|
|
|
|---|---|
|
Helt plötslig så slutade solskyddet bak att fungera. Det gick upp halvvägs för att sedan baka tillbaka till nedfällt läge och sedan vägrar det att fungera. Alla säkringar hela vad jag kan se. Någon med liknande erfarenheter? //Peter | |
| Ja då, solskyddet krånglar på nästan alla. Armarna krånglar eller kärvar, konstruktionen är inte den bästa. | |
| Är det inte samma grundkonstruktion som i e32/34 med ett plastkugghjul som ger sig? I så fall går det att fixa till ganska enkelt genom att byta position på kugghjulet. | |
|
Det lär nog vara samma grundkonstruktion. När BMW gör en bra konstruktion så brukar ju flera modeller ha samma. Tyvärr så även med de dåliga konstruktionerna - och denna är nog som sagt en av de sämsta. :) |
|
|
Nä alltså, det är inte konstruktionen som är problemet utan att den inte rör sig på kommando. Alltså, inte kugghjul eller så, även om det förmodligen är dåligt också. Men skyddet startade, gick upp till hälften och vände sedan till stängt läge. Där efter så rörde det sig inte och inget ljud kom där ifrån heller så inte heller någon rök eller främmande doft, bara mina osande kommentarer. //Peter |
|
|
Kolla om du kan hjälpa gardinen upp, sitt bak och var beredd att ta tag i gardinen. Det behöver man om kugghjulet är dåligt. Jag håller inte med om att konstruktionen skulle vara "speciellt" dålig. Antingen byter man kugghjul/flyttar kugghjul vilket kräver egen lösning (finns/fanns löst kugghjul att köpa från folk på nätet) eller så köper man ny motor på BMW. Motorn kostar €150 i Tyskland utan rabatt och 2000kr i Sverige utan rabatt. Det är exakt samma motor till E31/E34/E32. 51461388215 Drive From: 09/01/1988 To: - Weight: 0.700 kg Price: $188.01 Part 51461388215 was found on the following vehicles: 5' E34 (03/1987 — 12/1996) 7' E32 (10/1985 — 08/1994) 8' E31 (07/1989 — 05/1999) Byter man motor/kugghjul behöver man troligtvis aldrig göra om det. Mvh Stephan |
|
|
bytte motor på min för några år sedan då kuggen var rensade. Vill minnas att det är styrt via ett relä/tidrelä/impulsrelä. det finns alltså inget stopp eller gränsläge i själva motorn utan motorn går några sekunder efter knapptryck så om gardinen bottnat i något ändläge före så drar motorn mot stopp vilket kan rensa kuggen. Är det helt tyst kan det vara relät som gett upp. Detta är taget direkt ur minnet så jag är inte säker på detta,kan dock vara värt att kolla på. |
|
|
Har dubbelt kontrollerat säkringarna och de är hela. Så det är väl något relä eller motorn som givit upp. Fast på el-schemat finns inget relä inritat!? //Peter |
|
|
Bara för att bråka lite till så slutade A/C att fungera idag under en dagsetapp om 70 mil. Just som en liten värmebölja lade sig över Italien. Det var 30 grader redan klockan 10 och vid 13 tiden på PO-slätten så låg temperaturen runt 32 grader för att sedan stiga till 36 runt Bolzano. A/C kontrollerades före avresan och befanns vara i gott skick och fungerade. Vid betalstationen till Brennerpasset så hostade motorn till 2 gånger men gick sedan helt utmärkt igen.. var väl förmodligen lite för varmt i insugen. I morgon så blir det en kontroll av A/C i Kufstein, vid BMW´s service-ställe. Annars går motorn alldeles utmärkt. Ingen skillnad mellan Shell V-power eller vanligt 95-oktan här näre. //Peter |
|
|
Rätt kul att höra att vissa av oss verkligen använder bilen till det egentligen är byggd för. Det är ju faktist en riktig gt/touringvagn. Har du någon statistik på bränsleförbrukningen på dessa resor? |
|
| Jo, Stefan-m det har jag. Enligt min MID/OBC (on-board-computer) så är genomsnittsförbrukning under 75 mil ca 1,13 liter/10 km och då en snitthastighet 120 km/tim (Tyskland Rostok-München). Inte dåligt för en M70 anser jag. Det var för övrigt med två personer ombord och bagage för för dessa. Lufttryck i däcken är 2.6 Kg. Däcken är 4 Continental Premium 225/55 R16. | |
| Löste de problemet med din AC? Alltid kul att höra nivå på service och priser i andra länder. | |
| Ja, US A/C´n återfylldes så att återresan säkerställdes. De var 25 grader varmt redan vid 8 på morgonen och närmare 40 grader senare under resan. Anledningen till läckaget sades sannolikt bero på en läcka i kondensorn. Kostnaden blev €244.50 för allt. På min förfrågan vad som vanligen läcker i en 850´s A/C blev svaret att vanligast är det kondensorn och då är det vanligen o-ringarna i anslutningen. Mindre vanligt är delarna inne i bilen dvs expansionsventilen och förångaren. | |
| Angående kugghjulen. Vill minnas att de är gjorda i plast. Vill minnas att det finns någon som säljer kugghjul i metall. Fanns i vart fall tidigare på ebay. | |
|
alla dessa problem.. är precis samma som jag :) elstolarna och innertaket härnäst kanske? haha. Peake: var sitter kondensorn? |
|
|
tiasz: Kondensorn som de kallar kylaren för A/C'n är den med en elektriskt fläkt och är placerad framför motorns kylare. Anslutningarna sitter på framsidan till vänster i underkant. //Peter |
|
| M70-motorn är inte byggd för att gå på 98-oktanig (eller högre) bensin. Det är en lågkompressionsmotor och går lika bra på 95-oktanig. Allt enligt en herre i Kaarst i Tyskland. Dessutom har den väl inte knackningssensor? | |
|
Så är det AlexanderK, det duger bra med tysk 91oktan(Ron) som kanske är samma som vår 95-oktan med 15% sprit i. Men hur kom vi in på det för övrigt? //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.