AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.130

Funderingar över en Porsche.

Sida 3 av 3
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Ett av objekten jag tittade på hade rätt historik (stämt av med tidigare ägare) fram till dåvarande säljare. Där hade ett äldre kvitto förfalskats med nyare datum för att ge sken av att IMS-lagret skulle varit bytt. Mycket skumt finns det därute tyvärr.
AT
59
ATTI1
A6 -07
Tack för tipsen Thomas. Det som talar mot en C4 för mig är väl att det är ytterligare saker som kan gå sönder. Jag kommer inte använda bilen på skidsemestern, så det lär inte behövas för goda köregenskaper på vintervägar. Men om allt annat känns rätt, så gör det ju inget om det är en C4.
Den silvriga har haft tre ägare i Sverige sedan 2011. Nuvarande ägare har haft den sen årsskiftet och jag kan tänka mig att dessa bilar byter ägare ganska ofta. Antingen blir man biten och vill ha nyare eller snabbare. Eller så var det där med Porsche inget för mig, så byter man in den mot något annat märke. Det är iallafall så jag resonerar, egentligen vill jag ha en 997 eller ännu hellre 991, men en 996 känns som ett bra insteg, så får man se om man blir biten eller inte.

Livet börjar efter 200
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
C4an är usel som vinterbil om man ser till fyrhjulsdriften jämfört med andra bilar som är fyrhjulsdrivna. Tror den driver bara 10% på framhjulen, syns i denna video

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Den har ju en viscokoppling så ska ses som en ty av slavdrift. Bibehållen bakhjulsdriven karaktär med lite extra tyngd (stabilitet) fram och drag ur kurvorna. 996 gt3 sägs byggas på C4 karossen då den även är mer vridstyv.
Några turboägare har valt att helt enkelt ta bort drivaxel/axlar o diff fram.

Mvh Thomas
AT
59
ATTI1
A6 -07
Manuell kontra automat? för-nackdelar? Jag kommer troligvis använda bilen i huvudsak som en landsvägsbil, inte så mycket på bana. Någon som har erfarenhet av båda varianterna?

Livet börjar efter 200
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Var själv lite velig när det gällde vilken låda, nu blev det en manuell.
Personligen är jag väl en aut fantast men gillar verkligen den 6:växlade ihop med motorns karaktär.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag hade kört på manuell, automaten är inte så rolig, för ens pdk:n kom och det var på gen 2 997 (2009-->).
Dom som har automat verkar vara nöjda och tycka att det funkar bra även på bana. Personligen hör jag till dom som väljer manuellt, men skulle nog kunna tänka mig automat om jag letade efter en turbo. Den stora nackdelen kommer väl troligtvis när bilen ska säljas eftersom det verkar vara väldigt lite sug efter bilar med tiptronic.
AT
59
ATTI1
A6 -07
En manuell passar kanske biltypen lite bättre. Den där rätta körglädjen har ju trots allt lite svårt att infinna sig i en automat. Så om man skulle sammanfatta lite. En C2 utan taklucka, manuell med farthållare. Vad säger du stooges. Vill du vara utan din taklucka? :)

Livet börjar efter 200
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
När det gäller takluckans vara eller icke vara så letade jag efter en med just detta "onödiga" tbh.
Tänkte att varför ska jag inte ha det.
Farthållare har jag i min och visst är det skönt men personligen skulle jag överleva utan.
Jag har med taklucka i min Porsche, den används ganska flitigt. Men är man orolig för takhöjden så får man väl ta med en hjälm när man testar bilen, förr eller senare kommer man att vilja pröva bilen på ett banmöte.
AT
59
ATTI1
A6 -07
Jag hade taklucka i mina båda 7-serie, men hade dom öppna väldigt sällan. Däremot använder jag farthållaren oavbrutet i min nuvarande bil. Så vilka options man väljer är nog väldigt individuellt. och som du säger GE, förr eller senare hamnar man på ett banmöte. När jag var med i BMW klubben och Alfa klubben blev det en del banåka, så hjälmhöjd är definitivt en aspekt. Jag hoppas ni står ut med mitt ältande, men det här med taklucka hade jag överhuvudtaget inte tänkt på om det inte hade nämnts här i tråden.
Jag tror jag har fått svar på dom frågor jag hade och har fått en ganska klar bild över vilket objekt som skulle passa mig bäst. Tyvärr har jag en del fix att ta hand om i huset hemma först, då expansionskärlet gick åt skogen och två rum är fuktskadade. Så jag måste se vart det drar iväg ekonomiskt. Men om ett par månader hoppas jag kunna skrida till verket och inhandla ett stycke Porsche :) Prisbilden kanske är lite bättre också sådär lagom före jul.

Livet börjar efter 200
Problemet med att handla på vintern är väl kanske att dom riktiga pärlorna står undangömda i garagen och inte är till salu för tillfället.

Kul att du varit med i alfaklubben, där har jag varit medlem i många år. =)
Om man får slänga in en joker i leken så finns även cabben, dock bör man välja en faceliftad 996 eftersom den fick glasruta först från 2002. Dock ger den inte riktigt samma vridstyvhet som coupen på bana men risken finns att du blir heltänd efter en provtur med nedfällt tak och 5000rpm och uppåt :-)
Svårt att hitta en snyggare 4-sitsig cab som ger samma sportvagnskänsla tycker jag. Och jag med mina 190cm klarar fint av att ha på hjälm i den.

Jag valde också manuell och ångrar mig inte, men tiptronicen är faktiskt helt OK. Däremot är växelknapparna på ratten lite knasiga. Som någon skrev ovan så blev automaten bra först efter 2008/2009 när PDK kom.
AT
59
ATTI1
A6 -07
Hade det inte varit den fruktansvärda aktern på 6-serien, så hade det troligtvis blivit en 645 el dyl. Det övergår mitt förstånd, hur det går att förstöra en så i övrigt vacker bil. Bagageluckan påminner om nått man smidde ihop hemma i garaget på åttiotalet.

Livet börjar efter 200
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Lite uppdatering av mitt Porscheägande.
Trivs utmärkt med bilen, blir väl inte så många mil per säsong men kul är dom.
Bytte nyss IMS lager och koppling, mest för att kunna "sova gott".
996:an har rullat 13200 mil och när vi fick ner kopplingen så ser man att det var dags, däremot så kan man inte se/känna på lagret att det skulle vara slitet.
Nu spelar det ingen roll för mig för nu är det bytt men skulle nog säga att det hade gått många mil till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.