckats klämma ur sig ett skriftligt svar på min fråga om kompensation. De håller inte ett enda av sina löften att höra av sig heller.

En "Jonna" från kundservice har varit i kontakt med mig 2 gånger, den 9:e juli vilket var dagen innan hon skulle gå på semester. Då lovade hon att maila mig information samt ringa tillbaka till mig så fort hon var tillbaka från semestern den 10:e augusti. hon varken mailade eller ringde.

Efter kontakt med lokala återförsäljaren och ytterligare ett par inlägg på Facebook ringde så denna "Jonna" upp igen den 19:e augusti. Väldigt förvånad över att jag inte fått något mail i juli lovade hon återigen att skriftligen meddela mig BMW's svar på min fråga om kompensation. Men än så länge har det inte kommit något.

Dessutom är det ingen som kan ge mig hennes kontaktuppgifter, inget direktnummer och ingen mailadress går att få varken från lokala återförsäljaren eller BMW centralt. Inte ens ett efternamn har någon kunnat ge mig. Har provat att ringa växeln och be att få bli kopplad men varenda gång har "Jonna" inte varit anträffbar och hon har heller inte ringt tillbaka trots att jag lämnat meddelande och telefonnummer.

Eftersom jag vet, efter senaste telefonsamtalet med "Jonna", att de är här och läser så kan jag också berätta att "Jonna" vid vårt seanste telefonsamtal ganska odsikret talade om för mig att de inte gillar att man skriver negativa saker om BMW och deras kundservice på forum och sociala medier. Om de nu är så rädda om sitt rykte så tycker jag att de borde hantera sådana här ärende på ett bättre sätt. Att inte kunna svara på en fråga på 5 månader, att lova saker som man inte håller, att inte ringa tillbaka när man har sökt dem gör ju att man tappar ganska mycket förtroende. Som jag förklarade för henne har jag inget egenintresse att "outa" dem på forum och sociala medier men att när det inte går att få kontakt på annat sätt så försöker jag bara nyttja de kanaler jag har tillgängliga.

Så nu ska jag gå vidare på alla sätt jag finner lämpligt och på bred front, har börjat med att kontakta BMW i Tyskland och förklarat för dem hur BMW Sverige hanterar sina kunder. Har även kontakt med kommunens konsumentrådgivning för rådgivning angående hur man rent juridiskt kan ta ärendet vidare.

Innerst inne hoppas jag ju dock att BMW kan ta lite ansvar och faktiskt göra det man lovar och inleda en diskussion med mig i denna fråga. Det är rätt trist med sån här envägskommunikation och den dåliga stämning som den medför.

jokamp: Det verkar som att dom försöker trötta ut dig genom att förhala ditt ärende så länge som möjligt.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Så sjukt dåligt att man blir illamående. Hoppas de skärper till sig och tar kontakt med dig samt utlovar kompensation även för den långsamma ärendehanteringen.

Min lokala BMW-ÅF har blivit riktigt dålig sedan de blev uppköpta av en annan handlare nyligen men detta är ju ännu värre att BMW centralt ska vara så dåliga.

Men de gör ju bra bilar..
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Min erfarenhet är ny bil och du är behandlad som en kung ju äldre den blir destosämre bemötande! När väl garantierna släppt så....ja du vet själv!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det stämmer nog. Hade en gammal 330 import för många år sen och fick stå med mössan i hand. Med min hyfsat nya 320 köpt på bmw som jag har idag blir jag mycket bra bemött. Eller så har jag själv mognat. Svårt att veta vilket har idag i alla fall inget att klaga på. Det till och med ringer upp mig med jämna mellanrum och följer upp.
em
906
em3
M3 cab -03
Jag har knappt varit på märkesverkstäder de senaste åren ( äger ett par äldre Volvo's också, bruksbilar, finns massor med bra alternativ..).

Efter start i BMW-familjen, M3 -03, har jag besökt BMW Bavaria i Solna några ggr.! Trots "gammal" bil, är bemötandet jättebra, centrum för det är DENNIS, en sann BMW-fan, som jobbar med M-modeller!!!! Han har gjort mitt första intryck av BMW-service, den känns "top of the line"!!!

Han har visat mig bil-historia, på bil en jag inte köpte, hittat fysik uppdatering som jag inte visste ( Air-bag passagerare) och andra saker, ett HELPROFFS i service!!!

Men, det gäller M-bilar, både yngre och äldre, kanske ser det annorlunda ut med service av alla övriga modeller...? Jag vet inte....? Därför har jag såklart lite svårt att förstå de klagomål som kommer på service från BMW.

Oavsett, tack DENNIS, I'll be back!!!

em3
jo
80
jokamp
318d -08
Vovlo 940 -95
Golf Cabriolet 1980
VW Scirocco 1983
Nu har jag till sist fått ett skriftligt svar från BMW daterat den 24 spetember (kom med posten den 7:e oktober, måste vara långt mellan Stockholm och Skåne....).

"Vi har internt och tillsammans med Theanders Bil i Lund återigen tittat på ditt ärende. Som tidigare meddelats dig både från verkstad och generalagent så finns det inget åtagande från vår sida på din bil med registreringsnummer XXX 279. Detta är vårt slutgiltiga besked och vi anser ärendet avslutat från vår sida. Med vänlig hälsning BMW Sverige AB"

Trots att svaret endast består av 3 meningar så har man lyckats få med 2st faktafel, en tveksamhet kring vem som har bedömt ärendet och ytterligare en tveksamhet kring vad det egentligen det är som de svarar på. Jag har alltså inte fått något besked tidigare varken av generalgenten eller av verkstaden. Theanders Bil har hela tiden hänvisat till att ärendet ligger hos generalagenten för bedömning. Och vad är svaret på min fråga angående kompensation för tidigare utförd reparation?

Dessutom saknar brevet helt och hållet namn eller kontaktuppgifter till ansvarig person.

Det är faktiskt riktigt dåligt att man inte kan anstränga sig lite mer eller visa lite ansvarskänsla genom att faktiskt tala om vem som är ansvarig för beslutet och motivera beslutet som har tagits. Ett beslut som för övrigt inte alls innehåller något av det som generalgentens representant talat om vid de 2 tillfällen hon ringt upp mig. Vad var hennes tanke med att fråga mig om det var aktuellt med ny bil eller någon kommande service på min bil som de kanske kunde hjälpa till med?

Tycker faktiskt man kan förvänta sig ett svar med lite mer substans på 6 månader. Och jag tycker också att det är fegt att inte vid ett enda tillfälle under dessa månader kunna ge mig ett namn på en person som är beredd att ta ansvar och stå upp för beslutet man tagit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.